Fiska gädda vertikalt. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska gädda vertikalt. Tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Bensinmotorn är helt klart att föredra.
    Att backen sitter på sidan är inget hinder. Vet flera som använder äldre motorer till prickskytte och är själv en av dem.

    Problemet eller rättare sagt utmaningen i att prickskjuta riktat mot gädda är att det brukar gå undan.
    Det är snabba fiskar som kan simma både långt och länge. Räkna kallt med att tappa ett antal ekon för varje du lyckas släppa på.
    Men det är ett vansinnigt kul fiske och de hårda huggen ger definitivt lön för mödan.

    Kommentera


    • #22
      Provade på prickskytte nu i helgen. Noll fiskar på ungefär 10 timmar. Ett hugg var det enda jag kände...

      Jag har ett Lowrance Elite 5x Chirp som jag har inställt på 200 kHz och det ska väl bli långa slöjor och (relativt) tjocka ekon om det är en gädda om jag har förstått det rätt? Om man får en ganska bra träff dvs. För det enda jag lyckas se på ekolodet är betesstim och mindre fiskar, och då har jag ändå provat på bra många ställen på två olika sjöar.

      Kollade också på Öresjö Dreamteams filmer på Youtube då dom verkar köra samma teknik som Mieko/Bondy. Dom verkar fiska i en vanlig sjö och ser inte ut att ha så speciellt hög fart på grejorna? Fiskar dom närmare botten månne tro?

      Ser ut att vara sjukt roliga hugg och skulle gärna vilja lyckas få några vertikalgäddor...

      Kommentera


      • #23
        Inte alls omöjligt att de riktar in sig mot bottennära fiskar, det kan var minst sagt effektivt.
        Det är faktiskt det enklaste sättet att lära sig prickskytte och därmed hantering av båt mm på.
        Att leta upp större fisk på botten, parkera båten över och sedan prickskjuta på dem. Fördelen med det är att fisken då står mer still och blir lättare att stanna över.

        Men det gäller att gnugga på....Till slut sitter det.

        Just nu kan det även vara lite knepigt att hitta större gäddor i många sjöar.
        På sommaren finner vi dom alltid i sjöns djupare delar, precis som med gösen. Men nu under hösten börjar fisken gå in mot kanter och liknande så man bör kolla av även branter mer.
        Och när gäddan går in mot grundare vatten blir vertikalfisket svårare till förmån för spinnfisket.

        Kommentera


        • #24
          Joakim (Numse) gör fina videos, och har gjort en i ämnet. Kolla in den om du inte redan gjort det https://youtu.be/CNpJ9WB0lzg

          Räkna inte ut bottennära, det är kul när dem stiger. Denna tog en 10tums fin-s, tappade den pga för övertänt mothugg, sen högg den igen och fastnade, 2,5-3 kg ca vägde den inget monster men fasligt kul!
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	730,6 KB
ID:	1779399

          Kommentera


          • #25
            Jag får ut och prova i helgen igen.

            Men är det kanske bättre att vänta tills det blir ännu kallare då gäddorna går ut och ställer sig på botten igen då det är varmare där? Nu i helgen låg vattentemperaturen på runt 12 grader.

            Och hur går det till när man fiskar efter botten? Ska man jigga alldeles ovanför botten eller ska man studsa på botten? Alltid ha rörelse på jiggen?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
              Varning för OT men jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man med säkerhet kan avgöra om det är en gädda eller inte på ekolodet när fisken inte hugger.
              Hej Henrik;

              Du får väl dyka ner och titta.... Annars får du byta bete och haka fast en Swim Whizz på tafsen och bli helt säker..

              Go for the Big Ones!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              Kommentera


              • #27
                Jösses, Leif, ge dig nu!

                Kommentera


                • #28
                  Gammal tråd men hur har det gått?

                  följdfråga, vilka djup behövs för att ej skrämma gäddan?
                  jo jag har haft gädda som huugt på spö som haft mörten vid båtkanten när jag hållt på med annat , men 4-5m borde väl vara ok?

                  Kommentera


                  • #29
                    Låter helt klart intressant. Brukar bonntrolla och spinnfiska i en rätt stor sjö som är redigt djup(25 meter) på sina håll. Med elmotor och ett gammalt Lowrance X-4 blir det dock inte frågan om nåt prickskytte. Däremot att driva och jigga vertikalt på och vid betesfiskstim är ju aktuellt. Ska nog låta mig inspireras av norgefisket och kanske vertikalfiska med död betesfisk, eventuellt med släptackel om inte det är för svag drift.
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera


                    • #30
                      Har gjort samma sak med 80gr skalle och en halvliten curlytail i ca 1knop tillsammans med livescope.
                      Sjukt roligt fiske faktiskt. Det tar ju tid men det är kul att se hur dom följer efter, smakar och fixar.

                      Trolla i 1.5knop pallar jag inte men att ha en jigg precis över botten med livescope var ju så sinnessjukt roligt.

                      Har mörkt att dom verkar hugga om man stänger av elmotorn, låter jiggen stanna och sedan långsamt vevar uppåt. Då verkar dom vakna.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 022 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 381 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X