Hjälp med bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• goldfish
    replied
    bom för bottenmete ?

Har sökt efter det och hittar inte tipset om tillverkning av egna.
    Är det någon som har koll på detta ?

Lämna en kommentar:

• El Crapone
    replied
    Re: Hjälp med bottenmete

Originally posted by Cad
    Nu är det så att jag har börjat testa på bottenmete (främst efter abborre) men jag har lite funderingar som ni säkert kan hjälpa mig med..

Tackel: Har problem när jag kör med glidande tackel..trasslar sig vid utkastet o glidfunktionen hämmas...vilken vikt ska sänket ha?

Paternoster: vikt på päronsänket? hur många krokar kan man köra med?

finns det andra sätt än paternoster för att få upp kroken lite från bottnen (för att undvika fastna i bottenvegetation)?

Cad / tacksam för svar o tips
    Bottenmete efter abborre är mycket kul!
    Det fungerar bra med paternostertackel med både levande och död fisk efter borren, med död får man ovtare mindre fisk alltså inte antalet utan vikten på den =)..
    Vikten på sänket beror ju på lite olika saker, man får ju självklart anpassa vikten efter utrustningen, men även efter storlek på betesfisk, och hur strömt det är i vattnet...
    Jag har inte använt mig av mer än en krok när jag bottenmetat, men när jag flötmetat har jag gjort detta och upplevt att jag då fått mer fisk.. vet ju inte om det beror på detta, men det känns så, kan ju fungera på botenmete också, vem vet =)

Vet du att det finns gäddor på stället skulle jag rekomendera att köra med någon form av tafs.. kan vara mycket retfullt annars!
    Ha det så kul

Lämna en kommentar:

• Pettsson
    replied
    fiska med BOM

Kör bottenmete med levande ellr mask och använd en bom.....kolla andra inlägg så lär du dig att göra dina egna..........förhindrar trassel och att blyt smiter ner i skräp på botten.......kostar ca 10:- att köpa.....

Lämna en kommentar:

• korten
    replied
    deadbait på abborre? tror inte det fungerar. har iaf inte funkat för mej

Lämna en kommentar:

• Saizen
    replied
    Kör med deadbait=)

Lämna en kommentar:

• borren
    replied
    men när jag bottenmetade med paternostertackel och levande betesfisk så hade betasfisken simmat runt och trasslat in sig i huvudlinan, hur kan man förhindra det?

Lämna en kommentar:

• Dansken
    replied
    Jag använder aldrig mer än en krok. De enklaste tacklen är oftast de som fungerar bäst. Använd krokstorlek 6-8 och fäst betestfisken i överläppen.

Lämna en kommentar:

• Cad
    replied
    Tackar så mycket för svaret!

Lämna en kommentar:

• tim.eriksson
    replied
    nej men det e bara å köra på med vanligt eller omvänt paternoster tackel, vikten på sänket ska ju vara så pass tungt att den håller kvar betes fisken, men ta inte för tungt då blir det lite sämre känsla, jag brukar ha så lätt sänke som möjligt, för då kan man köra med lättare utrustning, så alltså, 10-20 g päron sänke räcker gott och väl, kör med med mask så räcker det med 8-10 g, lycka till!

Lämna en kommentar:

• Cad
    started a topic Hjälp med bottenmete

Hjälp med bottenmete

Nu är det så att jag har börjat testa på bottenmete (främst efter abborre) men jag har lite funderingar som ni säkert kan hjälpa mig med..

Tackel: Har problem när jag kör med glidande tackel..trasslar sig vid utkastet o glidfunktionen hämmas...vilken vikt ska sänket ha?

Paternoster: vikt på päronsänket? hur många krokar kan man köra med?

finns det andra sätt än paternoster för att få upp kroken lite från bottnen (för att undvika fastna i bottenvegetation)?

Cad / tacksam för svar o tips

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 458 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__