Tips för vårfiske (gädda) i Trosa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för vårfiske (gädda) i Trosa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för vårfiske (gädda) i Trosa?

Hej,

Ska ut till Trosa i helgen, för spinnpremiär. Det var minst tio år sedan jag fiskade i området och håller på att sålla bland Plano-lådorna (vill helst inte ha med mig mer än två lådor, för då kommer jag väl bara stå och byta beten hela dagen istället för att fiska).

Kommer ha med mig folk som känner till sina spots, men tänkte höra lite generellt om Trosa: Hur brukar färgen på vattnet vara? Hur är det med tillståndet av betesfisk, typ brax, lake och så vidare? Om någon har särskild erfarenhet av betesfärger och så vidare. Kommer ha tre spön laddade, så kommer kunna variera snabbt mellan beten och tekniker. Vore superroligt att höra om era erfarenheter!

Tjing,

Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
    Hej,

Ska ut till Trosa i helgen, för spinnpremiär. Det var minst tio år sedan jag fiskade i området och håller på att sålla bland Plano-lådorna (vill helst inte ha med mig mer än två lådor, för då kommer jag väl bara stå och byta beten hela dagen istället för att fiska).

Kommer ha med mig folk som känner till sina spots, men tänkte höra lite generellt om Trosa: Hur brukar färgen på vattnet vara? Hur är det med tillståndet av betesfisk, typ brax, lake och så vidare? Om någon har särskild erfarenhet av betesfärger och så vidare. Kommer ha tre spön laddade, så kommer kunna variera snabbt mellan beten och tekniker. Vore superroligt att höra om era erfarenheter!

Tjing,
    Hej Kristofer A.

I Trosa skärgård spinnfiskade jag och flera av oss i Team Saida regelbundet efter Abborre, Gädda, Gös och Havsöring under åren 1957 - 1985 och ända fram till året som jag sålde fritidshuset på Mörkö...

Klart vatten och vindstilla = mörka och dova färger....
    Grumligt vatten och hård vind = klara och starka färger....

Vad det gäller betesfärger för Gädda tidigt på våren fungerar Swim Whizz-färgerna 01, 08, 25, 38, 53, 63 och 73..http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm .. samt Bomber och Cisco Kid plus många andra wobbler med orange färginslag...

Senare på våren när Strömmingen börjar leka fungerar Black/Silver och Blue/Silver-färgade wobbler bra....

När Abborren leker fångar Abborre-färgade wobbler de största Gäddorna.....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-03-16, 18:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
    1 690 svar
    369 733 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg TiSo
    av TiSo