Fluorcarbontafs till havsöring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs till havsöring???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har gått över från fc-tafs till nylon till jerkfisket. Den lilla extra flytkraften i tafsen är välkommet vid grunt fiske och så är nylonlinan lättare att knyta. Har inte heller upplevt att jag fått färre hugg pga att den är mer synlig i vattnet. När det gäller tunnare tafsar, som vid t.ex. havsöringsfisket, föredrar jag däremot fc för den bättre brottsstyrkan och nöttåligheten.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      Efter lite Googlande fick jag fram följande om Fluorocarbon:

      Materialet kallas också PVDF (polyvinylidenfluorid) och uppfanns för mer än 25 år sedan. På 90-talet användes linorna främst till saltvattensfiske, efter exempelvis tonfisk.Under de senaste fem åren har dock fluorocarbon fått ett brett användningsområde för alla former av fiske – speciellt bland seriösa sportfiskare som har insett fördelarna med att materialet i det närmaste är osynligtför fisken.
      Fluorocarbon är bevisligen svårare att se för fisken eftersom materialets brytningsindex (1,42) ligger mycket närmare vatten (1,30) än till exempel nylon (1,52). Det är också mindre poröst än nylon, vilket innebär att det sjunker snabbare och tar upp mindre vatten.
      Brottstyrkan är i stort sett identisk, vare sig materialet är vått eller torrt.Fluorocarbon är dessutom betydligt mer motståndskraftig mot UV-strålning än nylon.
      Sist men inte minst,är det mycket slitstarkt vilket gör det till ett ypperligt tafsmaterial. Nackdelen med fluorocarbon är att det ofta är styvare än traditionell nylon och har högre minne, vilket kan resultera i att linan kinkar, med större risk för linbrott
      som följd. Detta i kombination med ett relativt högt försäljningspris är orsaken till att materialet sällan produceras och används som huvudlina. Du bör inte heller knyta fluorocarbon till flatslagna ringar eller kroköglor eftersom det kan resultera i oväntade linbrott.

      från http://www.bursell.dk/artikler/fresh...-part2-swe.pdf

      Sen om man tycker den är "extremt dyr" är ju något av en smaksak. Berkely Trilene 100% FC brukar man kunna hitta för ca 70:- för 50 meter. Och 50 meter räcker till ganska många tafsar. Om jag inte minns fel var det dessutom en av de bästa FC-linorna i ett test som Fiskejournalen gjorde för något år sedan
      Hej Mathias "Träben" Wallin;

      Att ge sken av att Fluorocarbon uppfanns för mer än 25 år sedan, när du var 8-9 år gammal, är väl att handskas lite vårdslöst med sanningen....

      Våren 2007 började Berkley i USA introducera Trilene-linor av Fluorocarbon och samma höst sålde ABU´s säljare in linan till svenska sportfiskebutiker som en nyhet.

      I ABU´s Napp & Nytt 2008 kan du på sidan 78 läsa följande text:

      Trilene 100 % Fluorocarbon.


      "Trilene 100 % Fluorocarbon är ett helt nytt högteknologiskt underverk från Berkley. Detta är en fluorocarbon-lina som representerar det yttersta inom modern produktutveckling. De främsta egenskaperna är en överlägsen styrka och nötningstålighet samt en smidighet utöver det vanliga. Och givetvis är linan helt osynlig under vattenytan. Perfekt för skygg och svårflörtad storfisk. Nu dessutom betydligt högre knutstyrka än tidigare fluorocarbonlinor."


      De två sista orden i mitt citat ovan tyder på att linor av materialet Fluorocarbon funnits tidigare, men jag tvivlar starkt på att det funnits i 25 år.

      Själv tycker jag bra om Berkleys Trilene Fluorocarbon som tafsmaterial vid jigfiske och trolling efter Gös och Salmonoider. Jag har sedan våren 2008 köpt och använt Berkleys 100 % Fluorocarbon i 180 meters spolar i dimensionerna 0,30 - 0,45 mm. På haspelrullar blir Fluorocarbonlinan i stelaste laget. På spinnrullar fungerar linan bra även om stelheten lättare framkallar linresning än vanlig nylonlina. Priset SEK 199:- för 180 meter lina tycker jag är klart i överkant....

      Old Firehand

      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-28, 21:05.

      Kommentera


      • #23
        Funderar efter nu ha läst alla åsikter på att ha en rulle med bara typ 0,25mm nylon och ingen tafs, och en rulle med flät som jag kör med tafs av FC 0,27mm. Om jag inte märker någon skillnad i nötningstålighet eller hållbarhet kommer jag sluta använda tafs för det är en onödig kostnad, och jag har fått för mig att mindre länkar ökar hållbarheten.

        Kommentera


        • #24
          Jag har testat flätlina, flätlina med nylontafs och nylon, Antalet hugg är nog skit samma men antalet landade fiskar är definitivt till nylonens fördel och den stora förloraren är flätlinan

          Vet inte varför jag tappar så förbannat mycket öring när jag kör flätlina men en sak är säker, kommer aldrig köra flätlina till Hö mer..

          Kommentera


          • #25
            Sv: Fluorcarbontafs till havsöring???

            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Mathias "Träben" Wallin;

            Att ge sken av att Fluorocarbon uppfanns för mer än 25 år sedan, när du var 8-9 år gammal, är väl att handskas lite vårdslöst med sanningen....

            Våren 2007 började Berkley i USA introducera Trilene-linor av Fluorocarbon och samma höst sålde ABU´s säljare in linan till svenska sportfiskebutiker som en nyhet.

            I ABU´s Napp & Nytt 2008 kan du på sidan 78 läsa följande text:

            Trilene 100 % Fluorocarbon.


            "Trilene 100 % Fluorocarbon är ett helt nytt högteknologiskt underverk från Berkley. Detta är en fluorocarbon-lina som representerar det yttersta inom modern produktutveckling. De främsta egenskaperna är en överlägsen styrka och nötningstålighet samt en smidighet utöver det vanliga. Och givetvis är linan helt osynlig under vattenytan. Perfekt för skygg och svårflörtad storfisk. Nu dessutom betydligt högre knutstyrka än tidigare fluorocarbonlinor."


            De två sista orden i mitt citat ovan tyder på att linor av materialet Fluorocarbon funnits tidigare, men jag tvivlar starkt på att det funnits i 25 år.

            Själv tycker jag bra om Berkleys Trilene Fluorocarbon som tafsmaterial vid jigfiske och trolling efter Gös och Salmonoider. Jag har sedan våren 2008 köpt och använt Berkleys 100 % Fluorocarbon i 180 meters spolar i dimensionerna 0,30 - 0,45 mm. På haspelrullar blir Fluorocarbonlinan i stelaste laget. På spinnrullar fungerar linan bra även om stelheten lättare framkallar linresning än vanlig nylonlina. Priset SEK 199:- för 180 meter lina tycker jag är klart i överkant....

            Old Firehand

            www.trumman.com
            Hejsan Old Firehand.

            Måhända har du rätt. Det jag skrev var dock inget jag hade hittat på själv, utan var ett citat från den artikel jag länkade till.

            Och att använda fc som huvudlina verkar inte vara någon vidare idé. Jag avsåg kostnaden i förhållande till andra tafsmaterial, och i den jämförelsen tycker jag inte att fc är extremt dyr.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Hejsan Old Firehand.

              Måhända har du rätt. Det jag skrev var dock inget jag hade hittat på själv, utan var ett citat från den artikel jag länkade till.

              Och att använda fc som huvudlina verkar inte vara någon vidare idé. Jag avsåg kostnaden i förhållande till andra tafsmaterial, och i den jämförelsen tycker jag inte att fc är extremt dyr.
              Hej Mathias "Träben" Wallin;

              När det gäller fiskeprylar som beten, ekolod, elmotorer, linor, rullar och spön tillhör jag de få "idioterna" som gärna själv vill använda och testa prylarna en eller flera fiskesäsonger innan jag vågar yttra mig eller försöka sälja dem till mina kunder....

              På min bild här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ser du att jag håller i en mörkgrön Johnson SABRA Model 710B inkapslad haspelrulle tillverkad år 1971...en rulle som jag testade vid några års fiske innan jag släppte idén att försöka sälja Johnson-rullarna här i Sverige. Johnson Reels i Mankato, Minnesota, som liksom Minn Kota Electric Fishing Motors tillhör JWA, började tillverka och sälja fiskerullar redan år 1949 i USA....

              Du ska inte tro på allt som sägs på Järntorget!


              Old Firehand

              www.trumman.com

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Hallå i stugorna!
                Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
                /H
                Jag fiskar havsöring i strömmande vatten (Ångermanälven), det kanske är annorlunda förhållanden än fiske efter H.Ö vid kusten. Framförallt kommer ju H.Ö upp i älven på hösten för att försöka leka och beter sig möjligen annorlunda då än när man fiskar efter dem vid kusten, andra ställen vid andra tider på året. Så ha det i åtanke.

                Nåväl. Jag använder en, i sammanhanget ganska osannolik kombination, som visat sig vara lycksam för mig vid öringfisket i älven.

                En i sammanhanget överdimensionerad lina, Tracerbraid 0,14 (den verkliga diametern torde vara ganska mycket större eftersom jag bara får på en 110 meter av den på en spole där det står markerat "0,30-100 m", då med en 10-15 meter 0,30 nylon i botten).

                På linan har jag en stel titantafs av fabrikatet "Salmo X-Twitch". Tafsen är 25 cm lång och har 18 kg dragstyrka. Lekandet är ganska litet så jag har alltid en gummipärla för att förhindra lekandet att vevas in i toppöglan. Titantafsen har bra pris, 40 spänn för två stycken.

                Spöet - ett 8 fots Berkley Skeletor 4-24 gram (den med urfräst EVA/foamhandtag) är, i de flestas ögon, för klent för fiske i älven men just "klenheten" tror jag är hemligheten till att jag tappar få laxar och havsöringar av andra orsaker än okoncentration, för sent mothugg.

                När större fiskar hakar på så blir spöet nästan som ett "flugfiskespö". Rejäl spöböj, men fisken stannar kvar. För fisken blir det antagligen som att "springa - eller snarare simma - i kvicksand". Den får det väldigt jobbigt och inte mycket möjlighet (om man drillar den rätt) att ta spjärn mot ett styvt spö och hoppa sig fri i luften.

                Jag får här stumlinans fördelar utan dess nackdelar (undantaget den dåliga tåligheten mot nötning) så att säga. Ska dock gå ner till en tunnare lina, antagligen Nanofil, vanlig Fireline eller annat, för att få ytterligare kastlängd främst.

                Orsaken till att jag valt att ha en i sammanhanget ganska tjock och stel titantafs beror på:

                *I älven är det väldigt strömt på sina platser. Jag bor/fiskar inom ett område som är alldeles intill till max tre, fyra km från kraftverket. Om draget kommer in i en ström, vattenvirvel, så riskerar det att snurra runt och trassla in sig självt/kroken i linan. Det är ganska drygt då det ibland innebär att jag måste knyta om då linan nötts mot hullingarna. Titantafsen förhindrar draget att trassla och i de fall detta händer så är det grov titantråd som ligger an mot kroken/hullingarna. Bara att "skaka loss" på några sekunder och fortsätta fisket.

                *Det finns väldigt mycket gädda på sina ställen i älven. På vägen till platserna där jag fiskar efter H.Ö är det kul att dra någon gädda också! Dessutom misstänker jag att titan (för sin storlek) är hållbarare än FC och nylon (den här titantafsen har ganska tunn diameter, den är smalare än 1 mm).

                *Öringar har ganska stora och vassa tänder när de blir lite större. Kommer en flätlina in i en öringmun så är det stor risk att linan nöts av på nolltid. Jag har tappat öringar av denna orsak.

                Jag vet inte hur mycket titantafsen påverkar gången på betet. Men som jag märkt (jämfört med de två första år då jag inte använde tafs mot 2012 då jag enbart hade titantafs) så verkar huggfrekvensen i mitt fiske vara oförändrad på H.Ö i älven.

                Kanske är påverkan på betets gång den egentliga orsaken till att frågan om tafs (i olika material) vs icke tafs vid öringfiske kommit upp på bordet?

                Jag tror inte fisken är så pass smart att den kan se och lista ut att "den stela vajern" är något som måste undvikas eftersom det annars blir risk att hamna på någons middagsbord (eller åtminstone upptagen ovanför vattnet en stund, fotograferad och sedan återsläppt). I så fall skulle få fiskar hugga alls eftersom en knallgul, röd, rosa eller vad man nu har för färg på linan, måste synas hur mycket som helst under vattnet, beroende på vattnets färg, ljus då.

                För den som funderar på om det inte blir plågsamt lång drillning av fisken på grund av det "klena" spöet. Nej, faktum är att fiskarna i älven (jag sätter främst tillbaka gäddor men även laxartade fiskar som inte håller måttet eller inte bör tas upp av andra orsaker) har varit väldigt pigga och snabbt simmat tillbaka. Syrehalten i det kraftigt strömmande vattnet tror jag är nyckeln till att de inte blir varit så utmattade när jag landat dem.

                Men som sagt, detta är mina synpunkter utifrån fiske (efter H.Ö) i strömmande vatten, andra förutsättningar kan mycket väl gälla vid andra förhållanden och - framförallt - andra fiskare.

                Oavsett vilken metod, sätt, man använder så måste man ju tro på det man gör. Gör man det så är jag övertygad om att man också kommer att fånga fisk, även om metoden anses "märklig" av andra.

                Kommentera


                • #28
                  En tunn lina ger längre kast än en grov, särskilt om man fiskar med haspel. Moderna linor (även nylon) är väldigt starka. Med en bra slirbroms, ett bra spö och litet koll på läget så behöver man inte så oerhört hög brottstyrka på linan ens för att landa en riktigt stor fisk. Många använder linr som håller åtskilliga gånger den belastning som deras slirbroms är inställd på. Det är de yttersta metrarna på linan som nöts mest. Det är den allra yttersta delen av linan (och knuten!) som stressas mest vid kast. Det kan vid kustfiske vara värdefullt att ha något rejält att hålla i när fisken ska landas. Av dessa skäl har jag, åtminstone de senaste fyrtio åren, använt relativt tunn lina på rullen och knutit på en grövre tafs (eller shock taper) om cirka 5 meter.

                  Eftersom det är den yttersta delen av linan som nöts och stressas mest (och som oftast går av) brukar jag ofta byta ut tafsen. I princip efter varje längre fiskepass. Jag brukar också ha som regel att göra en ny knut när jag byter bete. Det här är något jag lärt mig under nylonlinans hegemoni men gör man på det viset så saknar antagligen FC-linans högre nötningsbeständighet praktisk betydelse.

                  Kommentera


                  • #29
                    Har nu varit i kontakt med en i Sverige erkänt kunnig HÖ profil. Han kör flätlina som han knyter ett beteslås på och sen fiskar han på. Han använder ingen tafs. Så rent krasst kommer jag som sagt köra en rulle med flätlina utan tafs, och en rulle med bara nylonlina. Som Lausvik skriver ovan tror jag inte att FC håller bättre då man ändå kapar sista biten varje gång och knyter om vid fiskets början. Däremot tror jag att den största faktorn som påverkar fisket är om man hittar ett spö som är tillräckligt snabbt för att kasta bra, men tillräckligt mjukt och följsamt vid drillning.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Mathias "Träben" Wallin;

                      Att ge sken av att Fluorocarbon uppfanns för mer än 25 år sedan, när du var 8-9 år gammal, är väl att handskas lite vårdslöst med sanningen....

                      Våren 2007 började Berkley i USA introducera Trilene-linor av Fluorocarbon och samma höst sålde ABU´s säljare in linan till svenska sportfiskebutiker som en nyhet.

                      I ABU´s Napp & Nytt 2008 kan du på sidan 78 läsa följande text:

                      Trilene 100 % Fluorocarbon.


                      "Trilene 100 % Fluorocarbon är ett helt nytt högteknologiskt underverk från Berkley. Detta är en fluorocarbon-lina som representerar det yttersta inom modern produktutveckling. De främsta egenskaperna är en överlägsen styrka och nötningstålighet samt en smidighet utöver det vanliga. Och givetvis är linan helt osynlig under vattenytan. Perfekt för skygg och svårflörtad storfisk. Nu dessutom betydligt högre knutstyrka än tidigare fluorocarbonlinor."


                      De två sista orden i mitt citat ovan tyder på att linor av materialet Fluorocarbon funnits tidigare, men jag tvivlar starkt på att det funnits i 25 år.

                      Själv tycker jag bra om Berkleys Trilene Fluorocarbon som tafsmaterial vid jigfiske och trolling efter Gös och Salmonoider. Jag har sedan våren 2008 köpt och använt Berkleys 100 % Fluorocarbon i 180 meters spolar i dimensionerna 0,30 - 0,45 mm. På haspelrullar blir Fluorocarbonlinan i stelaste laget. På spinnrullar fungerar linan bra även om stelheten lättare framkallar linresning än vanlig nylonlina. Priset SEK 199:- för 180 meter lina tycker jag är klart i överkant....

                      Old Firehand

                      www.trumman.com

                      Well, he is actually spot on in as much that Flourocarbon line and leaders was developed by Seaguar way back in 1971 and therefore have existed for more than 40 years, and was introduced to the US market in 1992.

                      http://seaguar.com/seaguar-community...ne-q-and-a.htm

                      There are only a very small handful of actual manufacturers of the Flourocarbon material and all lines whatever they are called stems from these original suppliers. However, not all FC lines are equal, and there are quite a few quality and property differences between the various editions.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X