Flötestrolling, baitrunner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling, baitrunner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
    Komla om du har ett litet vred r bromsen på en bakbromsad rulle sotter
    jag har två sorters shimano, båda frontbroms med baitrunner vred bak, alltså ställbar.
    men det går inte ställa den så löst att det inte finns någon broms

    Lämna en kommentar:


  • Freedee
    replied
    Komla om du har ett litet vred r bromsen på en bakbromsad rulle sotter

    Lämna en kommentar:


  • Freedee
    replied
    Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg

    Menar baitrunnerbromsen. Ok, bra att det funkar för dig!
    D3n är väl ändå ställbar?

    Lämna en kommentar:


  • Emil
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    menar du baitrunnerbromsen eller den vanliga bromsen? min verkar inte vara baitrunnerbroms verkar inte vara trög, jag tror inte lag behöver ha den på det lättaste för då åker nog linan ut vid flötestrolling.
    Menar baitrunnerbromsen. Ok, bra att det funkar för dig!

    Lämna en kommentar:


  • Test005
    replied
    Jag är nybörjare. kör nylon 0.40. enkel att nysta upp om det tjorvar, billig och allmänt förlåtande.
    Tycker spontant det känns som det funkar bra.

    kör flätlina på spinn å haspel

    Lämna en kommentar:


  • Usling
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

    Man har otroligt lite marginal med så tunna linor. Minsta sten eller gren som linan skaver emot så är det bokstavligen klippt.

    Jag planerar att ladda rullarna med 0,25mm fireline. Någon som har erfarenhet av hur det funkar i linklämmor på paravaner? Ev skarvar jag i 5-10m nylonlina längst ut för att få bättre grepp i linklämmorna.
    Om du bara ska använda rullarna till flötestrolling(och kanske även bottenmete för den delen, där fyller baitrunner onekligen också en funktion, och vid bottenmete är nylon helt klart att föredra eftersom den är mer nötningstålig) så borde väl nylonlina funka alldeles utmärkt? Nylon istället för flät gör dessutom dina baitrunnerpaket billigare.

    Flätlina betraktar jag, pga att den är stum och ger "direktkontakt" med betet och fisken, som oumbärlig vid generellt spinnfiske, jiggfiske och vertikalt fiske(inte minst på de riktigt stora djupen t.ex vid havsfiske i Norge). Medan man inte har lika stor nytta av dess fördelar vid bottenmete och flötestrolling.

    Eller är det nån erfaren flötestrollare som testat både flät och nylon som upptäckt fördelar med flät vid flötestrolling som gör det värt flätlinans högre pris?

    Lämna en kommentar:


  • RK99
    replied
    Har testat alla varianter och konstaterat att baitrunner är bäst ,men lossa bromsen är helt OK . Lina till gös och gädda brukar jag ha 0,25-0,30 flät vilket rimligen är helt OK till abborre också , särskilt om man skarvar på en bit klen nylon .

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    nu kanske 0,06mm lina är väldigt underkill men kul att veta om det skulle funka(givetvis en bra tafs)
    Man har otroligt lite marginal med så tunna linor. Minsta sten eller gren som linan skaver emot så är det bokstavligen klippt.

    Jag planerar att ladda rullarna med 0,25mm fireline. Någon som har erfarenhet av hur det funkar i linklämmor på paravaner? Ev skarvar jag i 5-10m nylonlina längst ut för att få bättre grepp i linklämmorna.

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Jag började exprimentera med flötestrolling i fjol och tycker det är roligt. Jag fiskar från kajak, så spöet är i längsta laget, men vilken klinga! Jätteskönt spöböj och rullen fungerar bra.
    Jag vill tipsa om kittet jag köpte då det känns prisvärt och bra för att komma igång med gäddmetet.

    https://www.ofc.nu/nyheter-1/daiwa-black-widow-set


    Fyllde spolen med 0.40 nylon sufix21, köpte Fox Rage flöten för flötestrolling och gjorde tafs och stingers med pärlor och flötesstopp enligt instruktioner man kan hitta på div websidor. Kört med frusen mört som bete, och en liten propeller framför.
    Det blev två sådana kit och ett par paravaner, tack för tipset.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Tack för svaren grabbar!
    Det som gjort mig tveksam till baitrunner är egentligen snålhet. Jag tänker inte köpa några dyra rullar till detta, dels eftersom jag inte vet hur mkt flötestrolling det blir, dels för att min erfarenhet är att haspelrullar av rätt enkel modell funkar helt ok, och ffa för att det är en fiskemetod som inte direkt kräver särskilt mycket av rullen. Det är ju inte som att man står och kastar hela dagen menar jag.
    Min tanke med att hoppa över baitrunnerfunktionen var väl att jag misstänker att tillverkarna snålat in på något annat för att klämma in BR till samma pris.
    Det får bli ett par baitrunners.

    Abe du behöver knappast oroa dig för storleken på rullarna. Det du inte kan bända upp med en 2500 hittar du knappast i Sverige. Tycker oftast att rullstorleken har större betydelse för balansen än något annat.
    Nej jag är inte orolig, jag menade att skulle jag köpt en rulle för endast +15-20kg gäddor hade jag valt en större men denna med 3kg broms måste klara väldigt mycket.

    en fråga angånde broms(3kg) skulle jag lätt klara mig med en 0,06 lina som klarar 4,5kg?

    alltså tar rullbroms och spö upp vikten så man kan drilla en 10kg gädda ändå?

    nu kanske 0,06mm lina är väldigt underkill men kul att veta om det skulle funka(givetvis en bra tafs)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
94 svar
17 190 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Backslag  
Startad av Laxen2, 2018-08-29, 10:38
17 svar
3 155 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stefan1
av stefan1
 
Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
4 svar
308 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av abe, 2023-05-28, 19:43
5 svar
385 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av OtisH, 2023-06-22, 17:43
0 svar
139 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OtisH
av OtisH
 
Arbetar...
X