Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
    Har alltid med ett par tre Bomber 16a när jag är ute och hugger det inte på tailar, backlips eller braxlips så får man ju krypa till korset och använda det ultimata betet: Bomber 16a, Det slår i stort sett aldrig fel.
    Japp, så är det! Lustig egentligen att man alltid tycker gräset är grönare och köper på sig prylar för tusentals kronor när man har beprövade saker man vet funkar .

    Ska också tillägga till mitt ursprungsinlägg att jag tyckte det var anmärkningsvärt att fisken stod så extremt koncentrerat, gick att få 10 gäddor på samma ankring, men antar att de står tätt runt de stora stimmen av vitfisk.

    Kommentera


    • Hej Alla Fiskesugna!

      Tänkte vi tar och dammar av en sann trotjänare till tråd!

      Så var hittar ni fisken (inte vilken sjö utan typ av plats), vilka beten, hastighet, vattentemp, lufttryck, vindriktning, var det slackhugg mm. Ju mer info desto roliga läsning för alla!

      Själv ska jag ut imorgon fredag och hoppas på mina första höstgäddor. Är det bara jag som har koncentrationssvårigheter, ryckningar i mothuggsarmen och en längtan efter kall krispig höstluft?

      Önskar er alla en riktigt fin GäddHöst!

      Skitfiske!

      //G
      Senast ändrad av Grävlingen; 2018-09-13, 11:21.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

      Kommentera


      • Jag har ett ställe som brukar ge många rätt fina gäddor från land som kommer igång sent i oktober och funkar bra tills isen lägger sig.
        Dom större gäddorna står alltid vid en en brant rätt långt ut, kastar jag bara tillräckligt långt så brukar det smälla på ordentligt.
        Oftast hittar jag fisk mellan 5 och 8 kg där, men ibland blir det någon runt 10 kg oxå.

        Buster jerk och salmo slider brukar va grymt effektivt där, dom gångerna gäddorna går in grundare och jagar utmed vassen närmare land så brukar McMio,helst i färgen papegoj va sinnesjukt bra.

        Oftast klipper det på när betet får fart efter ett vevstopp.

        Kommentera


        • Fiskar mycket i inlopp och i åar, dessutom går det nästan att fiska där året om eftersom ån knappt fryser på vintern. Sen att det är jävligt segt fiske emellanåt får man väl helt enkelt acceptera, kanske skall gå lättare nu i vår när jag har en Deeper att 'fuska' med.

          Hursomhelst så börjar bytesfisk ta sig in i ån just nu, man märker klart och tydligt att det är större ansamlingar id, mört och abborre på olika ställen men inte där blåsten ligger på, där är helt tomt. Så idag var jag på min gamla hederliga plats där jag under sommaren plockat en hel del fina gäddor på mellan 4,5kg - 5kg och även en på över 7kg, men det märktes att det var dött. Beslut togs att flytta plats och helt enkelt leta upp småfisken vilket vi också lyckades göra en lång raksträcka på ån där det är relativt vindstilla samt finns viadukt och så vidare, och där tog det inte lång tid innan första gäddan blev hungrig och sedan blev det två till och en tappad, varav samtliga var på runt 2-3kg. Enligt mig helt perfekt gäddfiskeväder idag på eftermiddagen när det blev lite mer blåst och solen låg i ett täcke bakom molnen men det blev inte fullt ut så mycket fisk som man hade väntat sig. Nu inväntar jag ännu mer bytesfisk som simmar in när vegatationen ute i sjön börjar vissna och snart så kommer man höra dom där brutala gäddplasken bland mörtstimmen och då! Då vet man att det är dags att nöta och nöta.

          Haft lite varierande fiske med beten, ibland funkar det med stora jiggar (typ Pig Shad 23cm osv) men ofta går det bra med Westin Swim och liknande jerks som man knycker hem, så även idag. Problemet är att det finns vissa djupare partier på 3-4m i ån där det är klurigt att fiska dessa beten på ett bra sätt, då blir det hellre gummibeten med jiggskalle och en rasselkammare. Sen är det bara att vara fokuserad för rätt som det är så smäller det.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 209 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 241 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 538 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          55 svar
          12 653 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          715 svar
          60 724 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Arbetar...
          X