Hitta gäddad, hur tänker du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta gäddad, hur tänker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hitta gäddad, hur tänker du?

    Tjena!

    Jag är relativt nybörjare på fiske, och har precis skaffat en båt som ligger i havet i Iggesund, utanför Hudiksvall.
    Så här ser området ut (hoppas länken fungerar). http://kartor.eniro.se/m/F30OB

    Vi har båten uppe till vänster i byfjärden och stora delen av området där innehåller vass. Anledningen att vi inte åker ut längre är för att jag är osäker vad jag ska leta efter. Området i fjärden ser enligt ekolodet ut att innehålla mycket betesfisk, men trots att jag testat buster jerk längs vassen och shadjiggar för att fiska av på djupet har jag inte fått något senaste 5 turerna. Har även varit ute solnedgång två kvällar utan resultat. Det sägs att fisket i havet nu är riktigt dåligt, men jag blir frustrerad och vill överlista gäddan =)

    Min fråga är helt enkelt: Hur skulle du tänka utifrån den kartan om du skulle hitta gäddan? Vilka djup, kanter mellan olika djup? Betesval? mm.

    Tack på förhand!
    Senast ändrad av Hedblom; 2014-06-10, 12:05.
    www.hedblomlures.se

  • #2
    Allt efter Iggesundsfjärden & uppåt ser hett ut .

    Kolla hur vinden ligger , betes fisken följer vindriktningen & leta efter botten där gäddan kan gömma sig exempelt gräs .
    Vatten tempen är också intresant att ha koll på , gäddans trivsel temp är ca 14 grader
    Bete: Är vattnet klart så satsa på naturliga färger typ Skitmörten & är det grummligt satsa på beten med färg , röd/svart kör jag gärna på .
    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2014-06-10, 12:17.

    Kommentera


    • #3
      Har med haft riktigt segt fiske i skärgården senaste veckorna.....

      Ha tålamod, leta efter kanter och vikar med mycket vegetation, djup på mindre än 3 meter och så mycket vind så möjligt (mulet ska det helst vara) så får du väldigt snart utdelning på Bustern! Skitmört funkar alltid.....

      Kommentera


      • #4
        och ändra kartan till satelit/flygfoto om du inte gjort det. Kan du åxå se grundkanter etc etc

        Kommentera


        • #5
          Leta steniga partier med djup runt metern max, gärna djupkanter. Lite vind är bra att ha med sig. Sen är det bara nöta tills du hittar var de gömmer sig.

          Kommentera


          • #6
            Hur ser botten ut? En jämn slät ler botten ger knappast nån Gädda.Fiska på grundflaken i vegetations kanten.I sthlm hittar man den på 3-4 m djup.
            Sen måste du fiska sakta året om stora gäddor stressar inte.Bj är lätt att fiska för fort. Välj ett bete som sjunker saktare ex zonker tail.
            Leta vind bästa fisket jag haft i år hade jag i 12m/s rak nordlig vind.

            Skitfiske

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 241 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 538 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            55 svar
            12 653 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            715 svar
            60 714 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Arbetar...
            X