Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artjägaren ska ge sig på Braxen(Abramis brama) - vad är viktigt att tänka på?

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artjägaren ska ge sig på Braxen(Abramis brama) - vad är viktigt att tänka på?

Ikväll ska jag ge mig på mitt första pass efter Braxen, så att jag får bocka av den arten från listan. Planen är bottenmete, ska begagna mig av både hårda mäskbollar som grund, och eventuellt även mäska med feeder.

Några frågor:
    1. Vad är "perfekt" väder för Braxenmete?(Vindförhållanden, klart/mulet, lufttryck och dess trend, vattentemperatur, annat)
    2. Vad är "kasst" väder för Braxenmete?
    3. Vad bör finnas i mäsket?
    4. Vad bör finnas på kroken? Jag har läst att mask&majs cocktail ska vara bra. Vad tycker Braxen om t.ex. räkor?
    5. Hur många kilo mäsk bör jag ha med mig om jag ska fiska med 2-3 spön och hålla på i c:a 6-8 timmar?
    6. På vilket djup är det bäst att fiska?(den sjö jag ska ta mig an har ett maxdjup på c:a 3-4 meter)
    7. Vilken typ av miljö ska jag leta Braxen i? Är det t.ex bra att fiska nära växtlighet?
    8. Vilken tid på dygnet är bäst att satsa på?

Vad gäller spön/rullar kommer följande att följa med:
    9 fots feederspö(Ron Thompson winklepicker) med baitrunner strl.40 0,30 nylon
    8 fots Westin W3 Dropshot -28g med strl 2500 haspel 0,14 flät
    9 fots Daiwa -30g, spöt har mjuk topp, strl 2500 haspel 0,12 flät

Som ni ser bara ett set som eventuellt kan ses som ändamålsenligt, men än så länge hade jag inte tänkt köpa på mig en massa prylar för att bocka av en art.
    Senast ändrad av Usling; 2019-07-11, 08:14.
    All you need is Lubb.

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Ikväll ska jag ge mig på mitt första pass efter Braxen, så att jag får bocka av den arten från listan. Planen är bottenmete, ska begagna mig av både hårda mäskbollar som grund, och eventuellt även mäska med feeder.

Några frågor:
    1. Vad är "perfekt" väder för Braxenmete?(Vindförhållanden, klart/mulet, lufttryck och dess trend, vattentemperatur, annat)
    2. Vad är "kasst" väder för Braxenmete?
    3. Vad bör finnas i mäsket?
    4. Vad bör finnas på kroken? Jag har läst att mask&majs cocktail ska vara bra. Vad tycker Braxen om t.ex. räkor?
    5. Hur många kilo mäsk bör jag ha med mig om jag ska fiska med 2-3 spön och hålla på i c:a 6-8 timmar?
    6. På vilket djup är det bäst att fiska?(den sjö jag ska ta mig an har ett maxdjup på c:a 3-4 meter)
    7. Vilken typ av miljö ska jag leta Braxen i? Är det t.ex bra att fiska nära växtlighet?
    8. Vilken tid på dygnet är bäst att satsa på?

Vad gäller spön/rullar kommer följande att följa med:
    9 fots feederspö(Ron Thompson winklepicker) med baitrunner strl.40 0,30 nylon
    8 fots Westin W3 Dropshot -28g med strl 2500 haspel 0,14 flät
    9 fots Daiwa -30g, spöt har mjuk topp, strl 2500 haspel 0,12 flät

Som ni ser bara ett set som eventuellt kan ses som ändamålsenligt, men än så länge hade jag inte tänkt köpa på mig en massa prylar för att bocka av en art.
    1. Lugnt och fint väder är gynnsamt. Mulet eller soligt spelar ingen större roll. Vattnet bör ha uppnått viss värme men braxen ”startar säsongen” rätt så tidigt.
    2. Har haft dåligt mete då det blåst kraftiga vindar.
    3. Köper du eller gör eget mäsk? Om eget så tycker jag curry är kanon för braxen. Köpemäsk finns krillkung och braxenkung (tror jag den heter) från Swedbait.
    4. Braxen nappar på mask, mask+majs, majs och räka. Eftersom du ska köra flera spön så kör olika beten.
    5. Kan inte ange en siffra i kilon men ta med dig rejält. Ta vad du tror räcker och snåla inte.
    6. Braxen går både djupt och grunt. Testa olika djup eftersom du kör flera spön.
    7. Nära växtlighet är inte dumt, men inget måste.
    8. Morgon eller kväll. Fiskar du i rinnande vatten eller sjö? Min erfarenhet är att i rinnande vatten spelar inte tiden lika stor roll gentemot insjö.

Alla dina spöuppsättningar duger gott till fisket. Sketfeske! Skriv gärna en rapport.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tackar för tipsen. Kommer köra köpemäsk från Swedbait. Köpte en 2kg's påse braxkung och en 2kg's påse idkung, dock för fem år sen. Men det luktar i alla fall som att det fortfarande ska funka. Påsarna är oöppnade(fram till igår) och har legat i skafferiet.

Kommer fiska i en sjö.

En anna fråga:
      Bör man satsa på den sida som vinden legat mot som vid predatorfiske, eller är det hugget som stucket när det gäller Braxen?
      Kan rentav läsidan vara bättre om det varit en blåsig dag?(Ska blåsa rätt rejält under dagen, vind mot västsidan under dagen, 3-4m/sek, 8-11m/sek i vindbyarna, kommer successivt avta framåt kvällen och bli i stort sett stiltje från c:a 20-21 tiden, det är dock en långsmal sjö med "långsidan" i nord/syd, c:a 90m bred där jag tänkt fiska och c:a 200m som bredast, men det är en bit ner, så det kanske inte blir så dramatisk rörelse i vattnet om vinden bara har 90m att jobba på).

Rapport utlovas efter uträttat värv.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Jag har inget vetenskapligt stöd för detta men tänker att predatorer söker sig dit betesfisk finns. Alltså kan du tänka enligt samma princip som om du var på jakt efter predatorer. Dessutom kommer du ju att mäska så förhoppningsvis hittar ett braxenstim dit.

Kommentera

Har du ingen å i närheten?
          Lättare att leta med botten/feedermete i bakvatten där vitfisken samlas.

braxen är ju knappast känd för att vara kinkig med vad den stoppar i sig!

Kommentera

Enl min erfarenhet så är mask bästa braxenbetet , helst skall man fiska på lite djupare vatten , i en sjö gärna 3-4 m , i en å gärna i lugnare djupare vatten .På sommaren bäst tidigt och sent men även i mörker . I vatten med mycket småbraxen så är det ganska enkelt , i vatten med få men stora kan det vara svårt att få någon .
            "HalvDan var här"

Kommentera

Rapport:
              Började mäska vid 17:30 tiden. Den billiga gamla mäskbellan jag hade gav kortare avstånd än att kasta för hand, så handmäskning fick det bli. Har aldrig sett nån djupkarta över sjön, men skulle tro att jag aldrig fiskade på mer än två meter.

Körde med tre spön varav ett utan feeder där jag handmäskade och två med feeder. Förutom en blandning av gamla Braxkung och Idkung så var det en hel del majs med spad i mäsket. Nån räka då och då i feedermäsket. Nån hackad mask och maggot då och då. Som krokbeten användes alla möjliga cocktails bestående av mask, majs, maggot och räkor. Använde kortskaftade krokar i storlek 6.

Totalt mäskförbrukning c:a 2,5kg+moms och majs. Total majsförbrukning c:a 1kg.
              Slutade fiska vid midnatt.

Det var ömsom sol, ömsom mulet. Vind från syd(fiskade i nordligaste delen av sjön)som avtog och slutligen upphörde ju senare det blev.

Uppdragna fiskar:
              Tre Abborrar varav två minimala och en på c:a 2,5-3 hekto.
              Två minimala Gärsar.
              Hade lite småpet då och då som misstänks vara små fiskar med små munnar. Kanske mört.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Bra fiskat. Du har inget rinnande vatten i närheten med braxen? Annars kan du ju försöka mäska upp platsen några dagar i förväg.

Kommentera

Jag har hört ryktas att det ska gå att få Braxen i Umeälven. Om de rör sig i samma miljöer som Id så vet jag att ett ställe som kanske kan funka.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Braxen på vertikaljigg..

image_larger_version_name_size_id

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av kallebakom, 2015-03-21, 15:31
                    23 svar