Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lsjonsson
    replied

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
    Går det att applicera till ismetet? Har du provat det?skulle också vilja se en bild på ditt tack med en betesfisk.
    Det går bra att anv. typ samma metod till isfiske efter gös även om jag misslyckades där.
    Jag fick även vara med i en trollingfilm som FJ gjorde på tidigt 80-tal.
    Senast ändrad av lsjonsson; 2019-03-18, 08:28.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
    Tack för ett bra inlägg. Kan du posta en bild på hur en av dina betesfiskar set ut i tacklet? År döda beten effektiva för att fiska upp gös? Jag trodde att levande beten fungerade bäst. Kan man inte använda en hair rig för levande betesfisk?
    Det är min erfarenhet att levande beten fungerar bäst. Det gjorde det i Ralången iaf under min tid i dom trakterna. 17 gösar över 7 kg varav dom flesta på mete o den största på 11,26 kg fångad -81.

    Lämna en kommentar:


  • Dalalven
    replied
    Var ju ett tag sen jag startade den här tråden. Tittade igenom vad jag själv skrivit och vad andra haft för syn på ämnet.

    En sak är dock säker - metoden fungerar fenomenalt.

    Ska försöka mig på att göra en förklarande video under våren, har även förändrat hur kroken fästs bäst.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Här är en intressant film. 3:50 in i den ser man en gädda ta ett på botten liggande deadbait.

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
    Inte för att det känns aktuellt. Men referens till detta?
    https://www.google.se/search?q=fridl...hrome&ie=UTF-8

    Lämna en kommentar:


  • mickedykare
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har ögnat igenom inläggen och vill bara informera om att kräldjur och amfibier (eller för den delen möss och andungar ) inte får användas som vare sig levande eller dött bete i Sverige.
    Inte för att det känns aktuellt. Men referens till detta?

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Jag har ögnat igenom inläggen och vill bara informera om att kräldjur och amfibier (eller för den delen möss och andungar ) inte får användas som vare sig levande eller dött bete i Sverige.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Skulle jag mot förmodan pröva att meta gädda med hair-rig så vore cirkelkrok givet till att börja med iaf.
    En trekrok kan nog hamna djupt i svalget på en större gädda även med en hair-rig... att avgöra avståndet mellan bete och krok-rigg blir ju lika svårt att bedöma som storleken på den fisk som kan tänkas bita...
    Senast ändrad av anteman; 2018-01-10, 21:12.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
    Tråden har även tagit upp om metoden funkar för gädda - men med tanke på hur en gädda attackerar sitt byte tror jag som en eller flera resonerat att man istället för cirkelkroken ska använda stor trekrok.

    Gäddan attackerar betesfisken och inom 5-20 sekunder har den först tagit agnet - sedan vänt det rätt och svalt.

    Trekroken funkar nog bäst med tanke på gäddans aggressivare beteende och hur den ser ut i käften.

    Nu är frågan följande: bör man ha längre avstånd på hair-riggen mellan betesfisken och trekroken - kanske 5 cm eller mer för att inte få för djupa krokningar nere i halsen?
    Men inte attackerar väl gäddan en död, på botten liggande, betesfisk aggressivt? Så länge inte gäddan spottar ut betet borde det fungera alldeles utmärkt med cirkelkrok.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 762 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
175 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X