Öring/Rödings fiske i tjärnar?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring/Rödings fiske i tjärnar?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Öring/Rödings fiske i tjärnar?!?

    Tänkte kolla hur många här som brukar roa sig med fiske i tjärnar uppåt i landet under sommrarna. Själv brukar jag ägna lite tid åt detta när jag hälsar på släktingar osv.

    Senaste 2 åren har jag enbart kört med spinnare när jag traskat runt vilket har visat sig att det inte funkar för 5öre visa dagar, och i sommras inte alls ... Fisk finns det, det vet jag... 10tal tjärnar som vi fått båda öring och röding i som rinner från fjället och ut i en stor sjö där vi fått massor av stora öringar förr i tiden. Just nu får jag bara gädda när jag är där, kan gäddorna utroda öringsbeståndet i en sjö?

    Grejen med tråden är att jag skulle vilja veta vad ni använder för metoder när ni fiskar av en tjärn.

    Mete skall vara bra har jag hört, men själv har jag aldrig brytt mig om att införskaffa mig saker till kastmete.

    Jigg? Tar Rödingar / Öringar på jigg överhuvudtaget? helt novice gällande jigg men funderar på att skaffa grejer till det, kan ju vara skoj att testa lite här hemma i sthlm...

    Fluga, metod som alltid funkar, dock aldrig något jag vågat ge mig in på.

    Har du något annat knep? vore ju great att kunna plocka lite matfisk nästa sommar, för det är för jäkla gott med öring/röding

    EDIT: Fan, glömde skriva fluga på listan ;D
    Senast ändrad av Unaz; 2004-12-13, 21:03.
    Tjenare bruden! Bjud på Gravlax!

  • #2
    Hej!

    Åh vad jag känner igen mig i ditt inlägg. Brukar själv roa mig med samma sak då jag besöker föräldrarna. Spinnare torde inte vara några problem, själv använder jag dock fluga i de vattnen.

    Problemet i de tjärnarna är att, främst rödingen, är nyckfull. Den har väldigt markanta huggperioder. Det kan vara till synes helt dött för att minuten efter fullkomligt koka över med fisk, för att bara en stund senare tvärdö igen.

    Å andra sidan är ju det lite av tjusningen med det hela.
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

    Kommentera


    • #3
      Det är ingen risk att gäddorna utrotar öringen eller rödingen om deras levnadsbetingelser i övrigt är bra. Däremot reducerar de antalet fiskar. Resultatet blir att de återstående blir större. Taket för storleken sätts av tillgången på föda.

      Jag har lite egna lösa planer på att försöka med små jiggkroppar uppträdda på vanliga enkelkrokar. Ca 1 m framför kroken sätter jag ett leke och ett lämpligt sänke. Det ger jiggkroppen maximal rörelse. Ungefär som en spinnfluga. Sen kan man trixa lite vid inspinningen. Snabba ryck, låta sjunka osv. Tänker mig att jiggen kan immitera simmande krabater typ iglar och maskar. Sånt äter även sjöarnas öringar.

      Det finns även jigghuvuden som flyter. Tacklade på samma sätt som det jag beskrivit ovan ökar de ytterligare variationsmöjligheterna.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Jag använder mest fluga.

        Men om jag kör spinn så brukar jag köra med små koppardrag med små prickar på, brukar få en del på det men som sagt spinnarre funkar oxå iblan o ibland inte

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BeBest
          Jag har lite egna lösa planer på att försöka med små jiggkroppar uppträdda på vanliga enkelkrokar. Ca 1 m framför kroken sätter jag ett leke och ett lämpligt sänke. Det ger jiggkroppen maximal rörelse. Ungefär som en spinnfluga. Sen kan man trixa lite vid inspinningen. Snabba ryck, låta sjunka osv. Tänker mig att jiggen kan immitera simmande krabater typ iglar och maskar. Sånt äter även sjöarnas öringar.

          Det finns även jigghuvuden som flyter. Tacklade på samma sätt som det jag beskrivit ovan ökar de ytterligare variationsmöjligheterna.
          Det där lät ju väldigt intressant, skall kolla upp det där lite mer tror jag
          Tjenare bruden! Bjud på Gravlax!

          Kommentera


          • #6
            Får nästan ta tag i att lära mig flugfiska tror jag!

            Jag fiskar sydvästra fjällen kan man nästan säga...par mil utanför strömsund/jämtland...
            Tjenare bruden! Bjud på Gravlax!

            Kommentera


            • #7
              Ta det lungt visst är fluga roligt men man behöver inte skaffa allt i fiskeväg på en gång. Strömsund ligger nog lite längre norrut än mina vatten mina ligger i Härjedalsfjällen Funäsdalen ungefär.Finns ingen Gädda där tur va. Två viktiga saker på försommaren är när rocken kläcker och Elritsan leker lockar ofta grov fisk försök att tajma dessa ungefär så har du ett fint läge. Att känna sina vatten är viktigt pumpa släktingar och grannar på information men på ett fint sätt. Tycker du att mete verkar intressant pröva gärna på behövs ingen special utrustning mer än ett känsligt flöte typ vitfiskmete rödingen kan vara pillig men var försiktig och låt bli åarnas småöringar förlåt en liten pekpinne har sett skräckexempel på dessa tvåbenta minkars framfart i åarna.
              Skitfiske på dig.

              Kommentera


              • #8
                Ska be att få haka på om metet en aning.

                Jag metar mest när jag är i fjällen. Bäckmete med spö lina och krok eller så har jag ett matchmetespö med haspelrulle ett lätt flöte med få sänken och krok. Jag använder endast mask som bete. Detta för att jag aldrig lärt mig hur man ska få på en maggot!

                Fram till 1999 metade jag med vanlig J-formad metkrok. Oftast en Kamasan B983 i storlek 10 eller 14. MEN det året läste jag om cirkelkroken. Från den dagen bockar jag ihop mina krokar så spetsen pekar in mot skaftet. Det är något som jag inte ångrat. Och inte öringen heller! Jag får lika många fiskar som förr men jag kan nu returnera alla jag vill! Det var inte så förr.

                Jag har skrivit lite om cirkelkroken och dess fördelar här:
                http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=3865
                Bifogade filer
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  BeBest kul att kroken fungerar för dig verkar vara en bra lösning. Annars brukar ju långspömetare även i ganska stora åar sakna alla hämningar går i grunda strömmar fulla med småfisk plockandes plastkassen full med tiocentimeters öringar om det vore barnungar vore det en annan sak men vuxna gubbar. Sen finns det ju bäckar där småfisken faktist är gamla stationära fiskar det är ju annan sak. Ursäkta att jag inte verkar gilla långspömetare men har man fiskat sen slutet av 70talet i ett och samma vattenområde hinner man se en hel del saker fördommar tror jag det heter. Tyvär så är det nog inte metspöet det är fel på utan att vissa individer dras till det har stött på samma fenomen vid båtfisket. Tycker att det är kul att prata med andra fiskare man träffar vid vattnen men ibland kan det låta så här har ni bara fått tre stycken faan vi har trettio ja vad säger man bara att glida vidare. Jag ber igen om ursäkt om du tog illa vid dig jag känner ju inte dig var bara tvungen att spy lite galla över långspöet du verkar annars var seriös hoppas du är det även med långspöet. Skitfiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    No hard fellings från mitt håll! Tvärt om, jag gillar heller inte tvåbenta minkar som ger meterna dåligt rykte!

                    Men jag ville gärna slå ett slag för cirkelkroken när ett så öppet läge visade sig! För sköter man avkrokningen rätt så kommer dessa fiskar att klara sig.

                    Slutligen måste jag också säga att jag håller med om det du var inne på. Fiskeetiken sitter inte i metoden utan i huvet på utövaren.

                    När det gäller vanliga spinnbeten har jag prövat diverse spinnare, vobbler och drag i varierande färger och inte alltför stora storlekar men inte lyckats speciellt väl. En fångad harr i 2 hektosklassen på en kopparblank vibrax #2 och tre öringar i 40cm modell på droppen är allt. Men alla togs i strömmande vatten. I tjärnar och fjällsjöar har jag kammat noll. Det är därför jag föredrar att meta. Gärna då med flötet drivande med strömmen.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 538 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 724 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X