Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gädd-jos
    replied
    http://teilusfishing.com/hair-rig-for-lake/

    insåg att jag glömde länka till den artikeln som Teilus gjort om hairrig på lake!

    Lämna en kommentar:


  • Gädd-jos
    replied
    måste nog testa denna slags riggning nån gång under höstens fiske...
    vet inte vad som hänt med mig, men meta gädda (eller kanske gös med?) känns plötsligt intressant?
    ...får skylla på stigande ålder och svalnande vattentemperaturer...?!?!?! \(^¤°)/

    någon som fiskat mycket med hairrig av olika slag på gösar eller gäddor sen denna gamla tråden?
    tankar och erfarenheter?

    såg att Teilus kör med detta på laken oxå (men då är betesupphängaren bara ståltråd virat runt kroken och sen sydd kors å tvärs genom betet...)

    mvh /peter

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av morotskaka Visa inlägg
    Jag antar att denna metod i första hand är tillämpbar vid bottenmete? Där jag metar är gösen stört omöjlig att få ner på botten men jag har däremot bra fiske i mellanvattnet. Krokningsmässigt låter det superintressant men jag gissar att flötets motstånd hindrar effekten? Någon med erfarenhet?
    Jag anv. 45 mm päronflöte i frigolit, 15 g glidsänke samt en tafs av nylonlina 0,60-0,70 mm när jag metade gös medan jag bodde nere i Huskvarna-Aneby. Fiskade jag i andra sjöar där det inte fanns gös så bytte jag till wiretackel o en el. 2 3-krokar stl. 2-4. Med det flötet så kunde jag anv. betesfisk på upp till 60 g utan vidare. Jag anv. levande betesfisk på 70-80-talet innan jag flyttade till Kalix.

    Click image for larger version  Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg Views:	0 Size:	27,3 KB ID:	2552247
    Click image for larger version  Name:	Ritning.jpg Views:	0 Size:	27,4 KB ID:	2552248

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av morotskaka Visa inlägg
    Jag antar att denna metod i första hand är tillämpbar vid bottenmete? Där jag metar är gösen stört omöjlig att få ner på botten men jag har däremot bra fiske i mellanvattnet. Krokningsmässigt låter det superintressant men jag gissar att flötets motstånd hindrar effekten? Någon med erfarenhet?
    Ej på gös men på gädda funkar det 99%,,, ev ev tappar jag nån fisk.

    Lämna en kommentar:


  • morotskaka
    replied
    Jag antar att denna metod i första hand är tillämpbar vid bottenmete? Där jag metar är gösen stört omöjlig att få ner på botten men jag har däremot bra fiske i mellanvattnet. Krokningsmässigt låter det superintressant men jag gissar att flötets motstånd hindrar effekten? Någon med erfarenhet?

    Lämna en kommentar:


  • widetrak
    replied
    OK, men då sväljer fisken plaststoppen? Nåja, lär komma ut den naturliga vägen. Finns det något bra sätt att binda levande agn till håröglan?

    Edit:Finns inget "vanligt" för mig eftersom jag aldrig metat annat än traditionellt

    Lämna en kommentar:


  • Kattman
    replied
    Det beskrivs i videon som TS länkade till. En vanlig hairstopper.

    https://www.youtube.com/watch?v=iq1CF2z0HaY

    Lämna en kommentar:


  • widetrak
    replied
    Haha, hade missat att det är tre sidor i pdf:en, men frågan kvarstår hur man fäster levande agn i hår-riggen?

    En till fundering, tar abborren dött bete, t ex mört öht?

    Lämna en kommentar:


  • widetrak
    replied
    Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
    Var ju ett tag sen jag startade den här tråden. Tittade igenom vad jag själv skrivit och vad andra haft för syn på ämnet.

    En sak är dock säker - metoden fungerar fenomenalt.

    Ska försöka mig på att göra en förklarande video under våren, har även förändrat hur kroken fästs bäst.
    Någon video på gång?

    Hur som helst har jag inte fattat hur man fäster död eller levande agn i "håröglan"? Har lite nyvaknat intresse att meta abborre, så riggning med daggmask eller levande mört/löja är mest aktuellt.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Var hittar man cirkelkrokar i sverige,, postorder?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 769 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
175 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X