Kan man fiska karp på feeder spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man fiska karp på feeder spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan man fiska karp på feeder spö?

Är det möjligt att fiska karp på feeder spö?
    Eller är det för vek klinga och man får problem att styra dem?

Kollar på ett hos fishit.com som är medium eller byte av topp till heavy. - Kan det fungera eller skall man låta bli och istället inrikta sig på att köpa karpspö längre fram.

Anledningen till mina tankar är att:
    Har precis börjat med specimenfiske och gjort lite investeringar med ledgerspö, boxar och annat smått och gott - så är inte sugen på att lägga ut hiskeliga summor till.

Ett feederspö antar jag att jag ändå behöver till specimenfiske så frågan är om det klarar om en karp "råkar" ge sig på mitt bete.

Bara en stilla undran

Skulle inte ge mig på karpen med ett sådant spö, blir lite för mycket UL över det. Har du ingen gammal gäddstang liggandes? Det duger, vad du behöver är en rejäl ryggrad för att fajta effektivt. Kan berätta att mina första ålfisken skedde med för klena grejor, fick en fisk på nästan 1,3 och min gamla niofotare blev nästan dubbelvikt i fajten, köpte därefter ett rejält karpspö på stört. Nä, chansa inte, speciellt inte om det finns karp över 5 kilo i ditt vatten...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Hej Atterklev

Karpfiske med feederspö är absolut inte att rekomendera så vida du inte skall fiska på väldigt små karpar. Det krävs att du har ett spö med bra ryggrad så du kan styra ut en karp från vass och näckrosbälten som den efter krokning garanterat rusar emot.

Med ett medium feederspö fiskar du färna, id, sarv o.dyl.
      Köper du ett heavy kan du ge dig i kast med större braxen, sutare och liknande.

Till karpfiske skall du absolut ha karpspön, lämpligen 2,5 eller 2,75 punds-spön. Det finns riktigt trevliga spön för inte allt för mycket pengar. FOX har ett nytt spö i sitt sortiment, serien heter Warrior, i år som ligger kring 1000:- och är MYCKET trevligt. Köp spön med bra aktion för att drilla fisk på budgetspön är ingen trevlig upplevelse... det är lite som att drilla fisk med en telefonstolpe.

Om du är helt färsk på specimenfisket skulle jag råda dig att köpa ett eller två medium feederspön och börja med. Du kommer att ha mycket kul i jakten på mört, sarv, id, färna osv. Om du inte testat karp-fiske tidigare så försök att få följa med någon bekant ut och se hur det funkar och bilda dig en uppfattning om fisket innan du investerar. Har haft med mig folk ut som både blivit frälsta och som hatat karpfiske. Det är många blanknätter och mycket väntande mellan nappen när man ger sig i kast med karparna och ska man dessutom införskaffa en komplett utrustning med larm, rod-pods, swingers och allt vad som nu krävs så går det åt ett gäng tusenlappar. Då är det trist att upptäcka att "det här var inget för mig".

Lycka till med ditt specimenfiske och hör gärna av dig om du undrar över något.
      -----------

<"))))><

Kommentera

Oki, misstänkte det.
        Min huvudinriktning på fisket är sutare, men jag vet att där jag fiskar går karp på >10kg.

Får väl se vad som händer, man blir ju mäkta förgrymmad om en karp hugger och man tvingas kapa linan.
        Har hittat billiga karpset men är inget som prioriteras ännu.

Man får väl ta ett steg i taget, men in i helsikes kul det här med specimenfiske / bottenmete.

Thx

Kommentera

Precis som Jan O skriver så duger det gott med ett gäddspö till karpen så länge det har bra ryggrad. Börja med det och se om du gillar fisket innan du ger dig in i "pryldjungeln" som karpfisket kan innebära om man vill...
          -----------

<"))))><

Kommentera

Om du riktar på sutare och har karp upp till 10-kilo så kommer du ha trevliga fighter med både sutare och karp på ett 2,5-punds spö. Det är väl lämpat till båda arterna. Och du - inte skulle du väl kapa linan pga av en karp!? Då är det bara att vada/simma efter den. Tänkt dig själv att simma omkring med krok och bly i käften och 50 meter lina efter dig... inte helt enkelt. Skulle de nappa på de spön du har nu så är det bara att bada :-)
            -----------

<"))))><

Kommentera

"Sorterade" mina spö igår och hittade ett gammalt ABU-spö klassat som fiske 2, kanske duger. Har ju typ 15år på nacken, så det bör vara hyfsat styvt. (hehe)

Kan ju alltid rigga upp det bredvid mitt ledgerspö
              Inte så långt typ bara 1,95 men det kan vara värt att testa en gång kanske. (Får väl bada om det behövs)

Då får mitt ledgerspö duga ett tag till, men sedan är det nog 1st feederspö som gäller, men det får framtidien visa. Måste få igång polarna på specimenfiske också.

Kommentera

Du Peter, är detta något att ha?

Har hittat karpset enligt följande, är ingående delar något att ha?

KARP SET 1

3 st Ron Thompson Vendetta Carp 12´ 2 1/2 lb
                3 st Okuma Dynadrag Baitrunner
                3 st linor ingår.
                Ett mycket prisvärt och bra Karpset, att testa på Karp fisket

Har du någon uppfattning om spö, rulle?
                Värt en investering på 2000kr?

Verkar lite väl billigt enligt mig är ju trots allt 3spö + 3 rullar, men man vet ju aldring - någon uppfattning?

Kommentera

Jättesvårt att svara på.
                  Utan att döma ut utrustningen totalt så kan jag väl säga att varken RT eller Okuma klingar kvalitet i mina öron. Tror du gör bättre i att spara ihop och köpa något du verkligen blir nöjd med annars är det risk att det inte känns så kul efter ett par pass.

Kvalitet behöver inte alltid kosta pengar. Som sagt FOX Warrior är ett kanonspö. Visst kan man lägga 5000:-/spö om man vill (det har jag gjort) men att börja med sådana spön är att börja i fel ände. Köp hellre ett par bra rullar (baitunners är inget krav men en fördel) och testa med de spön du har. Begagnade karpspön kan man ofta köpa för en bråkdel av ursprungspriset utan att de är sunkiga för det. Kolla upp Svenska Karpklubbens hemsida där det ofta säljs vettiga prylar eller Sportfishingpages som också har en köp- och säljsida.

Lycka till!
                  -----------

<"))))><

Kommentera

min polare jompaa drog upp en karp på match spö, och kamazan 12 krok, handlar bara om snits !!
                    [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 498 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 820 visningar