Fluorcarbontafs till havsöring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs till havsöring???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Tänkte prova ca 4-5 m Flourocarbon 0,32 skarvat med FG-knut till 0,15 Sufix eller Daiwa j-braid på haspel.

    Borde vara lite behagligare att kasta med den grövre linan på pekfingret. Nån som kör en liknande setup?

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
      Tänkte prova ca 4-5 m Flourocarbon 0,32 skarvat med FG-knut till 0,15 Sufix eller Daiwa j-braid på haspel.

      Borde vara lite behagligare att kasta med den grövre linan på pekfingret. Nån som kör en liknande setup?
      Större chans att du får vindknutar och skadar skarvknuten om du kör så lång ledare tyvärr. Bästa är att mäta upp så att knuten ligger mitt emellan sista ringen och rullen när man kastar, då flyger den rätt av utan konstigheter! Visst är det behagligare att hålla i den tjockare linan men nackdelarna överväger fördelarna imo.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
        Tänkte prova ca 4-5 m Flourocarbon 0,32 skarvat med FG-knut till 0,15 Sufix eller Daiwa j-braid på haspel.

        Borde vara lite behagligare att kasta med den grövre linan på pekfingret. Nån som kör en liknande setup?
        Jag gjorde något liknande i vintras (Skånefisket). Men tappade raskt ett par drag så jag övergav detta. Kanske fick jag inte till the modified albright knot eller så slets flätlinan i knuten i ringarna. Vet ej. När jag läser denna tråd igen inser jag något annat; jag måste testa att fiska hö med bara nylonlina! Har kört fireline 0.14 el om det är 0.15, whatever, men tappat några stora fiskar. Nu blir det att testa nylon from 1/1.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #54
          Kör i regel bara med nylon när jag absolut måste jag tappar så mkt känsla , men när när sufix super 21 kom då känns det som att nylonlinorna har tagit ett bra steg framåt , för den är betydligt stummare än allt jag har provat . Igår spolade jag på Sufix Advance & det känns som ytterligare ett steg framåt , så i år kommer jag bara ha nylon på haspel spöt .

          Att en lina tafs som inte syns gör att man får mer fisk är jag övertygad om att det finns tillfällen det det har varit en faktor då jag har varit med om det , dock väldigt ovanligt .

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Hallå i stugorna!
            Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
            /H
            Genomskådar inte öringen betet så lär den inte genomskåda linan. Enda anledningen till att köra med tafs är att det blir lättare att knyta eller använda upphängare tex om man vill.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

              Genomskådar inte öringen betet så lär den inte genomskåda linan. Enda anledningen till att köra med tafs är att det blir lättare att knyta eller använda upphängare tex om man vill.
              Och nötresistans och skonsammare mot fisken om den skulle sno sig eller skava mot linan

              Kommentera


              • #57
                Man ska inte underskatta fördelen när det kommer till nötresistensen. Förutsatt att det finns sten eller annan nötande bottenstruktur där man fiskar givetvis. Det är inte mycket skav som ska till för att flätlinan ska smälla av ifall det senare kliver på en fisk.
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 195 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 515 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 441 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                714 svar
                60 349 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X