Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Big_Sal
    replied
    Stort tack! #6 beställt!

    Lämna en kommentar:


  • Dalalven
    replied
    Här finns både storlek 6 och 3/0 i 100-pack...! Bli inte avskräckt av prislappen - finishen kan vara sisådär, men krokarna fungerar jättebra. Länk:

    https://www.ebay.com/itm/100pcs-7384...adBrEwrW5C3p6g

    Man betalar med PayPal.

    Man får vänta på det man beställer mellan 2-6 veckor eftersom det kommer från kina.

    Jag vet av erfarenhet att det i 9 fall av 10 är tämligen kort leveranstid om butiken man köper från ligger i Hong Kong.
    Är dock osäker på om dessa krokar säjs från Hong Kong också - men skriv: circle hook 7384 i sökfältet på ebay så ser du till höger vart butiken finns.

    Det finns en funktion på ebay där man sorterar priset på "lowest price + shipping" - använd den!

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Nej han gjorde som man ska göra med cirkelkrok.
    Känner dock inte att gäddfiske kräver cirkelkrok ändå. Sällan att de sväljer betet innan mothugg är satt, om man gör som man ska göra vid gäddfiske. Om man däremot väntar i evigheter så förstår jag, men då kanske man ska sluta fiska gädda. En gädda biter 99 gånger av 100 hårt och har betet i munnen när man gör mothugg efter några sekunder..
    man får anlita Usain Bolt då i stället,så mothugg kan sättas in efter ett par sekunder vid ismetet...

    Lämna en kommentar:


  • tintin_jkpg
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Han kanske gjorde vanliga mothugg?
    Nej han gjorde som man ska göra med cirkelkrok.
    Känner dock inte att gäddfiske kräver cirkelkrok ändå. Sällan att de sväljer betet innan mothugg är satt, om man gör som man ska göra vid gäddfiske. Om man däremot väntar i evigheter så förstår jag, men då kanske man ska sluta fiska gädda. En gädda biter 99 gånger av 100 hårt och har betet i munnen när man gör mothugg efter några sekunder.

    Lake och gös som gärna kan stå och tugga på betet i förbannelse kan kanske vara bra att fiska med cirkelkrok. Abborre är ibland snabb på att svälja och man hinner inte alltid att göra mothugg innan de svalt hur snabb man än är, där kan det också vara fördelaktigt.

    Lämna en kommentar:


  • Abborrmaster
    replied
    Jag har med stor framgång metat Bergsgylta med Eagle Claw Featherlight cirkelkrok.
    Jag brukar dock att knyta på cirkelkroken med en perfection loop så att den kan röra sig fritt.
    Denna riggning har resulterat i flest krokningar och minst missade hugg.

    Cirkelkroken är vida överlägsen vanlig krok då Bergsgyltan ofta sväljer direkt.
    Då cirkelkroken nästan alltid sitter i mungipan så skadas fisken minimalt och man sparar enormt mycket tid vid avkrokningen.
    Jag brukar faktiskt alltid att nypa bort hullingen då en fisk aldrig kan komma loss från en krok med den formen på egen hand.

    Lämna en kommentar:


  • bushwakko
    replied
    Jag brainstormade för egen del kring detta i somras när meta abborre med levande.

    Dom är ju så förbannat glupska nämligen vilket gör att kroken löper stor risk att sitta illa om man inte gör ett omedelbart mothugg. Emellanåt släpper man ju flötet eller flötena med blicken och då kan det vara kört.

    Har inte kört med cirkelkrok dock utan typ vanlig aberden. Inte fått en enda abborre djupt krokad efteråt. Däremot har jag ju missat många napp pga för tidigt mothugg

    Detta med o köra cirkelkrok istället kanske är lösningen så fisken krokas ordentligt?

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    har ismetat lite gädda med cirkelkrok....funkade helt okay så länge man bara sträckte upp linan när gäddan var på väg ifrån en....då satt kroken i mungipan...

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    En kompis köpte grova cirkelkrokar och gjorde tackel för gädda som ha sen testade. Han slutade med det efter några gånger då han inte lyckades kroka en enda gädda.
    Han kanske gjorde vanliga mothugg?

    Lämna en kommentar:


  • tintin_jkpg
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Jag har riggat tackel för deadbait metet efter gädda och valde cirkelkrokar. Jag hann bara köra ett enda set förra sommaren men det blev en bomtur den gången.

    Ska bli kul att se hur cirkelkrokarna funkar.
    En kompis köpte grova cirkelkrokar och gjorde tackel för gädda som ha sen testade. Han slutade med det efter några gånger då han inte lyckades kroka en enda gädda.

    Lämna en kommentar:


  • Big_Sal
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Jag har riggat tackel för deadbait metet efter gädda och valde cirkelkrokar. Jag hann bara köra ett enda set förra sommaren men det blev en bomtur den gången.

    Ska bli kul att se hur cirkelkrokarna funkar.
    Finns en video nånstans på tuben där jänkare eller kanadicker kör riggar levande "suckers" på cirkelkrok för Muskie. Vill minnas att de körde ganska tungt bly innan betet som typ en carolina rig och bottenstudsade/släpade riggen. Alla firrar de fick upp satt fint krokade i mungipan. Har letat efter videon ett antal gånger då det borde funka lika bra på gädda men har inte lyckats hitta den.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
555 svar
43 846 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 147 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X