Krokstorlek till gädda?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokstorlek till gädda?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
    Alla tror väl egentligen, det är ingen som vet exakt. Det viktigaste är att man tror på den metod man använder och att den känns pålitlig och förnuftig. Man måste ju också ha i åtanke alla de andra miljoner variabler som spelar roll när man fiskar, betets position i munnen på gäddan, strömmar, vinklar, krafter. Det är mycket som skall stämma för 100% lyckat fiske. Men med lite tro kommer man långt!
    Så klart det handlar om tro med som i allt fiske. Men om man efterlyser info om varför man ska använda liten krok i stället för 3/0 och vil ha argument för det får man komma med något bra argument själv med.

Kommentera

Intressant att köra med så veka spön att man måste ha små krokar för att orka kroka. Hur bänder man då upp en gris som tjurar efter botten ? Vissa pratar om att tänka på skadorna därför man har liten krok, men att ge gäddan mjölksyra är helt okej ?
      Nu kör ju inte jag heller med 2/0 3/0 som vissa gör, men jag ser inget problem med det heller, iaf vid stor betesfisk. Men kör man med 12 fots känsliga, äckliga karpspön så förstår jag man måste ha tunna krokar för att orka driva ur kroken .

Kommentera

Sir Fish a lot. Ta inte allt sa allvarligt det var skrivet med glimten i ogat. Tror dock manga gaddmetare garna gor som de gor i England. Jag tycker Pike and Predator Magazine ar det storsta skamtet av alla fisketidningar. Jag borjar garva varje gang jag laser tidningen. Jag tror helt enkelt manga inte provat storre krokar utan de gor precis som Mick Brown osv
        Senast ändrad av Jenk; 2010-01-31, 17:04. Anledning: stavning

Kommentera

Pasi, don't get me started ang spona. Jag kommer bli portad

Kommentera

Hade engelsmännen använt 200 Ibs flätlina och korta och styva båtspön så hade de förmodligen inte fiskat med 4or och 6or....

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Hade engelsmännen använt 200 Ibs flätlina och korta och styva båtspön så hade de förmodligen inte fiskat med 4or och 6or....
              De fiskar även med rutiga byxor, säger allt

Kommentera

Tror faktiskt de hade haft kvar de rutiga byxorna oavsett vad de fiskat med...

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                  Intressant att köra med så veka spön att man måste ha små krokar för att orka kroka. Hur bänder man då upp en gris som tjurar efter botten ? Vissa pratar om att tänka på skadorna därför man har liten krok, men att ge gäddan mjölksyra är helt okej ?
                  Nu kör ju inte jag heller med 2/0 3/0 som vissa gör, men jag ser inget problem med det heller, iaf vid stor betesfisk. Men kör man med 12 fots känsliga, äckliga karpspön så förstår jag man måste ha tunna krokar för att orka driva ur kroken .
                  Nej alla använder inte det! Men en hel del använder som någon nämnt 12 fots 2,5-3,5lbs karp/gäddspö. Själv har jag köpt ett par 12 fots 200gr surf spö som ska testas i vår. Har tidigare kört karpspö och 9 fots 70gr spö till båtfiske. Tänkte ha tag i några bättre 9 fotare. Till flötestrollingen har jag kört 9 fots spinnspö vilket har fungerat bra. Det lilla jag har testat. Men där kan jag tänkta mig att testa lite större krok.
                  Stor krok använde man en del när man va 10 år och hade köptafs med betslås och en krok, Men då va det nog 2/0-4/0 eller något man körde och bara en krok. . Till det fast frigoligt flöte modell jätte

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
                    man blir ganska kluven av att läsa denna tråden... alla säger olika, vem ska man tro på?
                    Nej det flesta är rättså överäns bara två som egentligen står helt utanför vad vi andra tycker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                      Pasi ksn du forklara for de hjon som inte fattar att man vill att betesfisken ska se lattfangad ut. De som satter krok for att betesfisken ska bete sig normalt har ju fattat nada som vanligt. Hjon
                      Ett tag tyckte jag du hade mycket bra att säga men nivån på dina inlägg sjunker hela tiden. Både i denna och andra diskussioner.
                      Bara att gratulera till din nya status som stor hjon på detta forum!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 532 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 825 visningar