Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
    Hoppas jag bringar lite mer klarhet i hur tacklet ser ut genom denna pdf. Håll till godo!

    [ATTACH]98267[/ATTACH]

    Har även lagt till den i mitt första inlägg, så är den lättare att hitta.
    :

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
    Hej!

    Min preliminära hypotes är att det inte kommer att fungera. Inte för att det är något fel på riggen utan för att fisken inte kommer att upptäcka eller reagera på död betesfisk.
    det var första gången jag hört den hypotesen.....

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg

    Min preliminära hypotes är att det inte kommer att fungera. Inte för att det är något fel på riggen utan för att fisken inte kommer att upptäcka eller reagera på död betesfisk.
    Gös/gädda plockar gärna upp en död fisk från botten.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Deadbait har använts med stor framgång i Storbritannien nästan sedan Izaak Walton första gången blötte en rev där... Googla deadbait, så har du mer att läsa än att vintern räcker till...

    Lämna en kommentar:


  • Darkduck
    replied
    Hej!

    Jag känner till en vattenkanal där en hel del Gös, Gädda och Abborre uppehåller sig. Jag kommer att testa den här metoden och återkomma om hur det gick. Min preliminära hypotes är att det inte kommer att fungera. Inte för att det är något fel på riggen utan för att fisken inte kommer att upptäcka eller reagera på död betesfisk.

    Det där med att fiska med ödla var något nytt, trodde inte att ödlor kunde andas under vatten. Tror inte att jag har mage att kroka en ödla för att fiska med. Vilka konstiga metoder man använder i USA, kroka levande ödlor och grodor. Haha
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-08, 18:11.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
    Hoppas jag bringar lite mer klarhet i hur tacklet ser ut genom denna pdf. Håll till godo!

    [ATTACH]98267[/ATTACH]

    Har även lagt till den i mitt första inlägg, så är den lättare att hitta.
    Back to basics....

    Old Firehand

    Lämna en kommentar:


  • Dalalven
    replied
    Hoppas jag bringar lite mer klarhet i hur tacklet ser ut genom denna pdf. Håll till godo!

    Göstackel med hair-rigg & cirkelkrok.pdf

    Har även lagt till den i mitt första inlägg, så är den lättare att hitta.
    Senast ändrad av Dalalven; 2018-01-07, 23:58.

    Lämna en kommentar:


  • EuroPike
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej EuroPike;

    Kanske inte här i Sverige, men det var i Minnesota som vi på 1970- talet, när vi fiskade Gös i Lake Erie och Leech Lake med wobbler, som vi av ortsbor fick lära oss att även levande bete som blodigel och ödla kan fånga stora Gösar....
    Gamla kunskaper kan praktiseras om och om igen ....

    Min son John-Fredrik fångade en Gös på 8,6 kilo i Ekoln på en liten "levande" Swim Whizz 558 .. http://www.trumman.com/sw/col/53-64.htm ...

    Gösen gillar inte bara levande betesfisk utan också gula, orange och rödvita (RH) wobbler....

    Go for the Big Walleyes!

    Old Firehand
    Har också fått några gösar på swim whizz nr 5. Men det blir bara någon enstaka gösfiske varje år. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken ögla på "swimpan" som är bäst för gös på sommaren i 1 knop. Vid gäddfiske så använder jag nästan alltid bara den främre öglan.
    Senast ändrad av EuroPike; 2018-01-07, 20:37.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
    Fiska med levande ödla är det nog inte så många som gör. Kanske det som gäller för att fånga den största gös en i vattnet :p
    Hej EuroPike;

    Kanske inte här i Sverige, men det var i Minnesota som vi på 1970- talet, när vi fiskade Gös i Lake Erie och Leech Lake med wobbler, som vi av ortsbor fick lära oss att även levande bete som blodigel och ödla kan fånga stora Gösar....
    Gamla kunskaper kan praktiseras om och om igen ....

    Min son John-Fredrik fångade en Gös på 8,6 kilo i Ekoln på en liten "levande" Swim Whizz 558 .. http://www.trumman.com/sw/col/53-64.htm ...

    Gösen gillar inte bara levande betesfisk utan också gula, orange och rödvita (RH) wobbler....

    Go for the Big Walleyes!

    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-07, 18:58.

    Lämna en kommentar:


  • EuroPike
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    LEVANDE BETE ÄR PRODUKTIVARE ÄN NÅGOT ANNAT BETE UNDER GÖSENS LEKTID.

    "Det framgångsrikaste sättet att fånga stora mängder av gös under våren är att ankra och meta över gösens lekplatser eller driftmeta med levande bete som blodigel och ödla eller mindre exemplar av abborre och mört, men det går också utmärkt att slötrolla eller drifta med filéer av nors, siklöja eller strömming. Någon form av silvrigt lockblänke som ett extra tunt, fladdrande trollingdrag eller en lättroterande spinnare är grymt produktivt att seriekoppla vid trolling framför exempelvis norsfilén. Cirka 1,5 m framför spinnaren/norsfilén knyter man ett trevägslekande med cirka 0,7 m klenare tafs till ett päronsänke av för fiskedjupet och drift/trollingfarten passande vikt. Ännu kortare tafs bör användas om gösen går tätt utmed botten. För att få själva betet ”att flyta” strax ovanför botten kan man injicera luft med en kanyl eller trycka in små frigolitbitar i betet. Exakt kontroll av båt och fart är ett måste för att på rätt sätt kunna presentera ett levande eller naturligt bete framför nosen på gösen. För snabb eller för långsam fart ger ofta dåligt resultat, speciellt om gösen hänger en bit ovanför botten. Det fordras både erfarenhet, blick och känsla för att kunna registrera när en gös tar ett levande bete nära botten. Var inte för snabb med krokningen! Det lönar sig att låta gösen ta betet och gå iväg ett stycke före mothugget. Att kroka gösen när den tar betet innebär ofta att betet dras ut ur gösens mun!"

    Old Firehand (2003-05-03)
    Fiska med levande ödla är det nog inte så många som gör. Kanske det som gäller för att fånga den största gös en i vattnet :p

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 805 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 146 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X