Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vore kul att få möta några rena Multi-team på 08Borren i november....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Vore kul att få möta några rena Multi-team på 08Borren i november....

/S
      Tjääna
      Som en av de regerande 08 mästarna så kanske man skall vara försiktig med vad man Hasplar ur sig, vem vet det kanske blir Multismisk. Och som självutnämnd Ambassadör vill man inte Stella sig åt sidan.
      Men Jocke tyvärr så tror jag inte att det skulle bringa någon större klarhet i vilken rulle som är "bäst". Där emot så skulle det tala om vad för kvalitet/skräp det är bakom spakarna.
      På dom igen.
      Bb
      Senast ändrad av Barabajare; 2014-10-02, 20:55.

Kommentera

De senaste 20 år hade jag fiskat mestadels med multi (många ambassadeurer,daiwa,shimano multirullar hade bott hemma hos mig och flyttat ut så småningom), Det är en passion. Ju dyrare man betalar för den desto mer blir man besatt av den.Jag var kanske en av de 10 första här i Sverige som upptäckte och skaffade en Calcutta 201 DC blev nästintill bokstavligen förälskad i den.Det gick så långt (sjukt) att jag brukade ta med rullen till jobbet o under matrasterna finslipa min kasteknik.Tonyex och de andra vet vad de pratar om.Om känslan.Vill man bara fiska och koppla av då är haspeln det bästa alternativet.Multi ger mycket.mycket mera jag vet det men kräver lika mycket tillbaka.Snarare det handlar om vissa personligheter som dras till multirullar än att övertala folk "konvertera" till multi tror jag.Så visst nappar det abborre både haspel och multi

Kommentera

Stackars TS. Starta en tråd som är dömd att gå under. Precis som jag skrev i mitt första inlägg...

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
            ....Det gick så långt (sjukt) att jag brukade ta med rullen till jobbet o under matrasterna finslipa min kasteknik....
            Jag lider med dig, din stackare ... //T

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
              .....skaffade en Calcutta 201 DC blev nästintill bokstavligen förälskad i den....
              Vet precis hur det kan vara......sov med min på nattduksbordet första tiden.....torrvevade några varv innan jag somnade.....tog några till när jag vaknade.....

Inte ens Stellan fick den behandlingen när den lite senare kom in i mitt liv....

TEDCn fin rulle till HÖ o lättare gäddfiske.....men jigga borre.....nej då regerar Stellan (och Exagen med för den delen)...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna
                Som en av de regerande 08 mästarna så kanske man skall vara försiktig med vad man Hasplar ur sig, vem vet det kanske blir Multismisk. Och som självutnämnd Ambassadör vill man inte Stella sig åt sidan.
                Men Jocke tyvärr så tror jag inte att det skulle bringa någon större klarhet i vilken rulle som är "bäst". Där emot så skulle det tala om vad för kvalitet/skräp det är bakom spakarna.
                På dom igen.
                Bb

Med 200 miljoner på banken som inte behöver röras i laget så kan vi nog stå ut med lite skit bakom skaften.....

Seså Matte.....dags å lätta på lädret så vi får 300 miljoner på banken...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Det som jag tycker att det är märkligt är att många som har åsikter (i den här tråden) om vilken rulle är bäst när man jiggar abborre har inte spenderat så mkt tid med att plocka ihop ett multiset som fungerar tillfredsställande och har gett det lika många fisketimmar som de fiskar med sina haspelrullar. Jag som slängde haspel så tidigt som 2008 ligger fortfarande långt under när det gäller antal timmar med att fiska med multirullar och lätta beten om man jämför med de timmarna som jag har fiskat med haspel och samma betestyper under alla åren. //T
                  Mr T!

Har gått och grubblat på en sak sedan igår....blir inte riktigt klok på det så jag tänkte att det är bättre att gå rakt på sak och kolla med källan så att vi kan gå vidare.....

När du säger att du tycker att det är märkligt att så många har åsikter i frågan när de inte har fiskat lika mycket med båda rulltyperna.....

Menar du då att det är märkligt att man inte har fiskat lika mycket med båda rulltyperna.....

eller menar du att det är märkligt att man har en uppfattning om vad man föredrar trots att man inte har fiskat lika mycket med båda rulltyperna??

Om du menar det förra så tänker jag så här.....det borde väl inte vara så märkligt för det kanske beror på att man har upptäckt vilket av alternativen man trivs bäst med och därför väljer att prioritera det alternativet före det andra.......eller?

Men menar du det andra då måste det ju betyda att innan man kan bilda sig en uppfattning, och än mindre dela med sig av den, då måste man ha fiskat lika mycket med båda typerna för att du inte skall tycka att det är märkligt....

....nu blir jag snurrig...

Jag vet ju att du har en uppfattning i frågan.....som du gärna delar med dig av.....och samtidigt vet jag att du inte har lika mycket erfarenhet av båda rulltyperna (du har mer erfarenhet av Haspel skriver du ju.....) så det senare alternativet kan det ju inte ha varit (för du menar väl ändå inte att du tycker att det är märkligt att du själv har uttalat dig i frågan....eller??)

Då är vi tillbaka till alternativ ett...att det är märkligt att alla inte fiskar lika mycket med både multi och haspel....

Men då blir man ju konfunderad eftersom du med eftertryck oftast rekommenderar och lovordar endast det ena alternativet.....till alla.....trots att du egentligen borde använda båda alternativen lika mycket för att det inte skall vara märkligt....något jag vet att du inte gör......

Och många föresten....är det när 3, 5, eller de 9 som haft en uppfattning i frågan har uttalat sig...?

Kan du hjälpa till att bringa klarhet i dessa resonemang?

Till dess så får jag nöja mig med att dra den logiska slutsatsen att du tycker att man inte skall yttra sig i frågan med mindre än att man har lika mycket erfarenhet av båda rulltyperna.....och att du därmed indirekt säger att vi inte behöver lägga särskilt stor vikt vid dina (och mina och de andras) uttalanden i frågan eftersom de är lite märkliga...... (det visste jag i.o.f.s. redan om en del av dem...men ändå..)

Detta trots att jag vet att du egentligen har fullt tillräckliga erfarenheter för att uttala dig om vad du föredrar....

/S
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-03, 11:46.

Kommentera

Det ligger mycket i vad Silverbågen skriver. Tex kan man ju hävda att flugfiskeutrustning är det allena saliggörande vid jggfiske och sedan avfärda alla de som förfäktar att haspel- eller multiutrusning nog är lämpligare med att de inte har kompetens att uttala sig i frågan eftersom de saknar tillräcklig erfarenhet av jiggfiske med flugspö.

Kommentera

Mr T!

Läser inlägget igen och försöker tyda mellan raderna och dessutom lägga till försöket till förtydligande och ser följande:

Många av de som har åsikter (jag räknar till 4 personer mig själv inkluderad) i frågan, har inte spenderat så mycket tid på att plocka ihop ett multikit ( oops...där var vi nere på åtminstone 3 personer för där försvann jag.... hur det är med de övriga vet inte jag...men tydligen du...)....och gett det lika många timmar som sina haspelrullar.....oops då var jag ev tillbaka i mångagruppen igen......och så även alla 9 som uttalat sig oavsett om de föredrog haspel eller multi....

Läser jag sedan vidare och tittar på dina förtydliganden så menar du möjligen .....att man möjligen inte behöver ha fiskat lika mycket med båda rulltyperna.....endast att man behärskar båda lika bra .....även om du själv inte riktigt har kommit dit men en god bit på vägen....innan man kan börja ha en uppfattning värd att dela med sig av.....

Undrar vad den stackars multifiskarn som dissat haspeln för att han alltid fick vindknutar säger då......eller den stackarn som dissat multi efter att ha spenderat en förmögenhet på flätlina och svindyra handsnidade jerbaits till följd av alltför många proffisar....

Är deras uppfattningar inte värda nåt.....även om orsaken i båda fallen oftast stavas ...skit bakom skaftet???

Och självklart...så blir det en fråga om subjektiva uppfattningar när man diskuterar uppfattning om vad man själv föredrar.....inget att skämmas för...

Självklart kan man hålla sig till rent objektiva skillnader.....multin sitter på toppen av spöt och fiskas i regel med trigger spö.....medan haspeln hänger under spöt......vidare att för en lämplig rulle för jiggning av borre brukar priset ligga i detta intervall och för haspel i detta intervall

Men då känns beskrivningen kanske lite klen eller naken jämfört med om man kan klä den med lite olika subjektiva och erfarehetsbaserade uppfattningar....

Problemet som jag ser det är när vissa tenderar att ge sken av att den egna uppfattningen är "sanningen" som gäller för alla och samtidigt inte drar sig för att se ner på och ifrågasätta andras uppfattning och till och med deras rätt att utrycka den...

För egen del tappar jag respekt för den typen av argumentation och väljer då hellre att själv forma min uppfattning......och ibland......när det blir lite för mycket av den typ av höga hästar och anspråk på att vara sanningssägare.....så väljer jag att bemöta detta.....det handlar då inte om vi har samsyn i sakfrågan eller ej utan mer om det sätt på vilket åsikter o argument framförs....

/S

PS! Om du med PT menar Personlig rullserviceTekniker så tackar jag och tar gladeligen emot erbjudandet..,
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-03, 13:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      369 702 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo