Beten till driftmete fter gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten till driftmete fter gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten till driftmete fter gädda.

Planerar att fiska pelagisk över stora djup och drifta och spinnfiska/jerka med ett spö, samtidigt som jag har lite naturligt agn på släp.
    Har ni någon uppfattning om sill/strömming eller makrill funkar lika bra som levande mört i insjöar? Ont om tid för betesfiskande så här på hösten.
    Gädda & Jäger
    www.gaddajager.se

Olika vatten, och olika dagar? Av ngn anledning verkar gæddorna ibland bara hugga, och direkt slæppa en sill? Hænder inte på samma sætt med død mørt etc. Jag hade sattsat på død sikløja/nors/mørt framfør makrill/sill. En levande mørt kænns hetare, men kræver också mer arbete/engagemang - spinn/jerkfisket blir lidande.

Ær ganska slappt att hænga ut en "løjtacklad" død betesfisk bakom båten. Som får rotera lite lugnt nær man driver. Stør inte jerkfocusen så mkt. Skall man ha hinkar med vatten som behøver bytas, syrepumpar etc så blir inte spinnfisket lika bra.

Man får gøra ett val? Antingen så fløtestrollar man, och har ett jerkspø som man kastar lite med nær tillfælle ges? Eller så ser man till att ha spinnbetet i vattnet så stor del av tiden som møjligt, och betet på slæp får skøta sig sjælv tills det børjar knarra i rullen..
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Håller med om att det är ruggigt olika från dag till dag, sist när vi var ut o flötestrollade så ignorerade gäddorna mörterna helt, det var enbart store gärsar som gällde, o man kunde även lura ngn på abborre men inte alls lika bra som gärs! ser ofta den trenden.. Pröva släpa en helikopter rigg med sunken float då du spinner samtidig, då e det bara o kasta i o man behöver ej tänka på djupet på flötet osv.. ha funkat ok för mig men e det mycket tång o sten så kan en sådan rigg fassna o jäklas.. men e helt klart effektiv om det e botten som tillåder det..

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Olika vatten, och olika dagar? Av ngn anledning verkar gæddorna ibland bara hugga, och direkt slæppa en sill? Hænder inte på samma sætt med død mørt etc. Jag hade sattsat på død sikløja/nors/mørt framfør makrill/sill. En levande mørt kænns hetare, men kræver också mer arbete/engagemang - spinn/jerkfisket blir lidande.

Ær ganska slappt att hænga ut en "løjtacklad" død betesfisk bakom båten. Som får rotera lite lugnt nær man driver. Stør inte jerkfocusen så mkt. Skall man ha hinkar med vatten som behøver bytas, syrepumpar etc så blir inte spinnfisket lika bra.

Man får gøra ett val? Antingen så fløtestrollar man, och har ett jerkspø som man kastar lite med nær tillfælle ges? Eller så ser man till att ha spinnbetet i vattnet så stor del av tiden som møjligt, och betet på slæp får skøta sig sjælv tills det børjar knarra i rullen..
      I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Tack för svaren!
        Ska se om det går att få tag på Nors, har haft riktigt bra fiske på gurkuorna tidigare.
        Som sagt, blir nog inte flötestrolling utan bara ett bonusspö som sköter sig själv. Har ingen elmotor och båten min är jobbig att ro, dessutom är det roligare med spinnfiske...

Aldrig själv testat sill eller makrill, men dessa verkar ju fiska bra i England samt Norge (i alla fall enligt artikeln i senast FJ)

Blir nog flötestackel då fiske kommer att bedrivas i frivatten, så fiskedjupet är inget jätteproblem.

Måste satsa lite offensivt nu börjar på riktig abstinens efter riktig tung gung, alldeles för mycket 4-5kilos på sistone...

Bara att hoppas på "lagom" vind till helgen.
        Gädda & Jäger
        www.gaddajager.se

Kommentera

Har kört en del med död nors när jag inte haft tillgång till levande bete. Har fungerar bra både i strömmande och stillastående vatten. Det blir ju även fina luktspår av dem.
          Kan dock vara lite svårt att få tag på beroende på vart i sverige du bor.
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          656 svar
          49 485 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 818 visningar