Fluorcarbontafs till havsöring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs till havsöring???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    . Däremot tror jag att den största faktorn som påverkar fisket är om man hittar ett spö som är tillräckligt snabbt för att kasta bra, men tillräckligt mjukt och följsamt vid drillning.
    Har du hört om en spöserie som heter st croix avid eller Wild River? : ) Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-12-06, 23:40.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Har du hör om ett spöserie som heter st croix avid eller Wild River? : ) Häls //T
      Jo råkade klämma på ett på Lundgrens. Kikade även på deras RST Impuls. Liiiite sugen blir jag på att ge min fina Calcutta en fin kompis. Dock fungerar Parabellumspöt jag nu har bra med tanke på priset. Ska klura lite på saken. Däremot tycker jag det är svårt att avgöra vilken viktklass på betena jag ska lägga mig på om jag väljer st croix? Det upp till 1 oz kanske?

      Kommentera


      • #33
        Att rekommendera ett spö för att fiska havsöring är inte lätt. Det kan gå så fel. Det är mkt lättare att rekommendera ett VJ spö eller ett jerkspö, om jag får välja.

        Om jag pratar om mina egna erfarenheter om ämnet, då kan jag säga så här att många av mina kompisar gillar spön upp till 45g eller till och med 50g när man ska fiska med 20-30g hö beten. Jag tycker att med ett sådant styvt spö tappar man mer fisk. Andra föredrar betydligt klenare spön, som har en härligt "drillningskänsla" , men man blir lite begränsad när det gäller kastlängder , framför allt i motvind, så på sätt och viss förstår jag varför många hö fiskare väljer lite styvare spön.

        Jag tycker att du är på rätt spår. Att klämma och känna är a och o, sen det allra bästa är om man kan låna en kompis utrustning och ta några kast. Jag har hittat ett spö som fungerar bäst för mig och mina behov, fast det betyder inte att andra fiskare kommer att gilla det spö lika mkt som jag gör ...

        Sen det finns andra intressanta moment, som t. ex. hur ska man kunna få ut det mesta av sin multirulle. "Vissa multirullar" gynnas av att man har snabba spön för att spolen ska kunna accelerera till max vid kast, andra gör inte riktigt det fullt ut. Så frågan om vilket spö ska man ha till havsöring är inte riktigt så enkelt, eller man kan lika väl strunta i det och köra med det man har hemma och vara glad.

        Häls /T

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Att rekommendera ett spö för att fiska havsöring är inte lätt. Det kan gå så fel. Det är mkt lättare att rekommendera ett VJ spö eller ett jerkspö, om jag får välja.

          Om jag pratar om mina egna erfarenheter om ämnet, då kan jag säga så här att många av mina kompisar gillar spön upp till 45g eller till och med 50g när man ska fiska med 20-30g hö beten. Jag tycker att med ett sådant styvt spö tappar man mer fisk. Andra föredrar betydligt klenare spön, som har en härligt "drillningskänsla" , men man blir lite begränsad när det gäller kastlängder , framför allt i motvind, så på sätt och viss förstår jag varför många hö fiskare väljer lite styvare spön.

          Jag tycker att du är på rätt spår. Att klämma och känna är a och o, sen det allra bästa är om man kan låna en kompis utrustning och ta några kast. Jag har hittat ett spö som fungerar bäst för mig och mina behov, fast det betyder inte att andra fiskare kommer att gilla det spö lika mkt som jag gör ...

          Sen det finns andra intressanta moment, som t. ex. hur ska man kunna få ut det mesta av sin multirulle. "Vissa multirullar" gynnas av att man har snabba spön för att spolen ska kunna accelerera till max vid kast, andra gör inte riktigt det fullt ut. Så frågan om vilket spö ska man ha till havsöring är inte riktigt så enkelt, eller man kan lika väl strunta i det och köra med det man har hemma och vara glad.

          Häls /T
          Min fundering kring St Croix är väl mest om de spöna är underklassade eller ligger rätt. Jag fiskar som sagt mest drag kring 18-23 gram så 1 oz spöt borde vara det optimala för mig. Om det är upp till 28 gram eller från det och uppåt som klassningen gäller är väl mitt stora aber. Vill inte ha för klena spön som inte kan kasta i motvind, dock inte för snabba heller då jag tycker multirullen kastar bäst med något långsammare aktioner. Dock tror jag DC rullen klarar snabba spön bättre än min gamla 5000 rulle, så om det flexar vid drillning så har jag nog mitt nästa spököp bestämt. När det gäller att kasta mindre drag typ TOBY 7 grammare får haspeln åka fram. Dc kastade helt ok men i motvinden blev kastlängden dålig, och det är ytterst sällan jag kommer köra med så lätta beten. Sen var det det med spölängd, och jag kommer ta spöt som är 9.6 fot då jag fiskar från land.

          Kommentera


          • #35
            harlequine:Får man fråga vad det är med ditt parabellum som gör att du vill köpa ett annat spö?
            Jag har ett själv och är nyfiken.. :-)

            Kommentera


            • #36
              Javisst, att kasta en 7 gram toby i motvind är inte lätt, fast då ska man ha lite andra rullar. En 200 dc är nog för stor för det oavsett hur konstigt det låter, men faktum är att man behöver minst 10g för att kunna få snurr på spolen ordentligt. För sådana mindre beten, då jag andra multirullar som klarar det bättre. Dom minsta beten jag kastar när jag fiskar havsöring är vicke 15g och spöket bullit på 22g.

              St croix är lite luriga framför allt deras lax och steelhead spön. Mina tester visar att deras klassning stämmer nästan på pricken och jag har testat några stycken i verkligheten. Deras musky spön är underklassade hela bunten, vilket är bra tycker jag.

              För närvarande använder jag ett 1 oz spö för beten upp till 25g och ett 1,5 oz för beten upp till 30g och är mkt nöjd med dessa. Det är ju svårt att ha enade meningar om spön, och som bevis på det kommer det här: vissa av mina kompisar tycker att dessa spön är något klena, andra tycker att det är för styva, jag tycker att de fungerar kanon till det jag vill ha de för.

              Häls /T

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                harlequine:Får man fråga vad det är med ditt parabellum som gör att du vill köpa ett annat spö?
                Jag har ett själv och är nyfiken.. :-)
                Jag kan förklara det för dig med enkla ord: parabellum är som en shimano calcutta och st croix är som en amba 5000 med sea trout performance. Trillar poletten ned nu då?

                Häls /T

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Jag kan förklara det för dig med enkla ord: parabellum är som en shimano calcutta och st croix är som en amba 5000 med sea trout performance. Trillar poletten ned nu då?

                  Häls /T
                  Men,nu undrade jag faktiskt min fråga!
                  Jag tyckte att det kändes framtungt i början,men vande mig snabbt..
                  Alla har inte möjlighet att tillbe St.croix guden vettö...

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Hallå i stugorna!
                    Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
                    /H
                    jag kör alltid med 0,7-1 meter fluorcarbon vid havsöringfiske. men endast av en anledning. jag föredrar tunna flätlinor till det fisket, (0,12 på hasplen och 0.19 på multin) och fiskar mycket vid stenig botten och så. och då är flourecarbon linan mycket mycket nötningståligare,

                    skär av en bit flourcarbon stoppa ner i ett glas vatten, ser du den då?

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                      harlequine:Får man fråga vad det är med ditt parabellum som gör att du vill köpa ett annat spö?
                      Jag har ett själv och är nyfiken.. :-)
                      Jag tycker Parabellumspöt är riktigt bra med tanke på vad det kostar. det är lätt och jag har aldrig upplevt spöt som framtungt men så har jag haft en 5000 rulle på spöt, och nu en Calutta 200 DC. Provade i butik att sätta på en lätt lågprofilare, men då kändes det sämre med balansen. Så till anledningen till ett eventuellt byte av spö. Det jag märker när jag kör med DC rullen är att eftersom kastbromsen är så överjävligt bra på den rullen, så vågar jag trycka på in i motvinden, men spöt känns då liiiite sävligt. Däremot med min gamla otrimmade 5000 amba eller Amba ultra mag 1 är spöt klockrent då aktionen på spöt bättre passar dessa rullar. Dock har jag fått för mig (vilket kan vara tecken på att jag börjar bli galen) att jag skulle kunna klämma ur några extra kastmetrar ur DC rullen med ett lite snabbare spö. Sen tycker jag att ibland vrider sig toppen lite då spöt är 3-delat, och jag har alltid gillat 2-delat något mer. Så jag rekommenderar verkligen parabellumspöt som ett mycket prisvärt alternativ. Sen är väl frågan om jag behöver 5-10 meter extra kastlängd för att få fisk, men det är en annan diskussion
                      Senast ändrad av harlequine; 2012-12-08, 17:08.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 192 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 416 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X