Havsöringsfiske frågor/funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske frågor/funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag köpte innan nyår ett shimano catana 8' 10-30 g med en penn sargus 2000 till HÖ-fiske här i Malmö. Anledningen till det korta spöt är att jag oftast cyklar till mina fiskeplatser och ett 10' spö är för långt att cykla med.
    Har fått två öringar sedan nyår, en på 60 cm och en på 47, tycker att drillningsegenskaperna på catanan har varit utmärkta. Det har en toppig aktion som gör att man kan snärta iväg mina beten förhållandevis långt samt så kan man sätta fin press på fisken. Men det som jag personligen tycker är viktigast med korta spön är att det är ett långt bakhandtag så att spöt känns stabilt vid drillning. Är bakhandtaget för kort tycker jag att drillningen blir fladdrig och det är lätt att man kan få lite slaklina om fisken gör snabba knyckingar.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
      Anledningen till det korta spöt är att jag oftast cyklar till mina fiskeplatser och ett 10' spö är för långt att cykla med.
      Ursäkta, men cyklar du med spöet uppriggat?

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Ursäkta, men cyklar du med spöet uppriggat?
        nej, i en spöväska på ryggen!

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Problemet är om du fiskar från båt tillsammans med andra duktiga är att de troligen använder 9-10 fotare och du väsentligt kortare, kommer påverka din evt fångst jämfört med övriga, jag har testat.......
          Har fått en blank skärgård superöring på ganska exakt 6kilo, en absolut kanonfisk, hade ett 7fots enhands haspel jiggspö i nypan, Shimano i 1000 storlek med flät, var en upplevelse tro mej!
          Tanken är att få med mig potensiella medfiskare på samma spöspår så är det problemet med att bli utfiskad av långspösvingare ur världen. Tycker din anekdot låter mycket trevligt
          Senast ändrad av harlequine; 2014-01-19, 23:02.

          Kommentera


          • #35
            Jag har fiskar HÖ några år nu och testat flera olika spö, från 8 fot till 11 fot och det jag fastnade för var ganska otippat att Robinson Xenon Jiggmaster som igentligen är ämnat för dropshotfiske

            Specifikation:

            9fot (270cm)
            Kastvikt 7-20g

            Fördelarna:

            Lätt så man orkar utan problem nöta flera timmar under flera dagar i sträck.
            Bra ryggrad så man får bra känsla när man drillar fisken. Samt jäkligt roligt på lättare grejer
            Känslig topp så man märket minsta nafset samt att man även märker direkt vad som händer med draget i andra ändan av linan

            Till detta kör jag en Shimano Exage 2500 FC
            Gillar att rullen har frambroms samt att om fisken skulle vända mot mig så vill jag verkligen inte stå där med en rulle under 2500 för det blir tungt att samla in slaklinan

            Sen kör jag med Berkley Nanofil Lina (om jag inte minns fel) XD Samt att nästa runda så ska jag testa köra med 50cm FC tafs.

            Har testat med upphängare men aldrig givit någon fisk så det sätts aldrig på igen

            Ps. kan även tillägga att det största jag tagit på detta spöet är en 4kg Hö och det var riktigt roligt och var inte orolig alls för att tappa den pga min utrustning Ds.

            // Linus
            Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
              nej, i en spöväska på ryggen!
              OK. Jag vill inte verka dryg men ett tredelat 10-fots är ju kortare (transportlängd) än ett tvådelat åttafots.

              Kommentera


              • #37
                Suttit och kikat lite på nätet efter fler spön som skulle kunna lämpa sig och kom på att jag läst i någon Fiske-Feber om några hö profiler och deras utrustning. En fiskade på sydkusten med ett 7,6 fotspö upp till 30 gram med en 4000 högutväxlad haspel. Kommer inte ihåg exakt hur han tänkte kring valet av sin utrustning men att den hade vissa fördelar mot längre spön. Kanske någon här har läst artikeln?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Problemet är om du fiskar från båt tillsammans med andra duktiga är att de troligen använder 9-10 fotare och du väsentligt kortare, kommer påverka din evt fångst jämfört med övriga, jag har testat.......
                  Har fått en blank skärgård superöring på ganska exakt 6kilo, en absolut kanonfisk, hade ett 7fots enhands haspel jiggspö i nypan, Shimano i 1000 storlek med flät, var en upplevelse tro mej!
                  På en av de sista turerna i december så fiskade jag från båten med två kompisar....den ene med en niofotare, den andre med en 11-fotare......själv körde jag med en 7,1-fotare.......upplevde ingen direkt nackdel gentemot de andra......nu tävlade vi inte i kastlängd utan driftade längs kusten....så kastlängd var kanske inte prio ett...men så mycket kortare kastade jag inte iaf...och med det kortare spöt hade jag snarare lättare än kompisarna att få till precisionen.......and guess who caught the fish.....

                  Kan hålla med om att vid vissa betingelser är ett längre spö att föredra....men väldigt ofta så är ett kortare spö definitivt ingen nackdel...


                  /S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    På en av de sista turerna i december så fiskade jag från båten med två kompisar....den ene med en niofotare, den andre med en 11-fotare......själv körde jag med en 7,1-fotare.......upplevde ingen direkt nackdel gentemot de andra......nu tävlade vi inte i kastlängd utan driftade längs kusten....så kastlängd var kanske inte prio ett...men så mycket kortare kastade jag inte iaf...och med det kortare spöt hade jag snarare lättare än kompisarna att få till precisionen.......and guess who caught the fish.....

                    Kan hålla med om att vid vissa betingelser är ett längre spö att föredra....men väldigt ofta så är ett kortare spö definitivt ingen nackdel...


                    /S
                    Nja vete fan..... dock tog det lång tid för mej oxå att inse, älskade det korta jiggspöet, riktig sport men i längden blev jag mer utfiskad än normalt, problemet är att de (medfiskande) blir spydiga med tiden......... iaf lycka till riktigt kul är det!
                    (Här ska jag tillägga att du kan vara bättre än mej på att placera betet på rätt ställe, dessvärre om du har duktigt folk ombord som kan samma sak så kommer de pga kastlängd redan ha placerat betet just där... dessvärre....
                    Bara en observation jag gjort inga fakta eller så!, dock ett utmärkt val vid ensamhet/filosofiskt fiske i båten!) mvh
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2014-01-20, 18:25.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera


                    • #40
                      Men jag tänker så här om man är till exempel tre fiskare i en båt och som i Silverbågens fall har alla olika längder på spöna. Om nu alla kastar mot samma punkt dit alla når, kommer då den med längre spö ha lättare att kroka fisken? Jag som typ bara fiskat gädda har insett att under gäddfisket behöver ett kort spö ha mer kraft för att sätta kroken (hookset), särskilt på lång lina. Ett längre spö flyttar mer lina och i teorin krokar bättre, men i verkligheten sämre om det är mjukare. Detta tycker jag måste även gälla under öringfiske eller svamlar jag nu bara?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 832 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X