Största förbättringen i ert mete med vilken utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Största förbättringen i ert mete med vilken utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Största förbättringen i ert mete med vilken utrustning?

Hej på er,

Jag är ganska fast i mina traditioner när det gäller vad jag fiskar med, så tänkte bara höra om någon av er någon gång köpt något nytt, eller gjort någon förändring som resulterade i markant bättre mete? Var det nytt flöte, mäsk eller något annat?

Ok, i avsaknad av svar så gör vi ett experiment. Ibland är det bara kul att testa något nytt! =) Har köpt följande: Preston Dura Wag Adjustable Straight - 3g (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=DWSA-3).

Tanken är att de ska vara lite finare än de flöten jag brukar använda som är mer "klassiska" med kropp. Då jag gillar att meta sutare och vet att de kan vara väldigt försiktiga ibland så ska det bli intressant att se om något förändras med ovanstående flöte.

Har även läst att "crystal wagglers" ska vara bra, men är ärligt talta skeptisk till att de gör någon större skillnad. Att ovanstående dock ger mindre motstånd vid napp än flöten med mer kropp tycker jag låter rätt och riktigt.

Kommentera

Vad fiskar du med för utrustning nu och vilka metoder?

Jag har börjat med mete och har provat lite olika saker, men har mycket kvar att lära.

Bottenmete med lätt feederspö(vissa kallar dom för "picker"), tacklat med inline glidsänke på huvudlinan till lekande med 1-2meter tafs har varit framgångsrikt.
      Har inte provat feeder mer än någon gång ännu eftersom att det är förbjudet med mäsk i många vatten jag metar i.

Jag gillar waggler flöten med kropp längst ner också på ett långt match spö, det är roligt att kroka fisken själv med dessa, inte lika passivt som kulflöten.
      Det är ett nöje i sig att kasta småflöten med 4.5 meter spö också.

Jag tycker att det är skillnad på Feeder och Match spön jämfört med vanliga kastspön, det blir ett annat fiske med dem.
      Så om du inte har något så prova, dom finns till bra priser i butiker inriktade på just mete och större fiskebutiker brukar ha några stycken att välja på också.

Just nu kör jag flätlina som huvudlina med några meter nylon påskarvat(för lite extra fjädring och osynlighet) och sedan nylon eller FC tafs i snäppet lägre dimension.
      Det kastar ganska bra.

Provade med nylon som huvudlina men det vart för gummisnoddigt för mig och kastade inte riktigt lika bra, det var vanlig kina-nylon med 40+% stretch eller vad nu nylon brukar ha.
      Jag har just sett att det finns nylonlinor med väldigt lite stretch, så nu är nylon intressant att prova igen. Det finns tydligen både flytande och snabbsjunkande nylon också.

Jag körde ofta ganska stor krok förut, men har jag gått över till mycket mindre krokar, även till stor ädel-fisk 1-3kg.
      Det verkar ge fler napp och dom sitter fast bra ändå.

Det är väldigt roligt med ett vanligt toppknutet metspö också, jag har köpt flera stycken i olika längder. Korta är bra till bäckmete eller om man sitter i kajak eller båt. Långa är bra från land.

Jag kör såna där flöten med långa pinnar under som man sätter fast med små gummibitar på linan och hagel sänken i olika vikter på linan.
      De är mycket bättre än de klassiska vitröda frigolitflötena.

Ett litet "napphagel" nära kroken är bra om fisken lyfter betet över det haglet så stiger flötet lite lite och då kan man kroka på lyftnapp också, något som andra metare utan napphagel kanske missar.

Det finns billiga lodsänken som man fäster på kroken och först lodar djupet med, då kan man sedan ställa in sitt flöte efter den lodningen, då kan man fiska på exakt djup på den plats man är på, till exempel en decimeter ovanför botten.

Jag använder oftast 0.23-0.28mm och rekommenderar minst 0.23mm nylon som svagaste länk för större fisk. Det är inte roligt att fiska med 0.18mm som vissa rekommenderar, när det går av så blir man bara arg. Även om man drillar dem lugnt så kan dom gå in i grenar, stockar och vass och då är 0.18 nylon inte mycket till hjälp men en grövre lina håller mycket mer och jag har klarat många kniviga situationer med dem.
      Jag har förlorat flera fina fiskar på 0.18mm innan jag slutade använda den dimensionen där stor fisk kan ta.

Fisket blir så mycket roligare när det är långt mellan gångerna då linan går av.
      Det finns knappt någon som helst fördel att hålla på med för tunna linor, att det skulle vara något är bara inbillning. :p

Slutligen vill jag berätta om det som alla metare bör tänka på: riggsäkerhet, vart än linan går av så ska fisken kunna simma iväg med helst bara krok och lina i munnen, det kan släppa av sig själv efter ett tag.
      Har dom ett tungt sänke släpandes så är det inte säkert att dom klarar sig för det tynger ner dem och så kommer det att fastna någonstans.
      Det gäller flöten med, sticker dom med flötet så ska det kunna lossna, så istället för att knyta i flötet så använder man några gummin eller glidande flötesstopp som man kan flytta på linan, då kan det lossna om det fastnar och fisken drar lite.

Ibland kan huvudlinan skadas och gå av före tafsen.

Det går inte alltid att göra helt perfekt, det kan vara hagel kvar på linan med mer, men man bör försöka att tänka på att så mycket som möjligt ska kunna lossna om tafsen eller huvudlinan går av.

edit Jag såg nu att du skrivit medans jag suttit och skrivit, jag tror att dom där wagglerflötena du köpt är riktigt roliga att fiska med, det är ju knappt något motstånd alls. Smidigt med vikter på skruven, då slipper man ju blyet på linan!
      Berätta sedan när du provat den och fått några fiskar vad du tycker om den.

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
        Vad fiskar du med för utrustning nu och vilka metoder?
        Tackar så mycket för redogörelsen! Intressant läsning.

Själv är jag en "minimalist". Jag avskyr utrustningsmetandet som man ser ibland där folk tar med sig stolar, 4 spön, nappalarm, 10 kg mäsk, m.m. utan jag brukar satsa på max två spön, en burk med mask och en liten låda med mäsk/majs/räka och that's it.

Jag fiskar i princip bara med glidande flöte. Ibland har jag testat lite "flöt-botten-mete" eller over depth som jag tror det kallas, och det har funkat bra med abborre.

Utrustningsmässigt kör jag helt och hållet med FC-lina då den ska vara "osynlig" samt resistent mot UV-ljus och tåligare än nylon. På så sätt slipper jag byta lina så ofta. Jag använder oftast 0.27-0.3 mm vilket förmodligen är lite i överkant, men i mina sjöar är det väldigt mycket växtlighet, så har jag för tunn lina och kör fast, så går linan av. Med 0.3 mm FC kan jag bara dra loss om jag fastnar.

Flödet är glidande, och har bara klassiska sänken på linan. Mäsk brukar bestå av havre/socker/kanel/spiskummin/majs och som bete brukar jag växla mellan mask, majs och räka beroende på vad jag fiskar efter.

Jag har som projekt att testa lite mete efter abbore och gädda med dead och live bait, men ännu inte kommit mig för. Jag kämpar istället med att hitta bra platser just nu för abborre och när jag har en bra plats så kan man ju sen börja variera och gå senare på kvällen eller tidigare på morgonen.

Precis som du säger, gällande nya flötet är jag ute efter färdig tyngt så jag kan kasta längre ut i sjön. Ska bli intressant att se om jag upplever det som smidigare och kanske hittar en ny favorit!

Återkommer om/när jag har något att rapportera på den fronten. =)

Kommentera

Då mete är mitt huvudsakliga intresse inom sportfisket så skulle jag kunna skriva hur mycket som helst. Men det finns ju några saker som påverkat mitt fiske - gjort det smidigare, effektivare eller mer varierat.

Napplarm - nästan ett måste vid karpmetet.

Method feeder - kan användas både vid fiske med larm och aktivt mete med quiver tip som indikator.

Bivvy - ett tält med högt i tak anpassat till helgpass.

Parasoll - smidigt som både skydd mot sol och lättare regn.

Centrepin - en klassisk brittisk typ av rulle som ibland är en fördel men för det mesta en begränsning (då långa kast är omöjliga).

Matchspö - tar flötmetet till nästa nivå för den som använts billiga toppknutna spön.

Avrokningsmatta - ett måste om vi släpper tillbaka fisken. Gör hanteringen av fisken skonsam och smidig. Panera fisken i grus innan den släpps fri ökar risken för att den stryker med.

Listan är lång men jag stannar där.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Då mete är mitt huvudsakliga intresse inom sportfisket så skulle jag kunna skriva hur mycket som helst. Men det finns ju några saker som påverkat mitt fiske - gjort det smidigare, effektivare eller mer varierat.

Napplarm - nästan ett måste vid karpmetet.

Method feeder - kan användas både vid fiske med larm och aktivt mete med quiver tip som indikator.

Bivvy - ett tält med högt i tak anpassat till helgpass.

Parasoll - smidigt som både skydd mot sol och lättare regn.

Centrepin - en klassisk brittisk typ av rulle som ibland är en fördel men för det mesta en begränsning (då långa kast är omöjliga).

Matchspö - tar flötmetet till nästa nivå för den som använts billiga toppknutna spön.

Avrokningsmatta - ett måste om vi släpper tillbaka fisken. Gör hanteringen av fisken skonsam och smidig. Panera fisken i grus innan den släpps fri ökar risken för att den stryker med.

Listan är lång men jag stannar där.
            Borde inte listan börja med kaffe? :-)

Kommentera

Kaffe är aldrig fel. Men det är ju en rutin från vardagslivet som förflyttas till fisket… med andra ord inget nytillkommet. Ha, ha, ha…
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Centrepin har jag alltid lockats av, men det är väl mest för att man är så svag för rätt marknadsföring i form av Chris Yates och hans "A passion for angling". Jag metar på ett 200 kronors Kayoba kastspö i glasfiber. Jag har dock en dröm om ett romantiskt bambuspö med en centrepin rulle. Vem vet... en vacker dag kanske man vågar investera i ett sådant, men med tanken på hur jag kan behandla min pansarvagn idag (glasfibrespöet) utan att något negativt händer skulle jag vara konstant orolig om jag hade ett fint bambuspö.

Eftersom kaffe kom upp kan jag ju lägga till en öl eller två under varma sommardagar, alternativt te för höstfiske på kvällen. Om jag är i östeuropa och hälsar på fruns föräldrar kan det även bli en snaps eller två.

Däremot fiskar jag i princip aldrig längre än 2-3 timmar, så jag brukar stå eller sitta på en sten, så ingen utrustning där från mitt håll.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                3 svar
                193 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                0 svar
                81 visningar
                0 gillar