Havsöringsfiske frågor/funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske frågor/funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Hej du säger att du skall använda det när du vadar . Hur kommer det säg att du väljer så korta spön , är det "ont om plats" i de vatten du fiskar -åar ,sjöar?
    Jag kör uteslutande långa spön 11-11,5 fot men jag kör enbart i havet. .När det gäller dessa spön så kan jag inte hjälpa dig , mest nyfiken o höra skälet till dina val. Hoppas du hittar din favorit.
    Nedräkning i mina trakter16 dgr kvar snart börjar man spana in varenda vädersajt.
    Peter B

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
      Hej du säger att du skall använda det när du vadar . Hur kommer det säg att du väljer så korta spön , är det "ont om plats" i de vatten du fiskar -åar ,sjöar?
      Jag kör uteslutande långa spön 11-11,5 fot men jag kör enbart i havet. .När det gäller dessa spön så kan jag inte hjälpa dig , mest nyfiken o höra skälet till dina val. Hoppas du hittar din favorit.
      Nedräkning i mina trakter16 dgr kvar snart börjar man spana in varenda vädersajt.
      Peter B
      Jag fiskar öppen kust och vadar sällan djupare än till knädjup. Jag är kort i rocken och tycker att spön över 8 fot fungerar dåligt i lite vågor. Jag håller spötoppen mot vattenytan och långa spön doppar då i vattnet och istället behöver spöt lyftas om det ska vara ovan vattnet vilket är otympligt.

      Kommentera


      • #73
        Tycker också att spövalet är intressant. Fiskar själv ovanför Gävle från land och har idag 9,2 och 8 fot långa spön. Tycker det är väldigt sällan jag behöver komma längre men allt beror ju på val av fiskeplats. Anledning till att jag använder ett spö på 8 fot är att jag upplever att det krokar bättre de gånger fisken hugger nära båten/fötterna. Så de gånger jag har mycket följen brukar det spöt få jobba.

        Nu tror inte jag att storleken på fisken är ett problem så där ser jag inget bekymmer med ett lättare och mindre spö. Jag tycker själv att 9 fots spön med en lägre kastvikt runt 6-22 blir för veka när det gäller havsöring och krokar dåligt. Däremot kanon till regnbåge. Så jag tror att du tänker rätt i att gå ner i längd. Men risken är att du tappar i känsla om kastvikten på spöt börjar närma sig 30 gram. Har inte provat själv men möjligt att något av alla de spön som kommit till abborre skulle kunna funka. Ska bli väldigt intressant att höra vad du väljer samt hur det funkar ��

        Kommentera


        • #74
          Själv använder jag, till mitt havsöringfiske som bedrivs vid kusten och utan båt, spön i längder från 7 till 14 fot. "Standardlängden" vid vanligt haspelspinn är 9 fot.

          Kommentera


          • #75
            Hej! Ny på forumet. Jag har lite funderingar på tafs till kustfiske efter havsöring. Jag kör gärna med upphängare en bit framför draget. Har testat lite olika varianter på egna tafsar. I år har jag tappat mycket fisk. De sliter sig loss. Har precis bytt från en stor fjäderring till två små innan kroken på draget vilket kanske hjälper. Men jag funderar på att få med ett ytterligare lekande på tafsen utöver det på beteslåset. Vad tror ni om att knyta upphängare i den nedre delen av lekandet. I samma ring FC till ett beteslås 40 cm nedanför och i knyta flätlinan i den övre lekandets övre ring. Fattar ni vad jag yrar om? 😂
            Senast ändrad av Danilo; 2018-05-03, 15:06.
            Ingen expert, bara en glad entusiast!

            Kommentera


            • #76
              Väcker liv i denna tråd!!!
              Har senaste säsongerna i princip enbart flugfiskat på kusten. Har ett haspelspö som har använts när det inte gått att flugfiska på grund av vinden. Igår råkade jag dock kliva in i en butik och kom ut med ett nytt spö till multirulle, ett Shimano DX 8 fot 14-40g. Spöt är kort men har en vettig längd på bakhandtaget vilket varit svårt att hitta. Så mina gamla funderingar kommer snart besvaras och det ska bli kul att testa.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Väcker liv i denna tråd!!!
                Har senaste säsongerna i princip enbart flugfiskat på kusten. Har ett haspelspö som har använts när det inte gått att flugfiska på grund av vinden. Igår råkade jag dock kliva in i en butik och kom ut med ett nytt spö till multirulle, ett Shimano DX 8 fot 14-40g. Spöt är kort men har en vettig längd på bakhandtaget vilket varit svårt att hitta. Så mina gamla funderingar kommer snart besvaras och det ska bli kul att testa.
                Om du är en flugfiskare, finns det en elegant lösning på spöproblemet: Bygg en kombi-spö baserad på en flugspö. Mitt förslag är en 9 '# 7 (i bilden en 3-del Scierra SST), som är försedd med en stor "shootingguide" som är lämplig för haspel (Her en gammal Cardinal 3, made in Svängsta 1984) . Med linor på 0,10 och 0,12 klarer den alt upp till 14 gram.
                I flughjulshållaren sitter en bit bambu, som byts till den andra hjulhållaren om spöet ska användas som flugspö. Spöet väger bara 50 gram mer än till exempel min Sage One # 7, och den är välbalanserad med ett tyngre flughjul, t.ex. Loop Evotec 7 - 9.
                Click image for larger version  Name:	Kombistang 018.JPG Views:	2 Size:	392,8 KB ID:	2491507 Click image for larger version  Name:	Kombistang 019.JPG Views:	1 Size:	384,1 KB ID:	2491508 Click image for larger version  Name:	Kombistang 020.JPG Views:	1 Size:	427,5 KB ID:	2491509
                mvh jr
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Ridders; 2019-01-26, 14:11.

                Kommentera


                • #78
                  Intressant lösning. Jag har förstått att främst danska kustfiskare tidigare använde flugspö klingor som byggdes till haspelspön men inte sett en allt i ett lösning.

                  Kommentera


                  • #79
                    Ja, Harlequine, det är en väldigt praktisk lösning om du, som jag, är en gammal man och också lat. Men oftast använder jag detta setup när jag är osäker på om jag ska använda fluga eller spinn (haspel). Jag börjar vanligtvis med flugan, och om det inte är en succé växlar jag till spinn. En gång i taget måste du hitta havsöring, och då får du undersökt mest vatten snabbast med spinn. Det kan också hända att havsöringen är längre ute än de ca. 25 meter jag kan nå med flugan, och då är det bra att ha 30-40 meter extra i verktygslådan

                    En låda med små drag och woblers + en flugask är allt jag behöver i den ena bröstficka och den inte-i-bruk-rullen kan vara i den andra.



                    Om jag är säker på att jag bara vill spinfiske, använder jag vanligtvis en eenhandsspö, antingen en Fenwick 7½ ', CW 3-12 gram eller en 4-delad MicroLite 6' med CW 1/4 - 5/8 Oz. (7-18 gram). Stor öring älskar små, delikate matvaror, med eller utan fjädrar och hår.

                    Click image for larger version  Name:	197.JPG Views:	1 Size:	368,5 KB ID:	2491574 Click image for larger version  Name:	198.JPG Views:	1 Size:	375,9 KB ID:	2491575


                    Mvh jr
                    Senast ändrad av Ridders; 2019-01-26, 17:02.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X