Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • PrN-Sweden
    replied
    Hallå Hallå herr Salvenius !

    mja det läser som att du behöver finslipa dina tacke/knutar/riggarl å absolut fundera på om "bomb" är din grej eller göra lite "tyngre" bomber.. när man måst ta i så kallingarna smakar i käften då behövs he nog mer tyngd . Kör du med monofilament ? Då saknas några grams blyn . Flätat gör allting Enklare !

    ofta när något Gormar så hänger det på Totala Riggen bara Felsöka å göra om som i allt mete .
    Testa å börja meta sutare å karp där får man lägga lite tid Minst Skrivet ! Att det kan falera på lite för grovt tafsmaterial är så ini Natas störigt ...MEN man lär sig så länge man Lever !

    prova med Flöten som är lite annorlunda som kanske har mer vikt Alternativt fästa mer bly till ett större flöte som vid Spinnfluga ? .

    Lycka till från Norrbotten
    Med Varma Hälsningar
    Paul Roger Nilsson

    Lämna en kommentar:


  • Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos)

    Jag börjar med att presentera mitt tackel med denna bild:

    Click image for larger version  Name:	kastmetestackel.png Views:	0 Size:	105,7 KB ID:	2580928

    Lina är 0.35 nylon på haspel, spö 40 - 80 g. Jag har även kört med flätad lina, men den fransar sig så mycket pga glidknut så jag kör med nylon nu..

    Det sker linbristning vid utkast efter en 50-100 kast cirkus, förvisso tar jag i från tårna när man vill komma långt ut. Har tappat ett tiotal tackel sen ett par sommar tillbaka. Svårt att se på linan var den gick av också, då det varierar. Ibland verkar den gått av vid lekandet (krullig lina pga knut) men ibland verkar den gått av mellan flöte och glidknut.

    Någon som ser uppenbart fel här? Inte så jag är nybörjare med kastmete och glidflöte, men först på senare år jag börjat köra med bombardos för att "komma liiiite längre" ut.

    Har testat med köpta flötesstopp och spottar som en dåre på alla knutar när de skall dras åt. Är det halv blodknut som suger?

    Tillägg: Har bytt lina två ggr oxå.
    Senast ändrad av Mr. Bäckröding; 2021-06-23, 00:04.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 801 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 085 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 146 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
176 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X