Havsöringsfiske frågor/funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske frågor/funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    I min båt är det förbud på längre spön är 9 fot, egentligen 8 fot men farsan köpte ett 9, han är med sponsor på båten så....

    Ska tre st med 11 fots spön fiska i samma båt blir det mer fäktning än fiske enl. Mig.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
      I min båt är det förbud på längre spön är 9 fot, egentligen 8 fot men farsan köpte ett 9, han är med sponsor på båten så....

      Ska tre st med 11 fots spön fiska i samma båt blir det mer fäktning än fiske enl. Mig.
      Haha sämsta jag hört , jag har 10 fots spö, andra som åker med mig har 8-9 gissa vilka som fastnar i andra... Jo dem med korta spön, då dem inte räcker ut på andra sidan när dem gör en baksving. Så draget är i mitten av båten o fastnar i allt möjligt.
      Allt handlar om hur bra man känner sitt spö, sig själv. Finns folk som använder pimpel spö och ändå fastnar i allt.


      För övrigt ser jag varken nackdelar elr fördelar med dem olika längden på spöna, allt beror på vad man vill ha.
      De är lite som "dubbdäck eller friktionsdäck" allt handlar om vad man prioriterar.

      Jag tex behöver knappt ta i för att komma så långt som en annan med 7~ fots spö, vi kör med 12-20g drag.
      Mer än de behövs inte, har märkt att går man upp i mycke högre blir de motsatt effekt.
      Finns folk som dänger iväg 25-40grams drag som är långa som kvast handtag, för att folk tror att dem "går längre"... Drag som går långt ska vara kompakta, skaffa ett "spöket" i vikt 18g, även gamla hederliga "filur" 12g går långt satan.
      Ser heller inte meningen med att kunna dänga iväg ett drag 90meter, när man vill ha precision vid HÖ fiske. Här jag fiskar vill vi träffa nära stenar, inte kasta långt. Man ska liksom kunna kasta 5-10meter förbi stenen sen vid invevning ska draget "slicka" stenen utan att linan går av, på bestämd sida. Använder för övrigt aldrig tafs. Tafs hör hemma med fiskar som har ordentliga tänder, inte små bebis tänder
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Använder för övrigt aldrig tafs. Tafs hör hemma med fiskar som har ordentliga tänder, inte små bebis tänder
        Nu är det väl så att de flesta som använder tafs vid havsöringfiske inte gör det för att skona linan mot fiskens tänder utan för att närmast betet ha en lina (tafs) av ett material som är så litet synligt som möjligt för fisken. FC används därför vid havsöringfiske inte som en ersättning för ståltafs utan därför att dess brytningsindex är detsamma som vattens vilket gör den i princip osynlig. En nylonlina syns även den bra mycket mindre än vad de flesta flätlinor gör.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Nu är det väl så att de flesta som använder tafs vid havsöringfiske inte gör det för att skona linan mot fiskens tänder utan för att närmast betet ha en lina (tafs) av ett material som är så litet synligt som möjligt för fisken. FC används därför vid havsöringfiske inte som en ersättning för ståltafs utan därför att dess brytningsindex är detsamma som vattens vilket gör den i princip osynlig. En nylonlina syns även den bra mycket mindre än vad de flesta flätlinor gör.
          Folk "tror" att fisken inte ser linan lika lätt, med andra ord.

          Verkar vara skitsamma när de gäller att den syns elr inte då fisken knappt hinner reagerar, har inte märkt någon fångst skillnad på folk som använder "osynlig" fast elr ingen.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Haha sämsta jag hört nojd:
            Då har du inte hört mycket...

            Kommentera


            • #46
              Vid precisionsfiske längs stenar är det all idé att köra tafs. Väldigt stor skillnad i nötningstålighet på en flätlina jämfört med FC/nylon. Gäller ju även om en fisk börjar böka eller när kroken lägger sig runt linan. Sedan om man tycker det är värt pengarna att köpa fc istället för nylon är en annan femma där var och en får vara salig i sin egen tro, men att köra med tafs har flera fördelar. Även vid hugg på kort lina, eller om bromsen inte är rätt ställd, kan flexen från tafsen vara till nytta.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Folk "tror" att fisken inte ser linan lika lätt, med andra ord.

                Verkar vara skitsamma när de gäller att den syns elr inte då fisken knappt hinner reagerar, har inte märkt någon fångst skillnad på folk som använder "osynlig" fast elr ingen.
                Kör utan då.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Kör utan då.
                  Håller på, vill bara att folk inte tror att man måste ha en "osynlig" tafs för annars hugger inte fisken. För att den har super ögon o ser egentligen att de är en flätad lina som drar draget
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                    Vid precisionsfiske längs stenar är det all idé att köra tafs. Väldigt stor skillnad i nötningstålighet på en flätlina jämfört med FC/nylon. Gäller ju även om en fisk börjar böka eller när kroken lägger sig runt linan. Sedan om man tycker det är värt pengarna att köpa fc istället för nylon är en annan femma där var och en får vara salig i sin egen tro, men att köra med tafs har flera fördelar. Även vid hugg på kort lina, eller om bromsen inte är rätt ställd, kan flexen från tafsen vara till nytta.
                    Tjääna
                    Kan bara instämma. kan tillägga att en fc/nylon tafs är jävligt bra och dessutom mycket lättare att hålla i när man ska landa och även kroka av fisken..
                    En gång fiskade vi abborre, jag hade en nylontafs som var vit och fluoriserande. kan väl säga att polarna drog fisk på fisk och jag fick inget. Tog bort tafsen och vips så va jag med i matchen. Så vissa gånger skyggar fisken för linor som syns för mycket.
                    På dom igen
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                      Håller på, vill bara att folk inte tror att man måste ha en "osynlig" tafs för annars hugger inte fisken. För att den har super ögon o ser egentligen att de är en flätad lina som drar draget
                      Okej...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 384 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X