Bästa tacklet för spinnfiske med död betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tacklet för spinnfiske med död betesfisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa tacklet för spinnfiske med död betesfisk?

    Hur tacklar man bäst en död betesfisk, tex strömming, om man vill kasta efter gädda?

    edit. Hittade den här tråden. Fast kom gärna med ytterligare tips!
    Senast ändrad av lausvik; 2014-03-18, 21:30.

  • #2
    På kontinenten kör de med detta system: http://www.flussangler.com/Flussangl...tch-System.pdf

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      På kontinenten kör de med detta system: http://www.flussangler.com/Flussangl...tch-System.pdf
      Stackars lilla mörten....

      /S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Har alltid tyckt att en bridle rig är väldigt elegant. Mest använd för levande bete men funkar på dött också. Plus att den använder sig av cirkelkrok.

        http://www.bdoutdoors.com/article/of...y-bridle-bait/
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
          Har alltid tyckt att en bridle rig är väldigt elegant. Mest använd för levande bete men funkar på dött också. Plus att den använder sig av cirkelkrok.
          Men funkar den där tacklingen verkligen för spinnfiske efter gädda? Jag kan tänka mig att den fungerar om man metar och låter gäddan i lugn och ro börja svälja betet men om betet är i rörelse och gäddan hugger på vanligt vis, tvärs över fisken, tycks mig oddsen för att cirkelkroken ska fästa i gapet vid mothugget ganska dåliga. Fast jag kan förstås ha fel...

          Kommentera


          • #6
            Du har rätt, cirkelkrok kräver att fisken får lite tid att vända och svälja ner betet en bit. Så spinnfiskar man får man vara snabb på att ge lina vid hugg. Så den riggen passar mer vid mer passivt mete.

            EDIT
            Man kan anpassa gången på betet vid en bridle rig genom att fästa kroken längre fram vid näsborrarna eller framme vid munnen.
            Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2014-03-19, 08:44.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

            Kommentera


            • #7
              Kanske redan är tipsat (klickade inte på pdf länken)

              http://youtu.be/4z2eDttAyBg

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                Kanske redan är tipsat (klickade inte på pdf länken)

                http://youtu.be/4z2eDttAyBg
                Tack! Några sådana måste jag skaffa/göra.

                Det är intressant att det svenska sportfisket i så hög grad är inriktat på artificiella beten. Själv är jag uppväxt med drag, spinnare och wobblers och de enda naturliga beten jag använt är väl de stackars maskar som fått agera bete när jag metat abborre.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Tack! Några sådana måste jag skaffa/göra.

                  Det är intressant att det svenska sportfisket i så hög grad är inriktat på artificiella beten. Själv är jag uppväxt med drag, spinnare och wobblers och de enda naturliga beten jag använt är väl de stackars maskar som fått agera bete när jag metat abborre.
                  Väldigt intressant över huvud taget hur olika kulturer kring fiske efter samma eller liknande arter har skapats över världen. Det finns mycket spännande att lära sig eller iaf testa om man studerar andra länders traditioner.

                  En bridle rig t ex som jag länkade till ovan används mest vid trolling efter marlin och tonfisk ute på öppna havet. Men jag är övertygad om att den funkar vid flötestrolling efter gädda i en liten svensk insjö om man skalar ner den. Värd att testa iaf!

                  /Kalle
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu ska jag ta en sväng förbi Dogger (fysiska butiken) och rota i hyllorna efter lämpligt material att bygga tackel av. Blir nog en sväng förbi järnhandeln också. Det är ju, rent hantverksmässigt, relativt enkla grejor det handlar om (och det är en av sakerna som tilltalar mig med att använda naturligt bete). Hur skicklig en betestillverkare än må vara så kan han ju knappast få till en wobbler eller ett jerbete som är mer likt en strömming (eller abborre osv) än vad en strömming är. Dessutom får man ju doften så att säga på köpet. Funkar säkert minst lika bra som de doftmedel som används för att göra plastbeten mer tilltalande för fisken.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 537 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 652 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 688 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X