Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
    Jag börjar med att presentera mitt tackel med denna bild:

    Click image for larger version Name:	kastmetestackel.png Views:	0 Size:	105,7 KB ID:	2580928

    Lina är 0.35 nylon på haspel, spö 40 - 80 g. Jag har även kört med flätad lina, men den fransar sig så mycket pga glidknut så jag kör med nylon nu..

    Det sker linbristning vid utkast efter en 50-100 kast cirkus, förvisso tar jag i från tårna när man vill komma långt ut. Har tappat ett tiotal tackel sen ett par sommar tillbaka. Svårt att se på linan var den gick av också, då det varierar. Ibland verkar den gått av vid lekandet (krullig lina pga knut) men ibland verkar den gått av mellan flöte och glidknut.

    Någon som ser uppenbart fel här? Inte så jag är nybörjare med kastmete och glidflöte, men först på senare år jag börjat köra med bombardos för att "komma liiiite längre" ut.

    Har testat med köpta flötesstopp och spottar som en dåre på alla knutar när de skall dras åt. Är det halv blodknut som suger?

    Tillägg: Har bytt lina två ggr oxå.
    Dom där 2 bombarda flötena plus allt annat du har på riggen gör säkert att grejerna flyger som en propeller i luften vilket kortar kasten rejält.
    Flötet med röd antenn är ett kastflöte som jag sett i vikter upp till 60 gr men det finns kanske tyngre också, med det flötet och rätt spö och rulle
    borde du kunna kasta minst 100 meter så bort med allt onödigt och kör med enbart det flötet så ska du se att du både kastar längre och får
    färre problem.

    Lämna en kommentar:


  • mcb
    replied
    Spontan reaktion - balans mellan spö/lina/kastvikt, mer vikt betyder inte längre kast. Överladdar du spöt kastar du kortare med mer vikt än om du haft mindre vikt.
    Hitta "sweet spotten" i vikt för ditt spö, du känner när du träffar rätt. Kolla lite youtube på karpfiske på långdistans och lär dig hur du laddar ett spö och fiskar på 100-150 meter med precision.
    Bromsa linan innan det slår ner i vattnet = lägg fingret på spolen. Då rätar tacklet ut sig innan och trasslar mindre vid nerslagen.

    Video förslag

    Lämna en kommentar:


  • Peter B
    replied
    Likt andra har jag svårt och förstå varför du har dubbla riggar .
    Jag fiskar mer än 3 siffriga pass varje år med bombarda.
    Använder 20g slow sink och 0.15 flät som huvudlina som träs genom dobben sen en gummikula ett avklippt dobbrör 8-10cm kula och lekande. Kastar med mina långa spön ( 11.3 fot ) 70-80 m i vindstilla och kanske 100 i rejäl medvind. Får inte fisk så ofta längst ut i kastet så behovet av extremt långa kast känns överdrivet. Fiskar bara i havet 90% efter öring men tar även makrill , horngädda o fjärsing. Om jag inte skalar bort ngn dm vid varje tur så finns risken att att huvudsidan går av i anslutning till dobben. Det blir en rejäl friktion när dobben kasar sig fram o tillbaka. Har slängt iväg ett antal dobbar när jag varit " bekväm/lat " o inte tagit av en bit lina. Jag eftersträvar att fiska funktionellt med så lätt rigg som möjligt utan att ge avkall på möjligheterna till napp.
    Sliter på kropp o utrustning och jag ser inte varför det skulle ge mer fisk , snarare tvärtom, att dänga ut ngt som ger utslag på seismografen i Uppsala .
    Peter b

    Lämna en kommentar:


  • Okoun
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Kattman står i tråden, mer neutral vikt ger längre kast utan att det sjunker. Men man undrar om tacklet går som en pil i luften eller bildar en rote?

    Tacklets vikt och enbart 0,35 gör nog att påfrestningen blir så pass stor att linan går av efter X antal kraftiga kast. Är du nöjd med tacklet i övrigt, gå upp i lindimension och kör med klenare tafs.
    Klipper man av röret på ”sänket” kanske det funkar bättre?

    Hur man kan räkna ut om man behöver grövre chocktafs: http://oldschoolsportfishing.blogspo...ktafs.html?m=1

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Kattman står i tråden, mer neutral vikt ger längre kast utan att det sjunker. Men man undrar om tacklet går som en pil i luften eller bildar en rote?

    Tacklets vikt och enbart 0,35 gör nog att påfrestningen blir så pass stor att linan går av efter X antal kraftiga kast. Är du nöjd med tacklet i övrigt, gå upp i lindimension och kör med klenare tafs.

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
    Tack för alla svar, skall kolla materielen noggrannare!


    Bombarda-"sänket" (intermediate) har ungefär samma densitet som vatten, vilket gör att man kan öka vikten på tacklet rejält för att kunna kasta längre, utan att det drar ned flötet. Skulle jag exempelvis ha 30 g bly sjunker det som en sten. Kastmetar i hav och sjö efter allt möjligt.

    Jag är dålig på aerodynamik, men dubbla flöten bör inte ge nån större fördel i kastlängd.

    Lämna en kommentar:


  • Mr. Bäckröding
    replied
    Tack för alla svar, skall kolla materielen noggrannare!

    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Lite udda att ha en bombarda som sänke. Vad är tanken bakom det och vad fiskar du efter?
    Bombarda-"sänket" (intermediate) har ungefär samma densitet som vatten, vilket gör att man kan öka vikten på tacklet rejält för att kunna kasta längre, utan att det drar ned flötet. Skulle jag exempelvis ha 30 g bly sjunker det som en sten. Kastmetar i hav och sjö efter allt möjligt.

    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    I min bok är det ett komplicerat och antagligen ganska svårkastat tackel. Två bombaflöten är ett för mycket och kan bli en felkälla, inte för att jag vet hur, men i alla fall.

    Jag tror samma som tidigare sagts, kolla spöringarna och även flötet så det inte är "grader" i flötesröret. Om du sätter en ståltafs genom flötet med ett lekande i varje ända behöver du inge glidknut (då är det motiverat med gummikula som skydd mot toppöglan).
    Rensa tacklet så mycket detaljer du kan, färre saker som kan orsaka fel.
    Lycka till
    Japp, det brukar tjorva ihop sig vid nedslag på kanske var 15e utkast, vilket man inte märker förrän 15-20 min senare när man vevar in, grrrrr. Anledning till ett "bombardasänke" är som ovan sagts, för att öka vikten utan att påverka flötet. Glid/stopp-knut har jag för att jag vill kunna meta djupt.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    I min bok är det ett komplicerat och antagligen ganska svårkastat tackel. Två bombaflöten är ett för mycket och kan bli en felkälla, inte för att jag vet hur, men i alla fall.

    Jag tror samma som tidigare sagts, kolla spöringarna och även flötet så det inte är "grader" i flötesröret. Om du sätter en ståltafs genom flötet med ett lekande i varje ända behöver du inge glidknut (då är det motiverat med gummikula som skydd mot toppöglan).
    Rensa tacklet så mycket detaljer du kan, färre saker som kan orsaka fel.
    Lycka till

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
    Jag börjar med att presentera mitt tackel med denna bild:

    Click image for larger version Name:	kastmetestackel.png Views:	0 Size:	105,7 KB ID:	2580928

    Lina är 0.35 nylon på haspel, spö 40 - 80 g. Jag har även kört med flätad lina, men den fransar sig så mycket pga glidknut så jag kör med nylon nu..

    Det sker linbristning vid utkast efter en 50-100 kast cirkus, förvisso tar jag i från tårna när man vill komma långt ut. Har tappat ett tiotal tackel sen ett par sommar tillbaka. Svårt att se på linan var den gick av också, då det varierar. Ibland verkar den gått av vid lekandet (krullig lina pga knut) men ibland verkar den gått av mellan flöte och glidknut.

    Någon som ser uppenbart fel här? Inte så jag är nybörjare med kastmete och glidflöte, men först på senare år jag börjat köra med bombardos för att "komma liiiite längre" ut.

    Har testat med köpta flötesstopp och spottar som en dåre på alla knutar när de skall dras åt. Är det halv blodknut som suger?

    Tillägg: Har bytt lina två ggr oxå.
    Lite udda att ha en bombarda som sänke. Vad är tanken bakom det och vad fiskar du efter?

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ett tips, kolla spö och rulle oxå väldigt noggrant. Minsta lilla spricka eller kantstötning sliter på linan.

    Spolen och spöringarna är det jag menar då :-)

    Nylonstrumpa är utmärkt att kolla sånt :-)

    Classe

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
554 svar
43 688 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
13 svar
1 084 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
48 svar
2 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stokken
av stokken
 
Startad av Wheey92, 2023-05-29, 18:26
2 svar
238 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Startad av kenwald, 2023-06-01, 17:34
0 svar
175 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kenwald
av kenwald
 
Arbetar...
X