Experiment med mäsk och doft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Experiment med mäsk och doft.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Experiment med mäsk och doft.

    Vad gör man när det är segt fiske? Experimenterar så klart!

    Mitt vanliga mäsk är havregryn och socker och om jag är snäll kanske jag blandar i lite majs. Så nyligen tänkte jag experimentera lite och testade ströbröd (egentligen var det en pulvriserad gammal kanellängd som blev över och torkat) och måste säga att jag inte märkt någon enorm skillnad.

    Enda skillnaden är att brödet blir ett moln som förmodligen inte lägger sig på botten och havrgrynen kan man få ner på botten, lite beroende på hur hårt man packar bollen. Det är ju större partiklar. Men båda verkar attrahera fisk.

    Vad har ni för åsikt och erfarenhet?

    Ytterligare ett experiment är en doftsprej jag köpte och har provat den och inte märkt någon skillnad alls. Tycker det verkar fungera precis lika bra med betena som dom är. Men så köpte jag någon billighetsdoft så det kanske spelar in.

  • #2
    Testat göra eget från grunden men tyckte de va svårt att få det som man ville ha det. Dvs att det ska hålla ihop under kastet och till det kommer till botten,där ska det släppa.

    Nu köper jag bara färdiga blandningar som jag sen tillsätter div godsaker som tex kokad hampa,majs,krillmjöl,hampolja,krillbooster,micro pellets,vaniljsocker osv osv. Hampa verka vara gångbart till de flesta karpfiskar. Även enkelt att förbereda. Bara hälla i så mycke frö man vill ha i en termos o sen fylla termosen med kokande vatten o låta stå över natten. Går ju fixa o trixa i det oändliga,bara fantasin som sätter gränserna.

    Nu sist körde jag en blandning med ananasdoftande mäsk från mivardi,krossade ananas boilies o monster crab boilies,micro pellets,krillmjöl,krillbooster,majs och kokad hampa.

    Nästan så man skulle testa o göra 2 blandningar o mäska 2 olika platser o sen fiska 1 spö på varje plats.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Testat göra eget från grunden men tyckte de va svårt att få det som man ville ha det. Dvs att det ska hålla ihop under kastet och till det kommer till botten,där ska det släppa.
      Sant. För min del så blir det lite testande med rätt vattenmängd och hur hårt man kramar bollen. Jag kan få till bollar som sprids i ytan eller som går sönder på botten, men det är p.g.a. att jag använt mitt standardrecept på havre och socker så länge.

      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Hampa verka vara gångbart till de flesta karpfiskar. Även enkelt att förbereda. Bara hälla i så mycke frö man vill ha i en termos o sen fylla termosen med kokande vatten o låta stå över natten. Går ju fixa o trixa i det oändliga,bara fantasin som sätter gränserna.
      Hampa nämnde de i en gammal engelsk bok om flötmete från 60-talet som jag läst nu under sommaren. Verkar som att det var populärt redan för 65 år sen.

      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      ​Nästan så man skulle testa o göra 2 blandningar o mäska 2 olika platser o sen fiska 1 spö på varje plats.
      Sant! Ibland, när jag är trött på tusenbröder och ingen större fisk syns till så blir det lite experimenterande. Oftast kör jag samma gamla, men någon gång per år testar jag något nytt. Egentligen borde man kanske göra det lite oftare, men tyvärr är jag minimalist i mitt mete så jag orkar inte ta med mig massor av spön, stolar, parasoll, hinkar med mäsk o.s.v. Jag betalar säkert dyrt för det i form av färre fiskar, men jag kasserar in en fin utdelning i form av enkelhet och smidighet!

      Kommentera


      • #4
        Ja hampa verkar vara en vanlig ingrediens i mäsk fast då oftast i krossad eller mjölform. Även sett klipp där de använder hampa som krokbete. Men det har jag inte testat själv.

        Söta och fruktiga saker verkar oxå vara väldigt gångbart. Läst att en del har jordgubbsaft o sånt i mäsket. Men de har jag heller inte testat.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Jordgubbssaft? Intressant! Jag förstår logiken. Kanske man borde testa någon gång. Men hur lyckas man använda de små hampafröna som krokbete? Det måste ju i.s.f. vara mikroskopiska krokar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
            Jordgubbssaft? Intressant! Jag förstår logiken. Kanske man borde testa någon gång. Men hur lyckas man använda de små hampafröna som krokbete? Det måste ju i.s.f. vara mikroskopiska krokar.
            Ja de e inga stora krokar. Typ 10-12 o mindre. Sett de som satt direkt på kroken o de som riggat på ett hår. Fröna e ju inte mer än 3-4mm. Braxarna jag fångade så använde jag storlek 10 colmic hayabusa h.kaj 157. Tunna fina krokar. Dom hade man nog kunnat köra hampa på.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

              Ja de e inga stora krokar. Typ 10-12 o mindre. Sett de som satt direkt på kroken o de som riggat på ett hår. Fröna e ju inte mer än 3-4mm. Braxarna jag fångade så använde jag storlek 10 colmic hayabusa h.kaj 157. Tunna fina krokar. Dom hade man nog kunnat köra hampa på.
              Ahh... det förklarar saken! I mina vatten finns det så sjukt mycket småfisk, så jag kör alltid lite större krokar och beten för att sortera bort dom. Nackdelen är så klart att det inte nappar lika ofta, men fördelen är att när det väl nappar så tenderar det att vara en lite större fisk.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

                Ahh... det förklarar saken! I mina vatten finns det så sjukt mycket småfisk, så jag kör alltid lite större krokar och beten för att sortera bort dom. Nackdelen är så klart att det inte nappar lika ofta, men fördelen är att när det väl nappar så tenderar det att vara en lite större fisk.
                Ja så är det ju. Man kan sålla bort rätt mycke om man ökar krokstorleken o betet. Där jag fiskat det senaste så vet jag inte storleken på fiskarna så ja kör med rätt små krokar till ja lärt känna vattnet. Blir väl 1-2 turer till innan de e dags o börja jobba på måndag igen.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

                  Ja så är det ju. Man kan sålla bort rätt mycke om man ökar krokstorleken o betet. Där jag fiskat det senaste så vet jag inte storleken på fiskarna så ja kör med rätt små krokar till ja lärt känna vattnet. Blir väl 1-2 turer till innan de e dags o börja jobba på måndag igen.
                  Aj, beklagar sorgen! Själv har jag 2 veckor kvar innan fisket börjar avta för säsongen för att upphöra totalt i september. Har funderat på att kanske göra lite försök under hösten, men det är inte lika bekvämt att sitta själv och häcka vid en sjö när det är 10 grader och regn, som när det är 20 grader, sol och molnfri himmel. Man är lite för bekväm av sig ibland!

                  Däremot tror jag att jag skulle lära mig mycket mer om jag testade att fiska tillsammans med någon, någon gång, än som nu, sitta själv i skogen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

                    Aj, beklagar sorgen! Själv har jag 2 veckor kvar innan fisket börjar avta för säsongen för att upphöra totalt i september. Har funderat på att kanske göra lite försök under hösten, men det är inte lika bekvämt att sitta själv och häcka vid en sjö när det är 10 grader och regn, som när det är 20 grader, sol och molnfri himmel. Man är lite för bekväm av sig ibland!

                    Däremot tror jag att jag skulle lära mig mycket mer om jag testade att fiska tillsammans med någon, någon gång, än som nu, sitta själv i skogen.
                    Ja de blir lite tungt de första veckorna.
                    har samma problem som dig att man får sitta ensam. Alltid trevligt att ha nån med sig så man kan sitta o bolla ideer o testa lite olika riggar,mäsk osv. Lära sig av varandra. Visst,sambon hänger med ibland,men hon e ju ointresserad av själva fisket så hon sitter o läser eller fotar. Hade vafit skoj o hitta en metare i närheten.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    669 svar
                    49 845 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av efc__, 2025-07-14, 23:52
                    22 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Donkeykong, 2026-05-30, 11:52
                    3 svar
                    195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Donkeykong  
                    Arbetar...
                    X