Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dalalven
    replied
    Tråden har även tagit upp om metoden funkar för gädda - men med tanke på hur en gädda attackerar sitt byte tror jag som en eller flera resonerat att man istället för cirkelkroken ska använda stor trekrok.

    Gäddan attackerar betesfisken och inom 5-20 sekunder har den först tagit agnet - sedan vänt det rätt och svalt.

    Trekroken funkar nog bäst med tanke på gäddans aggressivare beteende och hur den ser ut i käften.

    Nu är frågan följande: bör man ha längre avstånd på hair-riggen mellan betesfisken och trekroken - kanske 5 cm eller mer för att inte få för djupa krokningar nere i halsen?

    Lämna en kommentar:


  • Fonzie
    replied
    Vad vore en tråd på FS om den inte innehåller och/eller slutar med en debatt om C&R, levande vs dött bete eller varför alla är dumma som inte fiskar som man gjorde förr...?
    För övrigt tycker jag TS information verkar synnerligen intressant och tackar för denna. Skall testa detta tackel vid bottenmete efter lite olika arter när det blir varmare i vattnet igen!

    Lämna en kommentar:


  • EuroPike
    replied
    Om det skulle vara nån som tvivlar på att dött bete funkar så finns det just nu ett filmklipp på fisheco.se på en gädda på 20,3kg som fångas på bottenmete med deadbait. Ser häftigt ut!

    Lämna en kommentar:


  • Darkduck
    replied
    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
    Hmm, hur skulle man rigga levande bete på det här sättet. Att sticka in en nål genom en levande fisk känns ju sådär.
    Kan man trä öglan genom munnen och ut vid gälarna? Ska man så att säga dra öglan över stjärten på fisken ? Något annat förslag?
    Jag tror inte att hair rig och levande betesfisk är en fungerande kombination!

    Men det går säkert också att rigga levande betesfisk utan att utföra invasiva eller kirurgiska ingrepp i fisken. Exempelvis genom att fästa ett mindre metallremsa ovanför stjärten som sedan fungerar som fäste för linan/riggen. Har själv inte testat.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-09, 15:35.

    Lämna en kommentar:


  • mickedykare
    replied
    Hmm, hur skulle man rigga levande bete på det här sättet. Att sticka in en nål genom en levande fisk känns ju sådär.
    Kan man trä öglan genom munnen och ut vid gälarna? Ska man så att säga dra öglan över stjärten på fisken ? Något annat förslag?

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Detta skall helt klart testas i min sjö här som håller rätt grova Gösar, och grova Gäddor oxå så får lösa det med lite titanvajer oxå kanske
    Tackar för tipset

    Lämna en kommentar:


  • Darkduck
    replied
    Hej!

    Nu hamnar vi lite off topic. Jag menade inte att död betesfisk inte genererar hugg bara att levande betesfisk enligt mina erfarenheter är bättre. När jag fiskar med levande betesfisk så fungerar det nästan som en magnet på alla större fiskar i närheten som ska simma fram och undersöka vad det rör sig om. Sen påstår jag inte heller att mina begränsande erfarenheter från ett fiskevatten är en allmängiltig princip som gäller i alla fiskevatten och under alla förhållanden.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-09, 12:30.

    Lämna en kommentar:


  • Dalalven
    replied
    Hm, om jag lägger mig i debatten om vad som funkar och inte funkar i tekniken som kommer från England och USA så kan man nog tänka på att modernt mete till stor del är utvecklat i England - bara en tanke så där... :-)

    Om man får för sig att bestämt tro att något inte fungerar - då måste man tänka om, när man fått fakta presenterat för sig.

    Det tackel med hair-rigg och cirkelkrok jag presenterat fungerar och har flera fördelar:
    All smågös kan återutsättas som enbart fått kroken i mungipan - kanonbra!
    Gösen märker inget av kroken innan den väl sitter i mungipan - kanonbra!

    Enda nackdelen med tacklet är att man måste börja tänka i nya banor - lära sig något nytt - men det kan vara jätteroligt att se när det funkar!

    Lämna en kommentar:


  • EuroPike
    replied
    Även flötestrolling med död betesfisk funkar bra!

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
    Hej!
    Min preliminära hypotes är att det inte kommer att fungera. Inte för att det är något fel på riggen utan för att fisken inte kommer att upptäcka eller reagera på död betesfisk.
    Click image for larger version

Name:	Troll warning.jpg
Views:	1
Size:	130,6 KB
ID:	1786159

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
555 svar
43 861 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 088 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 147 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
239 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X