Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kan man fiska karp på feeder spö?
Collapse
X
-
nej inte än !!, men ja har ju bara kört ett pass, nej ja flug fiskar me en brödfluga !!!Originally posted by Catch
eh enhandsflugspö? du har väl inte ens tagit en sutare eller karp på fluga, har jag rätt? eller har du flugspöt till doppmetet och frilinefisket?
Lämna en kommentar:
-
eh enhandsflugspö? du har väl inte ens tagit en sutare eller karp på fluga, har jag rätt? eller har du flugspöt till doppmetet och frilinefisket?
Lämna en kommentar:
-
Originally posted by Peter Larsson
Om du riktar på sutare och har karp upp till 10-kilo
sutare på 10 KILO ?????? nä nu ljuger du va ???
äsh karpspön smarpspön, kör som ja enhandflugspö eller ul 0-7 gram, perfekt !!! roligare fighter !!!
kan va problem att kasta ett 90 grams sänke 100 meter me ul:et men de e bara att ta i vetu !!!
Lämna en kommentar:
-
Jag är inte hundra men teoretiskt man kan fiska karp med feeder spö, bara spöet kan kasta det som skulle (kanske inte boiles och andra tunga grejer). Jag har ett feeder spö med 3 toppar (2, 3 och 4 oz) och det funkar ganska bra. Ställ in bromsen rätt, drilla lungt fisken hem och TA UT fisken med håv. Spöet klarar inte stora fiskar. Tyvärr, jag har inte fiskat stora karpar på det spöet, kanske i det fallet man skulle behöva karpspö.
Lämna en kommentar:
-
Crubster - Jag har landat gädda på 12190 på matchspö och 0.22 nylon (vid riktat abborrfiske) men det innebär ju inte att jag alltid använder det vid gäddfiske för att det gick bra en gång...
Att fiska riktat efter en art med underdimensionerade prylar är endast ansvarslöst. Det absolut sjukaste som finns i sportfiskevärlden är linklassade rekord. Varför fighta en fisk på gränsen till att linan sprängs? Dels är det större risk att skada fisk som spränger linan och tvingas simma runt med krok i käften och om man nu skulle landa en fisk efter en onödigt lång och utdragen fight är det betydligt mycket svårare att returnera dem pga mjölksyra.
Dimensionera din utrustning efter arten du jagar. Att man sedan, som jag "råkade ut för", kan kroka en slumpfisk är givetvis risker man får kalkylera med men att medvetet fiska med för arten underdimensionerade spön och linor är enbart ansvarslöst och idiotiskt.
Lämna en kommentar:
-
min polare jompaa drog upp en karp på match spö, och kamazan 12 krok, handlar bara om snits !!
Lämna en kommentar:
-
Jättesvårt att svara på.
Utan att döma ut utrustningen totalt så kan jag väl säga att varken RT eller Okuma klingar kvalitet i mina öron. Tror du gör bättre i att spara ihop och köpa något du verkligen blir nöjd med annars är det risk att det inte känns så kul efter ett par pass.
Kvalitet behöver inte alltid kosta pengar. Som sagt FOX Warrior är ett kanonspö. Visst kan man lägga 5000:-/spö om man vill (det har jag gjort) men att börja med sådana spön är att börja i fel ände. Köp hellre ett par bra rullar (baitunners är inget krav men en fördel) och testa med de spön du har. Begagnade karpspön kan man ofta köpa för en bråkdel av ursprungspriset utan att de är sunkiga för det. Kolla upp Svenska Karpklubbens hemsida där det ofta säljs vettiga prylar eller Sportfishingpages som också har en köp- och säljsida.
Lycka till!
Lämna en kommentar:
-
Du Peter, är detta något att ha?
Har hittat karpset enligt följande, är ingående delar något att ha?
KARP SET 1
3 st Ron Thompson Vendetta Carp 12´ 2 1/2 lb
3 st Okuma Dynadrag Baitrunner
3 st linor ingår.
Ett mycket prisvärt och bra Karpset, att testa på Karp fisket
Har du någon uppfattning om spö, rulle?
Värt en investering på 2000kr?
Verkar lite väl billigt enligt mig är ju trots allt 3spö + 3 rullar, men man vet ju aldring - någon uppfattning?
Lämna en kommentar:
-
"Sorterade" mina spö igår och hittade ett gammalt ABU-spö klassat som fiske 2, kanske duger. Har ju typ 15år på nacken, så det bör vara hyfsat styvt. (hehe)
Kan ju alltid rigga upp det bredvid mitt ledgerspö
Inte så långt typ bara 1,95 men det kan vara värt att testa en gång kanske. (Får väl bada om det behövs)
Då får mitt ledgerspö duga ett tag till, men sedan är det nog 1st feederspö som gäller, men det får framtidien visa. Måste få igång polarna på specimenfiske också.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
673 svar
50 198 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg