Ursprungligen postat av fear
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tappar 3 av 5 abborrar vid spinnfisket !!!!!!
Collapse
X
-
Verkar som att du glömde berätta det för gäddan. Jag glömde berätta för en gädda på 7,5kg att jag var ute efter abborre för två veckor sen, så den handlade i god tro när den tog en 12 grams Reflex. Lyckligtvis hade jag en vettig tafs(på den specifika gäddan en Darts 30cm Microtafs 8kg, använder helst Stan-Mar volfram tafsar 10kg men dom var slut). Gädda i vattnet=gäddsäker tafs. Så länge du inte kör de brutalaste tafsarna så behöver du inte oroa dig för att det ska störa gången på 12 grams Reflex.Senast ändrad av Usling; 2016-08-19, 20:15.All you need is Lubb.
-
Det är väl inte så mycket längden på tafsen som riskerar att sabba gången, utan hur kraftigt beteslås och vajer den har.Ursprungligen postat av fear Visa inläggså jag kan köra med 15 cm gäddtaffsar utan att störa gången på min reflex spinnare? Enbart därför i mitt troende om att jag förstör gången i spinnet om jag användet det därav jag knöt på beteslåset direkt på linan
Har kört 8kg's versionen av denna och reflex'n spinner som den ska; http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...tafs-30cm.html
9kg's versionen av denna funkar också; http://jigg.se/tillbehor/tafsar/
Men du kan gott testa de du redan har till att börja med.All you need is Lubb.
Kommentera
-
sätter du hårt mothugg även på abborre? Jag e inte så van att få fisk på spinnfiske förutom gäddor för jag har oftat metat abborre med mask o vanligt flöte men nu har jag upptäckt att jag kan få mer o fina abborrar på spinnareUrsprungligen postat av JesperAdolfsson Visa inläggJag kör typ 0,54 flouro på abborrspöt just för att jag får mycket gädda där jag fiskar. Kör också oftast med spinnare och gången funkar bra. Jag sätter alltid mina mothugg direkt och ganska hårt och tappar sällan fisken
Kommentera
-
Hur kan du pajja gången på ett bete som inte har ngn. gång?
Antingen snurrar skeden elller inte det är inte en wobbler/ytbete vi talar om, din vajer storlek spelar ingen roll. Utom kanske för synligen hetens skull och andra beten du kan tänkas kasta.
Kommentera
-
Du kan ju oxå testa att byta ut trekroken mot en rejäl enkelkrok, funkar klockrent till havsöring och det blir mindre skador och lättare att kroka av, så det lär ju funka fint till borre oxå plus att du gallrar bort dom minsta. MvhUrsprungligen postat av fear Visa inläggräcker det med en fjäderring eller skall jag två? Blit lättare o kroka dom har jag hört?
Kommentera
-
Kolla lite på abborrarnas mun och tänk till lite, Vad du ser är att det finns ett par läppar längst fram i överkäken och de har en tunn hinna bakom sig. Fäster kroken i hinnan kommer den att trasa sönder hinnan och skapa ett stort hål. Då abborren sprattlar är det lätt för kroken att skramla ur hålet.
Om du har ett spö med styv topp och en stum lina hjälper du abborren att sprattla sig loss. Automatisk C&R!
För ungefär 10 år sedan hade Berkley fått så mycket klagomål på tappade fiskar på grund av styv spötopp och stum lina att de gjorde en spöserie där toppen var av mjukare glasfiber. På så sätt kunde spöet dämpa ut litet av sprattlets knyckar då linan mellan spöspets och bete var kort. För 10 år sedan skulle alla fiska med styva jerkspön, så jag vet inte om spöserien blev någon succé men tanken bakom den var helt rätt.
Vill du använda ett styvt spö, så ta nackdelarna med fördelarna! Vissa nackdelar går att motverka med en nylonlina av god kvalitet. Den funkar också som stötdämpare, om du inte vill ha ett spö med mjuk topp.
Slutligen beträffande spinnare. Om spinnarens sked inte snurrar som den ska, är felet att söka hos spinnaren. En tafs kan inte påverka skedens rotation men det kan bygeln som bladet är fäst vid och tråden som håller bygeln. Om själva skedbladet har blivit skevt eller skadat kan det också strula till gången.Senast ändrad av BeBest; 2016-08-22, 22:16.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-04-29, 14:13 -
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 690 svar
369 740 visningar