Hjälp OSS med första regnbågen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp OSS med första regnbågen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UB
    replied
    Hej

    Räka funkar oftast bra till regnbåge.

    Det är viktigt att variera djupet och därför föredrar jag glidande flöte.

    Finns det ingen fisk i ytan då är det inte bra att fiska med en tafs på 60-70 cm. Jag har märkt att många kör med samma djup oavsett förhållanden som råder vid sjön.

    Jag brukar sträcka linan efter 5-10 minuter och därmed dra flötet försiktigt en meter/halvmeter. Det är inte omöjligt att få fisk om man enbart låter flötet driva men jag tycker att det ger bättre resultat om jag flyttar på flötet då och då. Linan ska ju i alla fall vara spänd om man ska lyckas kroka fisken.


    (Jag skrev ett inlägg tidigare men har ingen aning vart det tagit vägen.)

    Lämna en kommentar:


  • Niklar
    replied
    Ursprungligen postat av Flötetsynsinte Visa inlägg

    Vi såg hans djup och försökte efterlikna det, dessutom hade vi tre spön i mot hans enda spö. vi variareade oxå våra djup för att komma fram till något. Tror inte han fiskade rent för det var många vak när vi satt där och dessutom tog dem brödbiten 40cm från vår båt... Höjden av fräckhet haha

    Niklar: Jag har läst att inplanterad regnbåge kan bli "dumma" och typ bara lär sig äta ett slags bete. Därför tror jag inte så mycket på drag/räka etc, bevisligen verkar powerbait vara det som funkar i fyrväpplingen (dock inte för mig o mina polare då..)

    Möjligen att åtminstoen jag hade för stor krok, för jag var tvungen att sätta på 5 powereggs för att få flytförmåga på kroken, det kanske är för stort bete?
    De kan bli selektiva och snöa in sig på till exempelvis fjädermygg, Det ser man på vakformen, då krävs små torrflugor för lura dem men inte jätte ofta de blir helt selektiva men då käkar de inte heller powerbaits. Våga testa annat, lovar att det finns mycket som fungerar betydligt bättre.

    Låter som du själv hittat vad felet var, ofta föredrar de mindre beten. En halv till en tredjedels räka fiskar oftast betydligt bättre än en hel.

    Lämna en kommentar:


  • Flötetsynsinte
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Glöm som sagt inte att variera fiskedjupet, t ex med flötmete. Uppenbarligen fanns det iaf tidigare fisk på stället ni fick ta över, kanske han fiskade platsen ren men körde ni på liknande djup?
    Vi såg hans djup och försökte efterlikna det, dessutom hade vi tre spön i mot hans enda spö. vi variareade oxå våra djup för att komma fram till något. Tror inte han fiskade rent för det var många vak när vi satt där och dessutom tog dem brödbiten 40cm från vår båt... Höjden av fräckhet haha

    Niklar: Jag har läst att inplanterad regnbåge kan bli "dumma" och typ bara lär sig äta ett slags bete. Därför tror jag inte så mycket på drag/räka etc, bevisligen verkar powerbait vara det som funkar i fyrväpplingen (dock inte för mig o mina polare då..)

    Möjligen att åtminstoen jag hade för stor krok, för jag var tvungen att sätta på 5 powereggs för att få flytförmåga på kroken, det kanske är för stort bete?

    Lämna en kommentar:


  • Niklar
    replied
    Inte för vara sådan men använd inte power eggs, de löser inte upp sig i vattnet och fiskarna kan dö av förstoppning, vanlig powerbait är bättre men kan lova att man att man får fisk även utan powebait produkter. Till mete förespråkar jag maggot eller räka, båda är grymma beten. Annars är som sagt skeddrag, spinnare och fluga grymma beten. Ps. Har själv många tusen regnbågar fångade, de flesta på fluga med toppfisk på över 9 kg.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Glöm som sagt inte att variera fiskedjupet, t ex med flötmete. Uppenbarligen fanns det iaf tidigare fisk på stället ni fick ta över, kanske han fiskade platsen ren men körde ni på liknande djup?

    Lämna en kommentar:


  • Flötetsynsinte
    replied
    TACK BoBest, jag ska suga åt mig kunskapen du förmedlat! Än mer intressant finner jag det då Fyrväpplingen är just ett av ställen jag varit på (bara för någon dag sedan!)

    Nästa försök kommer bli där!

    Lämna en kommentar:


  • Niklar
    replied
    För det första är regnbågen en kallvattensfisk så fisket blir bara bättre och bättre fram till strax innan isläggning, oktober brukar vara en av de bästa månaderna. Ofta går de ytnära så ett flötmete på en halvmeter under ytan är oftast bättre än ett bottenmete. Om ni inte vill meta är toby 10 g ett grymt bete. Men även halvstora spinnare fiskar bra. Skit fiske!

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied
    Testa det här!

    Jag har fiskat i sjöarna Skysjön och Rörsjön vid Fyrväpplingen.

    RegnbågeTips
    Vår, Sommar, Höst och Öppet Vatten.

    Detta behöver du för att lyckas.
    En roddbåt. Orange, Gröngula (chartreuse) flytande PowerEgg med glitter i, en Kamasan B 983 # 4 krok, nylonlina 0,20, lättgående leke, ett haspelspö och båt.

    Du tacklar så här.
    Sätt 2-3 PowerEgg på kroken, eventuellt får du låta ena kulan glida upp över knuten. Det är viktigt att paketet blir rakt och att kulorna inte glider ifrån varandra. Paketet roterar då mindre. Ca en 1,5 meter upp fäster du leket. Eventuellt med någon form av lättviktigt antikink.

    Du fiskar paketet så här.
    Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Greppa om linan mellan den nedersta spöringen och den ovanför och håll sedan i linan medan du sakta och ryckvis ror och glider fram. Då känner du direkt vad som händer i andra änden. Spöet och linan ger samtidigt visuella signaler om verksamheten där ute i sjön.

    Fäll inte bygeln och låst inte spolen på multirullen, så får du behålla spöet i båten! Jag har sett hur spön som legat i båten med fälld bygel fara ut i sjön därför att ägaren varit tillfälligt distraherad och inte hunnit rädda det. Årtagen medan du ror gör att kulorna kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet och med en lockande varierad fart. Bågarna hugger tveklöst och krokar oftast sig själva!

    Anmärkning.
    Jag föreställer mig att att andra färger kan duga lika bra men det är de oranga och gulgröna Power-Eggen jag har prövat hitintills. Regnbågar tror på allting, enligt min uppfattning!

    Det här knepet fungerar även för den som vill jaga bågarna med liten flytvobbler men då får man kanske även sätta på ett litet hagel eller ro med en Kamasan B 983 # 4 krok med en 2” jiggkropp på. Jag har i augusti haft stora framgångar med oranga och gula Berkley Power Grub.

    Och inte minst! I lite grövre dimensioner är sakta rodd med flytande vobbler och ett sänke ett suveränt trick att lura gäddor med.

    - - -
    Bottenmete
    Jag har ibland bottenmetat med PowerBait i samband med att jag fikat en stund. Använder då helst två eller tre kulor PowerEgg i orange med glitter. Det flyter upp och lyfter kroken från bottnen. Ungefär 1,5 meter ovanför kroken sitter leke och jag brukar fästa ett sänke där. Ankra upp mitt i någon av vikarna på läsidan och lägg ut ett tackel mot stranden eller driv med tacklet på släp.

    - - -
    Mera om att fiska från en roddbåt
    Jag ror ibland med en jigg Berkley PowerGrub helst 2” men 3“ kan efter vissa justeringar ibland visa sig bli ännu bättre

    Du tacklar så här.
    Jag använder gärna en krok med hullingar på skaftet men Mustad Saltwater krok storlek 1 till 4 går också bra. Den har längre skaft.

    Ca en halvspölängd upp från kroken räknat sätter jag ett leke. Har jag en flätlina fäster jag leket i änden och gör en tafs på ca en halv spölängd av 0.20 nylon.

    Ovanför leket placerar jag ett kulsänke vanligen på den fria tampen vid knuten. Sänkets storlek varierar från ärtstor till litet pepparkorn allt efter hur djup/grunt jag vill ha dra fram jiggen. För ytlig gång har jag inget sänke alls och bland ett flytande jigghuvud men oftast är det bara en krok jag använder.

    Du fiskar jiggen så här.
    Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Jag har sett spön som legat i båten med fälld bygel fara ut i sjön därför att ägaren varit tillfälligt distraherad och inte hunnit rädda det. Greppa istället om linan. Ta greppet mellan nedersta och nästa spöring och håll i den när du sedan mycket sakta och ryckvis ror och glider fram. Då känner du direkt vad som händer i andra änden. Spöet och linan ger samtidigt visuella signaler om verksamheten där ute i sjön.

    Årtagen gör att jiggen kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet med en lockande varierad fart. Bågarna hugger tveklöst och krokar oftast sig själva! När farten sjunker dyker sänket fortare än jiggkroppen, när båten tar fart igen spänns linan av sänkets och jiggens motstånd och de höjer sig i vattnet. Den här variationen i höjd och hastighet är otroligt frestande för bågarna. Om du är rädd att jiggen ska gå i botten kan det vara en fördel att trä en liten flytkula på tafsen framför metkroken.

    Sätter man jiggen på kroken så kroppen blir en aning böjd kommer den att röra sig spiralformat runt dragriktningen. Jiggkroppen roterar också ofta runt sin egen längsaxel oavsett om du trär på den så det blir en båge. Hel flärp ger mera rotation och risk för tvinning av linan. Detta ställer vissa krav på lekets förmåga att ta bort tvinnande påverkan. En grövre huvudlina än tafsen till kroken kan tillfälligtvis vara en hjälp. Eller så försöker du med att sätta ett trevägsleke och gör ett paternostertackel.

    - - -
    Övriga tips
    Om fiskarna nafsar i betet men inte fastnar, glid bara sakta och var beredd. Tre av fyra gör ett eller flera försök igen, speciellt om det är något som doftar ”Power” på kroken.

    Gör de inte flera försök, har de antagligen rispats och skrämts av kroken. Det brukar resultera i ilskna hopp och rusningar i ytan. Ungefär så som de gör när de ”delfinshowar” för att bli av med irriterande parasiter.

    Missar du ett hugg så kolla att betet sitter som det ska. Har det glidit ur position på kroken fungerar inte tacklet.

    Vanligen har den gula jiggen gett bästa resultatet för mig. Tillfälligtvis har en orange givit bättre men sett över tiden har den gula ungefär 5-1 på den orange speciellt under sommaren. Däremot har orange jiggar givit bättre än de gula när vattnet blivit mera svalt eller redigt kallt. Då är det ungefär 3-1 till orange mot övriga kulörer.

    Jiggen blir oftast attackerad ute på flärpen. Ofta flera gånger men till slut ledsnar bågen. Jag brukar slitsa upp flärpen i tre parallella strimlor. Då riktar bågen hugget upp mot själva kroppen och kroken. Speciellt på hösten är detta ett bra sätt att locka regnbågar i fördärvet. Slitsad flärp ger mindre rotation i jiggkroppen.

    Lämna en kommentar:


  • Flötetsynsinte
    started a topic Hjälp OSS med första regnbågen!

    Hjälp OSS med första regnbågen!

    Hej,

    Söker mig till detta forum då jag fått upp ögonen för regnbågsfisket.
    Jag bor i sthlm och har nu provat 3st sjöar med inplanterad regnbåge, resultat är att jag fortfarande inte fått någon!!

    Första sjön ute på Värmdö - metade med flöte med räka och mask. Inte ett napp, två andra båtar ute i den lilla sjön tror ingen av oss fick. Såg en del vak.

    Andra sjön - Sjö kring Uppsala som isätter hyggligt mycket fisk (typ 200kg i veckan) Bottenmete samt flötmete med räka och mask. Kast med små spinnare. Såg jättemycket vak, och mycket fisk rapporterade deepern! Men inte ens ett hugg. Inte så mycket folk här, såg 3st andra (varav en bekräftade på powerbait) som fick upp flera fiskar och 1 förutom jag som gick tomhänt (de kastade med drag enbart)

    Tredje sjön Gävle - Denna sjö isätter 400kg regnbåge i stöten rätt ofta (senast fördelat på 95st fiskar!!) , denna vecka totalt 1ton., 400bottenmete med powerbait. både deg, eggs och mice tails.
    Fullt vid denna lilla sjö så jag fick bara plats vid den del där det är typ 2m grunt istället för andra delen där det är 5-8m djupt. På den delen såg jag att de fick fisk. Rapporter på FB bekräftade även det.

    Fjärde sjön - Tillbaka till sjö nr 2, nu för första gången med powerbait i min arsenal då mitt förra besök fick bekräftat att han drog upp på det. Nu var vi 3 pers så vi hade tre spön, och en mängd olija powerbaits i olika former och färger/lukter) Deepern och många vak visar på mycket fisk! Vi får dock inte ett hugg!!
    En farbror ser oss och är jättetrevlig o sjysst o visar upp sina 12st regnbågar han dragit upp på stället han står på, han ska dra hem så han rekommenderar oss att ta över platsen vilket vi gladeligen gör.
    Tror ni att vi får napp ?? likt förbannat är det tvärdött på våra krokar!! 2-3h går och vi måste ge upp då det blir för mörkt. Det är myvket vak som sagt, så fisk finns. Och brödkanten som en av oss slänger ser vi hur en fisk tar med sig från vattnets yta! Sjukt frustrerad över fisket, vad kan vi göra för fel??

    Vi har olika bottenmete, en har ett färdigt set från en känd fiskebutik. Vi har kontrollerat att krokarna flyter upp med powerbaiten.

    Tacksam för alla tips!

    ps. Vi är totala nybörjare på rengbåge / bottenmete. Men vana fiskare av gädda/Abborre på jerk/spinn etc.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
555 svar
43 845 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 147 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X