Min hittills största gädda denna säsongen tog på ca 12m djup på en jigg mer eller mindre släpandes efter botten.
Mvh. HenkeW
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiska gädda på djupet
Collapse
X
-
Metoden är mycket framgångsrik vid fiske efter många havsfiskarter
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggVertikalt? Spinnfiska med rejält tunga skallar på 25-30g, där du ser att det står fisk på lodet
Att jigga eller pimpla efter fiskar man upptäcker på ekolodsskärmen är en urgammal metod som idag ofta kallas för "vertikalfiske" .. Metoden är mycket framgångsrik vid fiske efter många havsfiskarter och även insjöfiskar som Abborre och Gös....
Go for the Big Walleyes!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Ps. Våren 1972 sålde jag som agent för första gången Crappie Buster, Salty Beetle, Shad Jigs och Marobou Jigs för första gången till Henry Karlbom, Husbergs Eftr, i Uppsala.... Ds.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg...eller helt rätt. Tog min största (10,7kg) en tidig vår på 12m djup när jag släpade hem en jigg längs botten.
När man genom flitigt fiske lokaliserat Gäddornas jaktstråk och ståndplatser under olika årstider går det också att fånga godkända Gäddor vid vanligt kastfiske som exempelvis den här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm ...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av a03dansi Visa inläggHar tyvärr bara en liten 2,5hk på båten i denna sjö. Är en liten sjö så man kan puttra runt rätt bra med den, nackdelen är ju såklart att den saknar backfunktion och jag har ingen elsnurra till den. Blir det inte svårt att försöka bedriva vertikal då?
Det går även att bonntrolla djupt med hjälp av en enkel anordning bestående av ett trevägslekande med en sänkestafs och en betestafs.
Kan t.ex se ut såhär; https://www.in-depthoutdoors.com/wp-...3way_crank.jpg
Måtten på tafsarna kan såklart varieras, men det viktiga är att sänkestafsen är kortare än betestafsen för att förhindra trassel. Själv kör jag med c:a 1m sänkestafs och en betestafs som är kanske 25-50 cm längre och beteslås på sänkestafsen så att jag kan byta sänke bereonde på vad omständigheterna(djup, fart, betets "flytförmåga") kräver. Vad gäller bete så skulle jag i första hand rekommendera flytande wobblers(t.ex de grundgående Bomber-modellerna 15A,15J,16A,16J,17A,17J) som i "naturligt tillstånd" går grunt om man ska släpa riggen längs botten.
Lämna en kommentar:
-
Jag kan också rekommendera trolling. Några stora wobbler pelagiskt brukar garanterat ge fisk för mig i liknande sjöar på sommaren. Inga monster men händelserikt fiske. Där går både norsen och de norsjagande gäddorna helst utanför 20m-kurvan sommartid.
Använder själv Strike Giant Deep Diver mycket till det fisket.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av RK99 Visa inläggFiska djupt efter gädda på våren brukar vara fel.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av a03dansi Visa inläggUndrar om någon skulle kunna tipsa om hur man ska gå tillväga för att lura gäddan som står på djupet alternativt pelagiskt i en sjö där vassdängande inte ger något resultat.
Sjön är inte speciellt stor men blir snabbt djup. Bara 3-5 meter från land är sjön 10-15m djup och brantar sedan ner på sina ställen till 30 meter. När jag kört runt med lodet i sjön har jag sett många fina bågar på djupet. Sjön har ett bra bestånd av gös så kan mycket väl vara många gösar jag sett.
Fick tips från en som fiskar abborre i sjön att det finns mycket nors i sjön och för att lyckas med abborrefisket får man leta pelagiskt. Frågan är om samma då gäller för gäddan och hur ska man då lägga upp taktiken i sjön där gäddan verkar gömma sig pelagiskt och på djupet? Är allmänt trött på att dänga vass utan ett enda hugg.
Alla tips uppskattas!
En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.
När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.
Sommargädda är trollinggädda.
Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.
Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.
Stopp och Kör-metoden.
Den konstanta trollinghastigheten ger sällan de bästa fångstresultaten, utan en ständigt ökande och minskande hastighet ger de flesta huggen. En effektiv metod vid trolling är att låta wobblern eller draget sjunka ner till botten innan båten sätts i rörelse. Starta sedan motorn och trolla ett stycke. Stoppa båten på nytt och låt betet sjunka ner mot botten igen. Denna "Stopp och Kör-metod" är mycket effektiv vid gäddtrolling i djupa och medeldjupa sjöar. Fiskemetoden är ovanligt fångstgivande under sommarmånaderna juli och augusti, när ytvattnet är varmt och gäddan befinner sig i djupare, kallare och syrerikare vatten.
Trigga gäddan till hugg.
När jag själv körde avancerad flerspötrolling med magnumwobbler över "heta" områden för stora gäddor, trollade jag ofta med fyra eller sex spön och parvis varierande linlängder. Innan jag började djuptrolla efter gädda och gös med leadcorelinor och djupriggar för att få ner wobblerna på önskade djup, använde jag 100 - 300 grams bananformade, egentillverkade blysänken med öglor av rostfri cykeleker i båda ändarna. Tack vare relativt korta linlängder och tunga sänken kunde jag provocera stora efterföljande Gäddor till att hugga wobblerna genom att hålla i spöt och dra spötoppen långt föröver och sedan blixtsnabbt föra spöt bakåt, så att det tunga sänket 1,2 - 1,5 meter framför wobblern dök och snabbt drog ner wobblern nedanför gäddans synperiferi. Ofta dök gäddan direkt efter och tog det flyende bytet, wobblern. Testa själv och du har lärt dig ett nytt knep att trigga monsterstora gäddor till snabba, våldsamma hugg!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
|
51 svar
6 321 visningar
0 gillar