Fiska gädda vertikalt. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska gädda vertikalt. Tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Varning för OT men jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man med säkerhet kan avgöra om det är en gädda eller inte på ekolodet när fisken inte hugger.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
      Varning för OT men jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man med säkerhet kan avgöra om det är en gädda eller inte på ekolodet när fisken inte hugger.
      Det kan man inte, inte bara om man ser till ekot. Vet att en del påstår att ekot blir annorlunda med hårdare träffar (mer färg i ekona) på gösen och annorlunda slöjor, förvarningar på gäddan men jag har ändå svårt att tro på det.
      Hur en fisk tecknas som ett eko beror ju inte på art utan mer på storlek, hur bra träffen är, hur fisken rör sig, övriga störningar i vattnet osv.
      Det är många parameterar som ska stämma in.

      Däremot uppträder gös och gädda inte riktigt på samma sätt, eller iaf oftast inte.
      Gäddorna svarar snabbare på jiggsläppet och på längre håll. Även om de inte biter blir reaktionen annorlunda mot gösen som är mer sävlig i sin respons.
      Ett annat sätt att avgöra om det är gädda eller gös är även att se på vilket djup de går på. Under sommarhalvåret går gäddorna normalt sett djupare än gösen.
      Men inte heller det här är "vetenskapligt bevisat".

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
        Varning för OT men jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man med säkerhet kan avgöra om det är en gädda eller inte på ekolodet när fisken inte hugger.
        Hej Henrik;

        På ekolodet kan du se om det är en eller flera fiskar samt genom fiskbågens storlek på ekolodsdisplayen gissa dig till om det är en stor eller liten fisk du ser.

        Av fiskens placering i förhållande till vegetation och närheten till grynnor eller branter kan du fortfarande gissa dig till om det är en Gädda du ser på displayen.

        Däremot kan du aldrig vara helt säker på att fisken du ser är en Gädda om du inte har en undervattenskamera...

        Go for the Big Northerns!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #14
          Min poäng är sålunda bekräftad - det handlar enbart om gissningar om vad man ser på ekolodsskärmen.

          Old Firehand - du tar ditt pedagogiska uppdrag på största allvar och det ska du en eloge för! Hur ett ekolod funkar har jag dock redan hyffsad koll på.

          Kommentera


          • #15
            Självklart vet jag ju inte om det är endast gädda som jag ser på ekolodet, men ekona brukar vara lite större och när det har huggit har det oftast varit under eller bredvid ett betesstim. Gös finns inte i sjön.

            Jag prövade idag att gå ner i storlek ännu mer, och även veva upp och ner eller lyfta hastigt och sedan släppa ner.
            Fick kanske 5-6 hugg på bra många timmars fiske, men ingen som ville fastna...

            Fick idén efter jag läst på Miekos hemsida att dom kör mycket med den här metoden. Jag gillar att man hela tiden ser vilket djup man fiskar på, och jag inbillar mig att det är större chans att få stor gädda när man fiskar djupare. Men får man ingen fisk kanske det inte är nån idé att hålla på?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
              Självklart vet jag ju inte om det är endast gädda som jag ser på ekolodet, men ekona brukar vara lite större och när det har huggit har det oftast varit under eller bredvid ett betesstim. Gös finns inte i sjön.

              Jag prövade idag att gå ner i storlek ännu mer, och även veva upp och ner eller lyfta hastigt och sedan släppa ner.
              Fick kanske 5-6 hugg på bra många timmars fiske, men ingen som ville fastna...

              Fick idén efter jag läst på Miekos hemsida att dom kör mycket med den här metoden. Jag gillar att man hela tiden ser vilket djup man fiskar på, och jag inbillar mig att det är större chans att få stor gädda när man fiskar djupare. Men får man ingen fisk kanske det inte är nån idé att hålla på?
              Hej Fasse;

              Finns det ingen Gös i sjön, då borde det vara Gädda eller någon annan rovfisk som hugger 5-6 gånger på dina beten utan att fastna...

              Antingen så har du inga krokar på dina beten eller så står du och sover när fisken hugger. Du får nog slipa krokarna på dina beten tills krokarna blir nålvassa eller så får du träna på att göra snabba, hårda mothugg.

              Läs mina Gäddfisketips här .. http://www.trumman.com/fisketips.htm ... Här kan du läsa betydelsen av snabba, hårda mothugg och vassa krokar.

              Min första stora Gädda fick jag när jag som liten grabb var med min morfar Erik Olov Lindgren, Selånger och rodde drag efter Gädda...

              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

              www.trumman.com

              Kommentera


              • #17
                Ute och provade idag igen, ett "hugg" som jag bommade. Allt jag känner är ett litet nafs på sin höjd, knappt så man märker det om man inte är fokuserad. När jag sedan vevar upp ser jag nåt litet bitmärke, men ingen fisk på kroken trots att jag provat både en, två och tre krokar.

                Hittade enorma betesstim som jag körde runt/igenom, men som sagt bara ett nafs på 4 timmar...

                Kommentera


                • #18
                  Hur ser bit märkena ut? Göshugg syns i jiggarna som ett, ibland fler, runda hål. Som om någon tryckt en grov krok in i jiggen. Gäddtänder brukar lämna revor eller snitt, oftast flera i rad, tätt ihop.

                  Jag har också läst Miekos artikel och kollat Bondy Bait filmerna. De fiskar i strömmande vatten och får på så sätt hjälp med att få rörelse på jiggen. Eftersom du kör i en sjö tror jag skall sätta ordentligt med fart med antingen motor eller vev för att trigga ordentliga hugg. En liknande ide skulle ju vara att kasta ut och sedan "rippa" hem ett stort gummibete, antingen din tunga jigg eller typ en Bulldawg.

                  Du skall ha cred för att du inte ger upp! Fortsätt så kommer du säkert knäcka koden.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    Hur ser bit märkena ut? Göshugg syns i jiggarna som ett, ibland fler, runda hål. Som om någon tryckt en grov krok in i jiggen. Gäddtänder brukar lämna revor eller snitt, oftast flera i rad, tätt ihop.

                    Jag har också läst Miekos artikel och kollat Bondy Bait filmerna. De fiskar i strömmande vatten och får på så sätt hjälp med att få rörelse på jiggen. Eftersom du kör i en sjö tror jag skall sätta ordentligt med fart med antingen motor eller vev för att trigga ordentliga hugg. En liknande ide skulle ju vara att kasta ut och sedan "rippa" hem ett stort gummibete, antingen din tunga jigg eller typ en Bulldawg.

                    Du skall ha cred för att du inte ger upp! Fortsätt så kommer du säkert knäcka koden.
                    Det är revor i jiggarna så det borde ha varit gädda som huggit!

                    Ska ut och prova i helgen, både lördag och söndag. Tänkte inrikta mig mer på prickskytte, problemet är bara att det är lite svårt att lyckas stanna på ett eko med elmotorn... Jag har fått tag på en 10-hästars bensinmotor men där sitter backen ganska långt bak på sidan av motorn. Vilken skulle ni satsat på?

                    Andra tips angående det här fisket är välkomna då jag är väldigt grön på det här.

                    Kommentera


                    • #20
                      Har du ett område du tycker känns hett då kan du "backa" med din elmotor över detta område då du får mycket bättre styrbarhet när du backar och du stannar mycket fortare då du vrider på gasen framåt igen.
                      Du drar båten när du backar och du får stopp mycket fortare då aktern på båten är platt och fören är spetsig.
                      Mvh. HenkeW

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 188 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      709 svar
                      59 631 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X