Fluorcarbontafs till havsöring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs till havsöring???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fluorcarbontafs till havsöring???

    Hallå i stugorna!
    Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
    /H

  • #2
    Om du har klarat dig bra utan förut så fortsätt med det..

    Kommentera


    • #3
      Jag kör oftast med fluorocarbontafs vid hö-fisket, men en något grövre dimension, 0,35 mm. Anledningen att jag använder det är inte att jag tror att jag får mer hugg så (för det betvivlar jag) utan för att 1) ge en viss stretch i linan, som gör det svårare för öringen att slita sig och 2) för att fluorocarbonen är mer nötningstålig mot stenar etc. Skulle dock inte säga att en tafs är något måste vid det här fisket, och har det funkat för dig utan innan - fortsätt köra så.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Hallå i stugorna!
        Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
        /H
        Hej Harlequine;

        Jag har både kastat och trollat efter Havsöring i cirka 55 års tid och använt vanlig, glasklar nylonlina av olika fabrikat som exempelvis Excalibur Silver Thread, Super Silver Tread, Stren, Trilene Trimax och Tynex fram till början av 1990-talet då jag testade och kastade med flätlina några år. Mina erfarenheter av flätlina vid Havsöringsfiske var allt annat än positiva! Antal hugg från större Havsöringar minskade drastiskt när jag bytte nylonlinan mot flätlina. När jag kastade med flätlina på rullen brukade flera av de lite större Havsöringarna som högg mina skeddrag och wobbler ganska snabbt komma loss igen eller så blev hålen där krokspetsarna trängt in så stora att krokarna lossnade strax före håvningen....

        Antalet fångade riktigt stora och även mellanstora Havsöringar har ju minskat betydligt i både Trosa, Stockholms och Norrtälje skärgårdar under de senaste tio åren. Därför vill jag inte äventyra mitt eget Havsöringsfiske med varken tafsar eller stumma och icke förlåtande flätlinor. Jag vill gärna få upp de få, något större Havsöringar som hugger på mina ledade Bomber B15J och LEF Candy, Ivandraget, Smoltti, Toby m.fl. skeddrag som jag använder idag....

        Go for the Big Trouts!

        http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Ps. Flätlina använder jag flitigt vid Gäddspinn och vertikalfiske efter Gös och all djupgående havsfisk. På multirullar föredrar jag erfarenhetsmässigt PowerPro och på haspelrullar föredrar jag Berkleys Fireline, Ds.

        Kommentera


        • #5
          Har faktiskt funderat på att sätta på nylonlina på min reservrulle och prova för att se om det blir skillnad. Kan även vara bra att ha om det blir minusgrader, då en frusen flätlina inte är så kul att kasta med.

          Kommentera


          • #6
            @harlequine

            Jag noterade att du monterat tafsen så att du hade ett lekande mellan den och huvudlinan. Det såg för mig, eftersom tafsen var meterlång och du ju var tvungen att hålla lekandet utanför toppöglan, rätt otympligt ut. Måste krävas en grym timing för att med ett sådant uthäng kunna använda spöaktionen optimalt vid utkastet. Jag skulle skarva floucarbontafsen direkt på flätlinan, frisera knuten ordentligt och sedan (eventuellt) montera lekande/beteshake längst ut på tafsen. Dessutom skulle jag (eftersom jag kör med haspel) montera en tafs på bortåt fem meter så att jag fick den grövre och fingervänligare fluocarbonlinan mot pekfingertoppen.

            Kommentera


            • #7
              På den tiden jag fiskade öring med spinn. Körde jag uteslutande nylon. 0,25-0,30. Testade flät ett par gånger men bytte omgående tillbaka.

              Nylonen är riktigt bra på att dämpa hopp och stök.

              Fluorcarbon vs nylon = Vet inte. Har inte märkt någon skillnad. Metarna säger ju att det är stor skillnad. Men deras bete ligger och andra sidan still.
              http://www.silverbums.com

              Kommentera


              • #8
                Nylon är förmodligen det bästa men nu när jag börjat testa flätlina så är det väl lika så bra att löpa linan ut (OK, den var dålig...) och testa floucarbon också. alltså köpte jag en 25-metersspole 0,27 Trilene för hemska pengar och den känns ungefär som en billig nylonlina. Har nu (med en dubbel grinner) skarvat på ca 5 meter på min 0,12 Sufix Performace Fuse. Hmmm... Nå, om det inte snöra något alldeles för överdj*vligt över Möckelö på lördag så ska jag testa. Fast jag kommer att ha min Cardinal 66 med 0,25 nylon som back-up.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Hallå i stugorna!
                  Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
                  /H
                  Fluorocarbontafs till havsöring???

                  Hej Harlequine;

                  Att experimentera med beten, linor, rullar och spön är en stor del av själva sportfisket! Fluorocarbon är som linmaterial betydligt nötbeständigare än vanlig homogen nylonlina, men fluorocarbon är också mycket stelare än nylon. Många Gädd- och Göstrollare använder relativt grov + 0,40 mm fluorocarbon som "osynligt" tafsmaterial vid trolling med stora wobbler och skeddrag.

                  Vid trolling med små och lätta wobbler har den styvare fluorocarbonen en klart bromsande inverkan på de mindre wobblernas lockande rörelser i vattnet. Samma fenomen bör gälla vid Havsöringsfiske med små, lätta beten.

                  Har du som jag badkar hemma i kojan kan du knyta på 1,5 meter fluorocarbonlina med minsta beteshaken och dra betet fram och tillbaka i det vattenfyllda badkaret för att se och jämföra hur olika wobbler och skeddrag beter sig med vanlig nylonlina, flätlina och fluorocarbonlina.....

                  Go for the Big Trouts!

                  http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Fluorocarbontafs till havsöring???

                    Har du som jag badkar hemma i kojan kan du knyta på 1,5 meter fluorocarbonlina med minsta beteshaken och dra betet fram och tillbaka i det vattenfyllda badkaret för att se och jämföra hur olika wobbler och skeddrag beter sig med vanlig nylonlina, flätlina och fluorocarbonlina.....

                    Go for the Big Trouts!

                    http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                    Old Firehand

                    www.trumman.com
                    Det är bara du Leif som kan komma med sådana tips här på FS!
                    Uppskattas rejält !

                    mvh/ Henke W

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 193 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 245 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X