Dropshot kit köpt, vad bör jag tänka på, hur/ var fiskar jag effektivast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot kit köpt, vad bör jag tänka på, hur/ var fiskar jag effektivast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dropshot kit köpt, vad bör jag tänka på, hur/ var fiskar jag effektivast?

    Hej! Har beställt detta dropshot kit från mieko:
    http://www.miekofishing.se/savage-ge...ml#addedtocart
    Savage gear dropshot kit.
    Bor vid Simlången utanför Halmstad, en sjö med mycket gädda men lite abborre. Var bör jag söka efter abborre och när? Är helt ny på dropshot så hur fiskar jag effektivast?
    Tack för svar!

  • #2
    Tjena, har du fiskat mycket i sjön tidigare? fiskar du från land eller från båt?

    antar att du inte har tillgång till ekolod pga din fråga?

    ett sånt där kit är ju bra i början lära sig vilka färger som funkar i ditt vatten innan du bunkrar upp massa jiggar av samma färg/modell. jag har många shad och skippy fish modeller mest från lunker city i mitt dropshot fiske. tänkte prova fkp gear jigg nästa pass.

    du kommer inte heller ha behov av alla sänken osv, vad har du för längd och betesvikt på spöt? samt vet du ungefär hur djup sjön är?


    Mvh

    Kommentera


    • #3
      Sök fisken på "klassiska" ställen. Utefter grynnor och branter, sund eller grundflak, vikar med pålandsvindar och ställen där botten ser mysig ut, gärna hård botten med lite lagom vegetation men framförallt, där du vet att det finns fisk om du nu har någon kännedom om sjön!, en av de fina sakerna med dropshot är ju att du kan fiska av en plats med mycket grönsaker och enkelt hålla dig ovanför dem.

      Lite grovt kan så kan du ju använda dropshot hur, och me vilka jiggar som helst du vill, grundkonceptet antar jag att du har koll på då du faktiskt köpt dig ett kit för det. Jag nyttjar dropshot onödigt mycket, jag fiskar det för snabbt och med för stora/hårda beten för att man ska kunna kalla det en finess-teknik, men jag växlar även ner i både storlek och tempo när det är nödvändigt.

      Det finns många fina filmer på youtube där duktiga människor instruerar hur man fiskar dropshot på det mest delikata sättet, en av dessa är Frederic Julien, gå, och förlora dig i träsket av instruktionsvideor. plocka sedan russinen ur kakan så att säga

      Kommentera


      • #4
        Har du jiggfiskat tidigare, det är mer eller mindre samma teknik och du fiskar på samma ställen som tidigare. Fisken byter inte plats bara för att du byter teknik.

        Sen finns det flera trådar som tar upp samma sak så börja läsa lite i dem.

        Kommentera


        • #5
          Tänkte testa med mitt Ul-spö, kastvikt 2-12 gram, kan det fungera?

          Kommentera


          • #6
            Så jag använder dropshot är att jag går och kikar efter intressanta strukturer så som överhängande träd, vegetation, betongstrukturer, broar, pelare, bakvatten, båtar etc. Placerar jiggen där jag tror borren står och vickar lite på jiggen försiktigt och ger den pauser. Med båt samma princip, ser vi abborre, betesfisk eller en intressant bottenstruktur släpper vi ner jiggarna o bara vickar lite försiktigt. Sjukt effektivt när man vet var man ska leta. Är du osäker på vart du ska leta så tycker jag du tar en teknik som täcker mer yta snabbare och ger dig lite bottenkoll som vanligt jiggfiske eller en wobbler typ

            Vad för spö beror ju lite på vilken tyngd du ska använda, kastavstånd och storlek på fisk. Själv tycker jag att ett vanligt allroundspö på 7-8 fot och 5-20ish grams kastvikt är ypperligt att börja med.
            Instagram: Zenfisherman

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 138 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 209 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 389 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            50 svar
            12 023 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo
             
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            680 svar
            57 391 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg DuffelDad  
            Arbetar...
            X