"Kinaskit" - Diskussionstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Kinaskit" - Diskussionstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Nöt på och rapportera! I dessa tidevarv med ringa servicevänlighet och skral reservdelshållning även bland etablerade märken så kanske Kina är, hm.. framtiden..
    Iaf billigare och kvalitetsmässigt snart lika eller tillräckliga bra... I det stora hela kan man dock fundera om det är rätt väg att gå...

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Köpt en Piscifun Alijoz 400 som kom hem idag.
    Känns som väldigt mkt rulle på alla sätt.
    Storleken är som en Lexa 400, känns rejäl och stryktålig precis vad jag var ute efter.
    Är övertygad om att den kommer hålla till det jag har tänkt, men frågan är hur bra den kastar.
    För 1300kr känns det som ett fynd

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Har du nån länk till dom du köpt holden ? Sist jag köpte var inte finishen bra så såna som är ok kan nog var folk som är intresserade av .
    Jag köpte av två olika säljare (av misstag) men betena var snarlika och exakt som på bilderna på sajten. Däremot vet jag ju inte något om hur de är att fiska med än.

    https://share.temu.com/xzfEUXxX9BA

    https://share.temu.com/i1PBNMLglJA

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Har du nån länk till dom du köpt holden ? Sist jag köpte var inte finishen bra så såna som är ok kan nog var folk som är intresserade av .

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Väcker liv i denna tråd då jag tycker smärtgränsen för borre-jerkbaits nu är nådd och jag drog iväg en beställning på ett gäng shadow rap-kopior på Temu. Min smärtgräns för beten ligger runt en hundring, nu kostar en Rapala shadow rap 149 spänn vilket jag tycker är för dyrt för denna ”entry-level” jerk som Nordänger kallar den i det här klippet som beskriver japanska kvalitetsbeten för 250-300 kr styck:

    https://youtu.be/A6gtaLB1sig?si=dkN0u4cHU9gLEmQD

    Det jag först kan konstatera än att Temu-betena är i stort sett identiska med originalet vad gäller finish, dvs utmärkt bra. Krokarna ser inte ut som kvalitetskrokar men duger säkert något pass innan dom behöver bytas. Återstår då att det blir isfritt så man kan utvärdera gången i vattnet, med tanke på att Temu-betena kostade mig 23 kr styck (dvs mindre än 1/6 av vad en Rapala kostar) så är det ju inte särskilt kännbart om det visar sig vara katastrof.

    Lämna en kommentar:


  • Young Waterfoot
    replied
    Har ni något tips på multirulle från aliexpress för det lättare abborrfisket? Rullen ska vara till ett spö klassat 5-15g.

    Främsta kandidaten jag fått fram är Piscifun Carbon XCS https://www.aliexpress.us/item/1005004388243675.html

    Har ni andra förslag, så tar jag tacksamt emot dem!

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag testade att spola på Stroft Color Yellow 0.16 och tyckte att det fick räcka med 30 meter. Jag satte rullen på ett Shimano Expride 3,5-10 och hängde på en halv McPerch i shallowskruv som då väger ganska exakt 3 gram.

    Det är för kallt och lunchen är för kort för några längre sessioner med kastandet men för lätt BFS fungerar den här rullen över förväntan. Med ett vettigt bete att kasta istället för ett tjockt gummibete går det nog att sträcka ut kastlängderna ytterligare några meter. Rullen kastar varken längre eller kortare med det spöet än någon annan rulle jag har testat och som jämförelse kan jag ju då ta Shimano Curado BFS... jämförbara kastlängder men jag gissar att Shimano för dom flesta känns mer gedigen.


    Click image for larger version

Name:	20230222_154712.jpg
Views:	778
Size:	1,17 MB
ID:	2618170

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

    Varför köpte du den då?
    Jag är nyfiken och rastlös.

    På något vis kommer den barncancerfonden till nytta när jag testat färdigt.

    Muppen som driver kanalen "The reel test" på tuben fick ju till skaplig kast och var ju inte helt missnöjd så jag ska se om jag hamnar i närheten av det han tror att han lyckas kasta med rullen.

    https://youtu.be/KEMm5CzvlzY

    Lämna en kommentar:


  • Fiskefuralles
    replied
    Behovet av en sån här rulle har jag dock inte så den kommer få gå vidare till någon bättre behövande en vacker dag.
    Varför köpte du den då?

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Det finns ju en recensionstråd om kinaskit men jag har inte för avsikt att skriva en artikel om vad jag tycker så jag drar det här direkt istället...

    Beställde en ATD200L från alibaba då den liknar en Shimano Caius tillräckligt mycket... en caius har ju centrifugalbroms och den här kinarullen har magnetbroms. Jag gillar den där billiga shimano caius och tyckte att det kunde vara värt 250:- att testa en kinakopia. Den kostade inte ens 250:- ink frakt, tull och moms men strax över 240:- och för det får jag ju knappt ett par kullager till en Caius :-)

    Nu har jag bara torrvevat den... plockat ur lagren och tvättat och återsmort dom med yellow lable rocket fule och återmonterat och torrvevat ett tag till men för 250:- är jag över förväntan nöjd och kommer även spola på nån lina för att testa att kasta med den.

    Behovet av en sån här rulle har jag dock inte så den kommer få gå vidare till någon bättre behövande en vacker dag.


    Click image for larger version

Name:	20230221_134003.jpg
Views:	745
Size:	1,30 MB
ID:	2618084Click image for larger version

Name:	20230221_133941.jpg
Views:	741
Size:	1,30 MB
ID:	2618083Click image for larger version

Name:	20230221_133932.jpg
Views:	742
Size:	1,28 MB
ID:	2618082Click image for larger version

Name:	20230221_134016.jpg
Views:	726
Size:	1,23 MB
ID:	2618081Click image for larger version

Name:	20230221_133916.jpg
Views:	750
Size:	1,25 MB
ID:	2618080Click image for larger version

Name:	20230221_133904.jpg
Views:	775
Size:	1,21 MB
ID:	2618079

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
17 svar
3 143 visningar
1 gilla
Senaste inlägg harlequine  
Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
40 svar
3 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 668 svar
361 389 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HA-Lures  
Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
50 svar
12 023 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
680 svar
57 392 visningar
4 gillar
Senaste inlägg DuffelDad  
Arbetar...
X