Flötestrolling, baitrunner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling, baitrunner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg

    Nu kan jag bara kommentera Shimano av de märken du nämner och deras billigare baitrunners har för trög broms, man måste upp i pris tyvärr för att det ska vara optimalt. Tycker jag då, andra har kanske andra erfarenheter.
    menar du baitrunnerbromsen eller den vanliga bromsen? min verkar inte vara baitrunnerbroms verkar inte vara trög, jag tror inte lag behöver ha den på det lättaste för då åker nog linan ut vid flötestrolling.

    Lämna en kommentar:


  • finafirren
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Tack för svaren grabbar!
    Det som gjort mig tveksam till baitrunner är egentligen snålhet. Jag tänker inte köpa några dyra rullar till detta, dels eftersom jag inte vet hur mkt flötestrolling det blir, dels för att min erfarenhet är att haspelrullar av rätt enkel modell funkar helt ok, och ffa för att det är en fiskemetod som inte direkt kräver särskilt mycket av rullen. Det är ju inte som att man står och kastar hela dagen menar jag.
    Min tanke med att hoppa över baitrunnerfunktionen var väl att jag misstänker att tillverkarna snålat in på något annat för att klämma in BR till samma pris.
    Det får bli ett par baitrunners.

    Abe du behöver knappast oroa dig för storleken på rullarna. Det du inte kan bända upp med en 2500 hittar du knappast i Sverige. Tycker oftast att rullstorleken har större betydelse för balansen än något annat.
    Kolla in okuma carbonite xp rullarna de är billiga och har baitrunner funktion. Började med 2st till flötestrolling förra året och det har funkat bra.

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Tack för svaren grabbar!
    Det som gjort mig tveksam till baitrunner är egentligen snålhet. Jag tänker inte köpa några dyra rullar till detta, dels eftersom jag inte vet hur mkt flötestrolling det blir, dels för att min erfarenhet är att haspelrullar av rätt enkel modell funkar helt ok, och ffa för att det är en fiskemetod som inte direkt kräver särskilt mycket av rullen. Det är ju inte som att man står och kastar hela dagen menar jag.
    Min tanke med att hoppa över baitrunnerfunktionen var väl att jag misstänker att tillverkarna snålat in på något annat för att klämma in BR till samma pris.
    Det får bli ett par baitrunners.

    Abe du behöver knappast oroa dig för storleken på rullarna. Det du inte kan bända upp med en 2500 hittar du knappast i Sverige. Tycker oftast att rullstorleken har större betydelse för balansen än något annat.

    Lämna en kommentar:


  • Emil
    replied
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

    En Shimano 2500 är inte "i klenaste laget" för gäddor oavsett vikt, du har inga problem ens om en 20+ skulle hugga. Det som är viktigt är att slirbromsen är inställd rätt så att varken linan går av eller spöet knäcks. Man pumpar inte in en insjöfisk, man drillar den. Stress och att man har slirbromsen för hårt inställd är nog det största skälet till att folk tappar större gäddor.

    Men till trådskaparens fråga om varför man skulle välja en baitrunner till flötestrolling.
    Min fråga är istället, varför ska man INTE välja det?
    Köper man en baitrunner från något av de etablerade baitrunner-märkena (Shimano, Daiwa, Okuma) så fallerar de inte i en större utsträckning än en rulle utan baitrunner i samma prisklass. Och en baitrunner i samma kvalitet kostar inte mer eller obetydligt mer än en utan från dessa märken.

    Dessutom underlättar det så mycket med baitrunner i olika situationer att åtminstone jag inte kan tänka mig något annat till mitt fiske, oavsett om det är flötestrolling, jiggfiske eller mete. Bara det när man har vevat in och ska nå kroken/wobblern/jiggen och inte behöver öppna bygeln för att få ut någon meter lina utan bara tummar till på baitrunner-switchen och kan få ut exakt den mängd lina jag behöver för att nå och slipper alltid slaklina som kan häkta fast i något.

    Baitrunner är 'da shit' och jag ser inte någon orsak till att inte ha det för de flesta av mina olika spön.
    Detta gäller etablerade märken så klart, jag vet att det finns märken med dåligt fungerande baitrunners.
    Nu kan jag bara kommentera Shimano av de märken du nämner och deras billigare baitrunners har för trög broms, man måste upp i pris tyvärr för att det ska vara optimalt. Tycker jag då, andra har kanske andra erfarenheter.

    Lämna en kommentar:


  • Test005
    replied
    Jag började exprimentera med flötestrolling i fjol och tycker det är roligt. Jag fiskar från kajak, så spöet är i längsta laget, men vilken klinga! Jätteskönt spöböj och rullen fungerar bra.
    Jag vill tipsa om kittet jag köpte då det känns prisvärt och bra för att komma igång med gäddmetet.

    https://www.ofc.nu/nyheter-1/daiwa-black-widow-set


    Fyllde spolen med 0.40 nylon sufix21, köpte Fox Rage flöten för flötestrolling och gjorde tafs och stingers med pärlor och flötesstopp enligt instruktioner man kan hitta på div websidor. Kört med frusen mört som bete, och en liten propeller framför.

    Lämna en kommentar:


  • tintin_jkpg
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Jag valde också att satsa på flötestrolling iår, metar med mört, egentligen abborre men än så länge mest gädda.
    Jag köpte shimanos baitrunner 2500
    men rullarna verka skitfina, kanske i klenaste laget för 10kg gäddor men som sagt , väldigt trevliga.
    En Shimano 2500 är inte "i klenaste laget" för gäddor oavsett vikt, du har inga problem ens om en 20+ skulle hugga. Det som är viktigt är att slirbromsen är inställd rätt så att varken linan går av eller spöet knäcks. Man pumpar inte in en insjöfisk, man drillar den. Stress och att man har slirbromsen för hårt inställd är nog det största skälet till att folk tappar större gäddor.

    Men till trådskaparens fråga om varför man skulle välja en baitrunner till flötestrolling.
    Min fråga är istället, varför ska man INTE välja det?
    Köper man en baitrunner från något av de etablerade baitrunner-märkena (Shimano, Daiwa, Okuma) så fallerar de inte i en större utsträckning än en rulle utan baitrunner i samma prisklass. Och en baitrunner i samma kvalitet kostar inte mer eller obetydligt mer än en utan från dessa märken.

    Dessutom underlättar det så mycket med baitrunner i olika situationer att åtminstone jag inte kan tänka mig något annat till mitt fiske, oavsett om det är flötestrolling, jiggfiske eller mete. Bara det när man har vevat in och ska nå kroken/wobblern/jiggen och inte behöver öppna bygeln för att få ut någon meter lina utan bara tummar till på baitrunner-switchen och kan få ut exakt den mängd lina jag behöver för att nå och slipper alltid slaklina som kan häkta fast i något.

    Baitrunner är 'da shit' och jag ser inte någon orsak till att inte ha det för de flesta av mina olika spön.
    Detta gäller etablerade märken så klart, jag vet att det finns märken med dåligt fungerande baitrunners.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Jag valde också att satsa på flötestrolling iår, metar med mört, egentligen abborre men än så länge mest gädda.
    Jag köpte shimanos baitrunner 2500, priset tror jag var 890kr st(köpte 2) och 2 360cm spö, typ karpspö.

    jag har dock inte fått spöna ännu, postnord....
    men rullarna verka skitfina, kanske i klenaste laget för 10kg gäddor men som sagt , väldigt trevliga.

    Lämna en kommentar:


  • Usling
    replied
    Alternativ 1: Baitrunner
    Alternativ 2: Multirulle, förutsatt att den mekaniska kastbromsen går att ställa så pass hårt att den fyller i stort sett samma funktion som en baitrunner när spolen är i friläge. Stor fördel om det finns knarrfunktion på rullen.
    Alternativ 3: Haspel eller multirulle som man håller i och bromsar linan med pekfingret(haspel med öppen bygel) eller tummen(multirulle med frikopplad spole), sen är det bara att släppa när man känner att man fått kontakt.

    Lämna en kommentar:


  • frusnahjältar
    replied
    Tycker också baitrunner har tillräckligt många fördelar för att offra några extra kronor!

    Lämna en kommentar:


  • Freedee
    replied
    Tycker att en baitrunner är hur värd som helst! Säg att det blåser eller är strömt och du behöver lägga om kastet rätt ofta. Då orkar man inte hålla på å jävlas. Även mkt större risk för trassel både här och där med snodd. Och hålla på å vrida på bromsen funkar väl om din rulle bromsar på ett varv eller tre men blir jobbigt vid omkast. Jag röstar på baitrunner

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
94 svar
17 189 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Backslag  
Startad av Laxen2, 2018-08-29, 10:38
17 svar
3 151 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stefan1
av stefan1
 
Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
4 svar
308 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av abe, 2023-05-28, 19:43
5 svar
385 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av OtisH, 2023-06-22, 17:43
0 svar
138 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OtisH
av OtisH
 
Arbetar...
X