Abborre med betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre med betesfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av Gaddish Visa inlägg
    Överlag så tycker jag kastteknik blir viktigare när man skickar iväg betesfisk så man inte rycker loss den, jag brukar mer svepa iväg kasten och då pressas inte klingan på samma sätt som när man snärtar iväg ett bete enligt mig iallafall.
    Så en utrustning som du föreslog funkar nog utmärkt!
    svepa iväg och kastteknik är helt klart viktigt, många är de mörtar som seglat iväg utan kroken genom årens lopp...

    ett annat enkelt knep att förbättra förutsättningarna vid mjukare betesfisk för eller de gånger där man har större krav att ta i å kasta långt är att ta en lätt modifierad synål å dra ett gummiband genom fisken som man sen fäster kroken i, så tar bandet smällarna så att säga...

    mvh /peter

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Beror lite på om man sitter i båt eller från land. Från båt duger ju 5 meters topknutet metspö. Men från land vill man ju kunna kasta iväg en bit.

    Lämna en kommentar:


  • Gaddish
    replied
    Överlag så tycker jag kastteknik blir viktigare när man skickar iväg betesfisk så man inte rycker loss den, jag brukar mer svepa iväg kasten och då pressas inte klingan på samma sätt som när man snärtar iväg ett bete enligt mig iallafall.
    Så en utrustning som du föreslog funkar nog utmärkt!

    Lämna en kommentar:


  • Polo
    replied
    Bumpar en väldigt gammal tråd. Men! Vilken kastvikt är lämplig för flötmete med små betesfisk? Kan tänka mig att vikten drar iväg.

    skulle t ex en Stl 1000 haspel med nylon samt ett spö klassat upp emot 40/50g funka tror ni? Eller blir det för vekt för mindre löja/mört?
    Senast ändrad av Polo; 2021-07-27, 12:18.

    Lämna en kommentar:


  • Norden
    replied
    Ett glidflöte som tar någonstans 8-15g bly brukar vara lagom. Mellan sänke och krok har du någon form av tafs. Ju högre risk för gädda, desto kraftigare tafs. 1m 0,25-0,35 nylon eller fluorcarbon kan vara en bra utgångspunkt. Avslutas med en enkelkrok i storlek 4-2/0 fäst i betesfiskens mun, storlek beroende på betesfisken.
    Flötmetet efter abborre fungerar bra ned till 4-5m tycker jag. Börjar man fiska djupare så ser man inte huggen lika tydligt och krokar därför fisken senare och ofta väldigt djupt.

    Abborren brukar leka först någon vecka in i maj här. De står troligen på grunt vatten nära/på sina lekområden nu och är relativt tjuriga. Om 1-2 veckor när de börjar ha lekt färdigt blir de betydligt mer oförsiktiga och huggvilliga.

    En statisk betesfisk intresserar inte abborren särskilt, den måste röra sig. Frågan levande/död betesfisk och lagtolkning är intressant och det finns långa trådar om det.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Använd lite kraftigare enkelkrok till abborre om du ska ha en vettig chans på C&R. Abborren hugger ofta hårt och bestämt varpå den slukar betet. Därför är trekrok helt fel om du frågar mig.
    Kroken ska träs genom betesfiskens överläpp från insidan och ut.

    Betesfisken måste fångas i samma vatten du ska fiska i, som redan nämnts. Detta p.g.a. smittorisken.

    Död eller levande betesfisk är upp till dig. Det finns ingen lag på förbud och det finns ingen dömd för fiske med levande bete.

    Det går bra att fiska med mörtstjärtar och i vissa vatten fungerar det utmärkt.

    De gånger jag metar abborre blir det bottenmete men då fiskar jag där jag vet att fisk brukar uppehålla sig. Jag använder ett paternostertackel (sök här på FS) och ett spö med mjuk topp som gör att jag ser napp direkt. Jag använder en klyka (s.k. bankstick) som spöet vilar på. Handtag och spö har jag i handen eller i en kort klyka så jag snabbt kan göra mothugg. En stol är inte helt fel.

    Med flötmete har du möjlighet att fiska av ett område lite lättare och kan "söka upp" abborren.

    Upptackling av flötmetet får någon annan inflika med... För nu ska jag titta på film.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-28, 20:00.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Tänkte försöka mig på lite abborrmete med betesfisk nu i helgen men har lite dålig koll på hur allt det där funkar.
    Dom 2 första punkterna är väl att betesfisken måste va död och uppdragen i samma vattensystem som du tänkt fiska i.

    Lämna en kommentar:


  • toernan
    started a topic Abborre med betesfisk

    Abborre med betesfisk

    Hallå!

    Tänkte försöka mig på lite abborrmete med betesfisk nu i helgen men har lite dålig koll på hur allt det där funkar.
    Har fixat en mörtstuga så betet är ordnat men har lite frågor om tackel osv.

    Frågor:

    Enkelkrok eller treuddskrok? (om treuddskrok, räcker 1 eller skall man ha 2?)

    Vart skall man applicera kroken på betesfisken för bästa resultat?

    Tips på flöte och sänken?

    Önskat djup för större borrar (även om man skall anpassa djup efter tid på dygnet?)

    Övrig information och tips & tricks är högst välkommet!

    Tack på förhand!

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 794 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X