"Kinaskit" - Recensionstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Kinaskit" - Recensionstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Jannelehtola Visa inlägg
    aluminium
    Spolen är i aluminium ja. Båda spolarna är det så det borde inte spela någon roll. ...
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Spolen är i aluminium ja. Båda spolarna är det så det borde inte spela någon roll. ...
      Är det magnetbromsen du syftar på?
      Aluminium är ett icke magnetiskt material
      Säker på att båda spolarna är alu?

      Kommentera


      • Fick hem 4st 500m linor igår.

        http://www.aliexpress.com/item/Great...027922652.html

        Beställde 2st 0.30 samt 1st 0.12 och 1st 0.14, samtliga i "Dark Grey". Dem verkar riktigt lovande måste jag säga, blir kul att testa!
        [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
        Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Jannelehtola Visa inlägg
          Är det magnetbromsen du syftar på?
          Aluminium är ett icke magnetiskt material
          Säker på att båda spolarna är alu?
          Det har avhandlats tidigare och någon påstod att det fungerade trots att spelarna var i alu.
          Om det handlar om Voodo eller annan svart magi vet jag inte men det var kontentan av den tråden.

          Kan för lite om sånt för att kunna argumentera.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • Ingen magi- men Lenz lag. Elekromagnetism som har med virvelströmar att göra. Det är en virvelströmbroms i all sin vacker enkelhet

            Kommentera


            • Haibo Overlord (pre 2016)

              Länk

              OBS: det finns en ny modell för 2016 som ser ut att ha en riktigt skön vev!

              Länk till 2016 års version.

              Redan när jag recenserade Haibo Steed pratade jag om att en Overlord skulle tas hem. Olika faktorer gjorde att beställningen drog ut på tiden och slutligen glömde jag bort att uppdatera tråden med köpet, bättre sent än aldrig.

              Click image for larger version

Name:	Overlord2.jpg
Views:	1
Size:	68,9 KB
ID:	1781642

              Jag körde själv denna rulle två fisketurer innan min sambo fick ta över den. Detta har inget att göra med att det är en dålig rulle, utan snarare att jag har för många rullar att fiska med. Däremot gör detta att jag inte skriver någon jätterecension, se detta som snabba intryck. Som en liten notis fick sambon även en Haibo Steed med shallow spool till sommarfisket. Hemma ligger det just nu alltså fyra rullar från Haibo (Har även en Apollo), det är bra skit för lite pengar.

              När det gäller själva rullen så är den helt ok!

              Jag är inte lika imponerad av denna som Haibo Steed. Detta beror mest på att Haibo Steed kan göra saker (kasta superlätta beten) som ingen annan rulle du köper i Sverige kan göra för det priset. Haibo Overlord erbjuder egentligen inget unikt utan bör ses som en helt vanlig lågprofilare med lite robustare betoning för ett hyggligt pris.

              Benämningen på Overlord är OL301MD, vilket skvallrar om en rulle i storlek 300, det stämmer nog inte riktigt (kanske om man ser till spolen). Personligen tycker jag att den känns mer som en Shimano i 200 storlek, absolut större än Haibo Steed men inte lika övergödd som en Curado 30nE eller motsvarande Daiwa. Personligen hade jag inget emot detta då jag varken Jerkade eller kastade beten över 60 gram på mina två testpass.

              Click image for larger version

Name:	Overlord1.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	1781643

              Konstruktionen känns igen från Steed och Apollo, det märks att samtliga rullar från Haibo bygger på samma plattform i grunden.

              Stativet är tillverkat i metall och sidorna i vad som kallas för AMEP-plast av tillverkaren. Bland alla delar kan jag inte hitta något direkt att klaga på. Värt att notera är bromspaketet som är väldigt gediget (se bild ovan). Just bromsen annonseras som en av rullens främsta egenskaper och efter en service kan jag instämma att det ser bra ut.

              I övrigt kastar rullen bra och har inte påvisat några defekter efter flertalet fisketurer, notera dock att sambon sällan kastar iväg något över Pig shad JR.

              Fördelar
              + Pris / känsla ratio
              + Pris / kvalitet ratio
              + Bromsen

              Nackdelar
              - Kanske inte så stor och rå som vissa tror

              105mm carbon crank

              Länk

              Ett köp för att se om DIY prylarna som Weihai fishing tackle säljer håller måttet.

              Click image for larger version

Name:	Crank1.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	1781644

              Vissa tycker nog att 37$ är dyrt för en vev från Kina. Men jag är otroligt nöjd över denna!

              Click image for larger version

Name:	Crank2.jpg
Views:	1
Size:	67,6 KB
ID:	1781645

              Om ni gillar att uppgradera rullar så kan jag varmt rekommendera denna säljares komponenter.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Mörtmat Visa inlägg
                Haibo Overlord (pre 2016)

                Länk

                OBS: det finns en ny modell för 2016 som ser ut att ha en riktigt skön vev!

                Länk till 2016 års version.

                Redan när jag recenserade Haibo Steed pratade jag om att en Overlord skulle tas hem. Olika faktorer gjorde att beställningen drog ut på tiden och slutligen glömde jag bort att uppdatera tråden med köpet, bättre sent än aldrig.

                [ATTACH=CONFIG]87436[/ATTACH]

                Jag körde själv denna rulle två fisketurer innan min sambo fick ta över den. Detta har inget att göra med att det är en dålig rulle, utan snarare att jag har för många rullar att fiska med. Däremot gör detta att jag inte skriver någon jätterecension, se detta som snabba intryck. Som en liten notis fick sambon även en Haibo Steed med shallow spool till sommarfisket. Hemma ligger det just nu alltså fyra rullar från Haibo (Har även en Apollo), det är bra skit för lite pengar.

                När det gäller själva rullen så är den helt ok!

                Jag är inte lika imponerad av denna som Haibo Steed. Detta beror mest på att Haibo Steed kan göra saker (kasta superlätta beten) som ingen annan rulle du köper i Sverige kan göra för det priset. Haibo Overlord erbjuder egentligen inget unikt utan bör ses som en helt vanlig lågprofilare med lite robustare betoning för ett hyggligt pris.

                Benämningen på Overlord är OL301MD, vilket skvallrar om en rulle i storlek 300, det stämmer nog inte riktigt (kanske om man ser till spolen). Personligen tycker jag att den känns mer som en Shimano i 200 storlek, absolut större än Haibo Steed men inte lika övergödd som en Curado 30nE eller motsvarande Daiwa. Personligen hade jag inget emot detta då jag varken Jerkade eller kastade beten över 60 gram på mina två testpass.

                [ATTACH=CONFIG]87438[/ATTACH]

                Konstruktionen känns igen från Steed och Apollo, det märks att samtliga rullar från Haibo bygger på samma plattform i grunden.

                Stativet är tillverkat i metall och sidorna i vad som kallas för AMEP-plast av tillverkaren. Bland alla delar kan jag inte hitta något direkt att klaga på. Värt att notera är bromspaketet som är väldigt gediget (se bild ovan). Just bromsen annonseras som en av rullens främsta egenskaper och efter en service kan jag instämma att det ser bra ut.

                I övrigt kastar rullen bra och har inte påvisat några defekter efter flertalet fisketurer, notera dock att sambon sällan kastar iväg något över Pig shad JR.

                Fördelar
                + Pris / känsla ratio
                + Pris / kvalitet ratio
                + Bromsen

                Nackdelar
                - Kanske inte så stor och rå som vissa tror

                105mm carbon crank

                Länk

                Ett köp för att se om DIY prylarna som Weihai fishing tackle säljer håller måttet.

                [ATTACH=CONFIG]87439[/ATTACH]

                Vissa tycker nog att 37$ är dyrt för en vev från Kina. Men jag är otroligt nöjd över denna!

                [ATTACH=CONFIG]87440[/ATTACH]

                Om ni gillar att uppgradera rullar så kan jag varmt rekommendera denna säljares komponenter.
                Bra skrivet.

                Kommentera


                • Tänkte fylla ut abborrlådan med lite nya godsaker. Har ni några säkra kort från https://www.wlure.com/. Är intresserad först och främst poppers och jiggar eventuellt crancbaits. Fiskar för det mesta oftast från land. Så kanske varianter som går lite mer grunt.
                  http://aspecimen.blogg.se/

                  Kommentera


                  • Någon som har tips på hyfsat ul spö från Ali? Tänkte matcha med Abu rullen man fick av sportfiskarna. Haspel alltså.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inlägg
                      Tänkte fylla ut abborrlådan med lite nya godsaker. Har ni några säkra kort från https://www.wlure.com/. Är intresserad först och främst poppers och jiggar eventuellt crancbaits. Fiskar för det mesta oftast från land. Så kanske varianter som går lite mer grunt.
                      De som ser ut/är som fkp viblure fungerar utmärkt, skulle nog behöva ett lager klarlack då färgen nöts fort.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 214 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 538 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 782 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X