sebileknuten, FG knuten. skarva flätlina med tafsmaterial - erfarenheter någon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sebileknuten, FG knuten. skarva flätlina med tafsmaterial - erfarenheter någon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • sebileknuten, FG knuten. skarva flätlina med tafsmaterial - erfarenheter någon?

    jag gick på jakt efter en knut för att skarva ihop flätlina och tafsmaterial av mono eller fluorocarbon där tafsmaterialets slut pekat bort från betet, alltså inte som en grinner där den sticker ut åt sidan eller som en albright där den pekar mot betet. Dessutom skulle den klara att skarva linor av olika dimensioner. Jag hittade efter lite sökande sebileknuten, eller FG som den egentligen verkar heta (japansk knut).

    Har provknutit ett par gånger med ett antal olika linor och tafsmaterial, allt från 0,06mm toray upp till ~0,35mm sufix 832 och i andra änden från 0,23mm daiwa fluorocarbon till 0,61mm triline fluorocarbon. Den verkar hålla riktigt bra, men ännu otroligare är hur otroligt lite knuten bygger. Den är dock ganska omständig att knyta, det tar just nu för mig i alla fall 1-2minuter att färdigställa knuten.

    I alla fall tänkte jag kolla av här om någon annan använder knuten eller om någon annan använt den och avråder från att köra med den.

    Har tagit några bilder som jämför en improved albright och sebileknuten så ni som inte ännu är bekanta med den får se hur sen ser ut.

    Båda är knutna med ~0,20mm tufline xp och 0,61mm triline fluorocarbon

    ena bilden är med linändarna oklippta, för att bättre illustrera var linorna kommer ut i de bägge knutarna och andra bilden så är knuten klippt och redo att användas. (kanske lite dåligt klippt då det regnade och jag inte orkade hämta fiskesaxen utan använde en kökssax (som gick helt bet på flätlinan, så då tog jag kökskniven istället, säg inget till tanten!)

    om det är svårt att se ber jag om ursäkt, men jag hade ingen tjock färgad nylon att knyta på.

    Click image for larger version

Name:	otrimmad2.jpg
Views:	1
Size:	328,5 KB
ID:	1820842Click image for larger version

Name:	trimmad2.jpg
Views:	1
Size:	298,3 KB
ID:	1820843
    Senast ändrad av Discharged; 2013-07-01, 21:16.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

  • #2
    här är youtube länk på hur den ska knytas.

    http://www.youtube.com/watch?v=TOHaPUQjpl0
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

    Kommentera


    • #3
      Nu fick jag för mig att leka djävulens advokat bara för det och gick och hämtade en bit "ståltråd" alltså en single strand wire som jag använder till att göra jerktafsar med. Jag testade knuten även på detta, med tanken att visa dess begränsningar, men jag hade fel, knuten sitter som berget, och oavsett om jag drar eller rycker så kan jag inte rubba den, däremot så kan jag enkelt få den att lossna bara genom att skjuta ihop flätlinan, något som inte går när jag knutit den på fluorocarbonlinan.

      Självlåsningen i knuten är med andra ord VÄLDIGT effektiv.
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

      Kommentera


      • #4
        Testade knyta den nyss. Lite småbökigt tyckte jag,men den håller ju helt klart. Fast jag kommer nog fortsätta med allbright o dubbel uni då dom är mycke lättare att knyta.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Var ute och dropshottade lite abborre igår, körde med 2m fluorocarbon och hade alltså knuten nästan inne vid rullen vid varje kast, Inte en enda gång fastnade knuten i spöringarna, eller bråkade på något annat sätt så kan inte säga att jag störde mig alls på knuten, fast jag verkligen försökte. Fiskade med en 4501 rocket och team dragon pro selection cast 7-25gr, som de som känner till vet har små spöringar.

          Fick även ett par abborrar, dock ingen i vettig storlek, men knuten klarar i alla fall halvkilosfiskar utan några problem.
          Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

          Kommentera


          • #6
            http://www.resourcefinder4u.com/japan_knots/fg-knot.php

            Kommentera


            • #7
              Verkar litet overkill. Har just knutit på några meter 0,35 nylon med en Slim Beauty längst ut på flätlinan (0,16) på min lilla SilverMax som ska ut på Fårö och fiska efter torsk i nästa vecka (hoppas jag). Den bör glida genom linspridare och spöringar utan alltför mycket bängel och håller förhoppnigsvis. Bra mycket smidigare än en dubbel UNI/Grinner.

              http://www.netknots.com/fishing_knots/slim-beauty-knot
              Senast ändrad av lausvik; 2013-07-04, 14:16.

              Kommentera


              • #8
                Jag har nästan alltid använt sk chockspets vid kustfiske. På den tid då det alltid handlade om nylonlinor brukade jag ha 0,25 på rullen och skarva på en fem-sex meter 0,35 med en blodknut. Det gav många extra meter jämfört med att ha 0,35 på haspelkvarnen. 0,35 nylon räcker bra som chockspets för normalt kustspinn (med drag upp mot 40 gram och niofots spö) och jag kör samma stuk även nu när det ofta sitter flätlina på rullen. 0,35 är snäll mot pekfingertoppen när man ska kasta långt med haspel och den tål rätt mycket slitage mot stenar och annat elände. Dessutom håller den för att lyfta det mesta man får på kroken (för ibland står man ju så till att man är mer eller mindre tvungen att lyfta fisken ur vattnet med ett grepp om linan).

                Det är förvisso litet knepigare med skarvningen mellan flät- och nylonlina (eller FC) och därför är den här tråden intressant. Till att börja med skarvade jag med dubbel UNI/Grinner men var inte nöjd med hur den fungerade (särskilt inte med multirulle och trånga spööglor. Just nu är det alltså Slim Beauty jag kör med. Den är hyfsat lätt/snabb att knyta men hur den håller i längden återstår att se.

                Kommentera


                • #9
                  slim beauty var en annan som jag stötte på i samband med mina efterforskningar, men då FG var mindre bestämde jag mig för att testa den först. Hittade även en annan variant som mer liknar slim beauty med vanlig kärringknut och inte dubbellagd flätlina, som man kan se här: http://www.youtube.com/watch?v=fNAzz_sG-Jo

                  Men då FG var minst av de alla så bestämde jag mig för att börja där.

                  När nu FG verkar hålla så känns det onödigt att byta till en annan knut.
                  Senast ändrad av Discharged; 2013-07-04, 15:15.
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är ju en viss skillnad på kortare tafsar och att, som jag gör, skarva på en fem meter nylon. Är det någon annan som gör som jag och har några synpunkter/tips?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 193 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 245 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X