När är det "för varmt" för havsöring vid kusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är det "för varmt" för havsöring vid kusten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När är det "för varmt" för havsöring vid kusten?

    Kollade nyss smhi:s karta över ytvattentemperaturer och det ser ut att vara c:a 13-15 grader på mitt tänkta kustöringsställe(fiske från land över grunt vatten, max 1,5-2 meter). När är det "för varmt" för kustöring? Har fiskat en hel del där i vattentemperaturer mellan 4 till c:a 12,5-13 grader och har fått hugg i hela det temperaturintervallet.

    Nåt särskilt att tänka på vid kustöringsfiske i 13-15 gradigt vatten förutom att veva fort med många korta vevstopp? Nån särskilt tid på dygnet som är att föredra?
    All you need is Lubb.

  • #2
    Man brukar räkna med trivseltemperatur 8-15 grader. Varmare så vill fisken gärna gå djupare iaf dagtid, men den går in på det grunda den mörka delen av dygnet. Så testa kväll, natt, morgon. Gärna mörka el svarta drag/flugor när det är mörkt. De syns bättre för fisken. Testa fiska nära stora djup och gärna där det är strömt. Skitfiske!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Man brukar räkna med trivseltemperatur 8-15 grader. Varmare så vill fisken gärna gå djupare iaf dagtid, men den går in på det grunda den mörka delen av dygnet. Så testa kväll, natt, morgon. Gärna mörka el svarta drag/flugor när det är mörkt. De syns bättre för fisken. Testa fiska nära stora djup och gärna där det är strömt. Skitfiske!
      Den här tiden på året finns det ingen mörk del på dygnet i mina krokar, dock en "mörkare än mitt på blanka dan"-del. (solnedgång kring kl22, soluppgång kring kl03, så en stund när det är lite skummare belysning).

      Vad räknas som "nära stora djup"? Kikar på Eniros sjökortfunktion och ser att från spetsen på den udde jag fiskar från är det 120m till 3-meterskurvan, 210m till 6-meterskurvan och 400m till 10-meterskurvan. Är det att betrakta som "nära stora djup" i detta avseende? Har även sett en 20-meterskurva c:a 2,2km från uddens spets. Med sådana avstånd till sådana djup, skulle du rekommendera fiske så nära "djupt" vatten som möjligt eller kan det tänkas funka en bit in i de vikar som finns på uddens sidor, som ökar avstånden till beskrivna djupkurvor med upp till 350m?
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Gjorde lite empiriska studier kvällen den 22/7 och det var studier som gjorde mig mycket glad. Kom dit vid 19:15, klart, relativt klart vatten, i stort sett vindstilla och plattvatten, c:a 14,5-15 grader i vattnet på första stället. Harvade på där ett tag och gick sedan längre ut på udden, där nötte jag på till 21:30, sen gick jag över till andra sidan av udden. Där var vattnet c:a 14 grader vid ankomst. Vid 22:30(c:a 20 minuter efter solnedgång)kom första livstecknet; en blank på c:a 7-9 hekto som hoppade nära land. Två kast senare högg den(eller dess dubbelgångare, fick en bra titt på den när den var vid ytan nära land), men den ville inte följa med upp. Sen var det ett par plask till en bit ut. Sen vid 22:50 lyckades jag landa en bråkig och skapligt välgödd brun på 46cm och 1,01kg. Sen vid kl23 såg jag kvällens sista plask. Vid 23:40 packade jag ihop, överlycklig över att ha fått konstatera att man kan få kustöring i slutet av juli också.

        Huggen kom på snabbvevad(med korta vevstopp)28g Westin D360 Distance i färgen UV Tyskeren.

        Click image for larger version

Name:	nattoring46c1010g22jul2017kl2250.jpg
Views:	2
Size:	907,4 KB
ID:	1785082
        Senast ändrad av Usling; 2017-07-24, 14:25.
        All you need is Lubb.

        Kommentera


        • #5
          Med tanke på att det tycks vara dygnets mörka timmar som gäller för kustöring i varmare vatten så dyker det upp ett till spörsmål.

          I min nacke av skogen är det fortfarande så att dygnet aldrig är så mörkt att pannlampa behövs. Men om nån vecka eller så kommer dessa trakter att få mörka nätter, och ibland kanske man vill flytta sig från en sten till en annan(vid drillning av fisk eller när vinden gör så att draget kommer gå rakt på en sten som står upp om jag inte flyttar på mig t.ex). Av säkerhetsskäl kanske man vill ha på en pannlampa då.

          Frågorna lyder;
          Är det bra öringsfiske när det är såpass mörkt att det kan finnas anledning att nyttja pannlampa?
          Hur påverkar en tänd pannlampa i natten öringens benägenhet att hugga?

          Besvara frågorna utifrån dina egna erfarenheter(eller andras erfarenheter som du har fått ta del av).
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Kollade nyss smhi:s karta över ytvattentemperaturer ...
            Visste inte att smhi hade en sida med ytvattentemperaturer. Kan du ge oss länken?
            Gråt inte...
            båten ligger i vassen still
            full med gäddor och braxar
            full med ålar och laxar
            (Alice Tegnér)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
              Visste inte att smhi hade en sida med ytvattentemperaturer. Kan du ge oss länken?
              https://www.smhi.se/vadret/hav-och-k...,parameter=ice
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Med tanke på att det tycks vara dygnets mörka timmar som gäller för kustöring i varmare vatten så dyker det upp ett till spörsmål.

                I min nacke av skogen är det fortfarande så att dygnet aldrig är så mörkt att pannlampa behövs. Men om nån vecka eller så kommer dessa trakter att få mörka nätter, och ibland kanske man vill flytta sig från en sten till en annan(vid drillning av fisk eller när vinden gör så att draget kommer gå rakt på en sten som står upp om jag inte flyttar på mig t.ex). Av säkerhetsskäl kanske man vill ha på en pannlampa då.

                Frågorna lyder;
                Är det bra öringsfiske när det är såpass mörkt att det kan finnas anledning att nyttja pannlampa?
                Hur påverkar en tänd pannlampa i natten öringens benägenhet att hugga?

                Besvara frågorna utifrån dina egna erfarenheter(eller andras erfarenheter som du har fått ta del av).
                Första frågan. Jens Bursell är inne på att det är bättre ju mörkare det är.
                Andra frågan kan jag bara spekulera, har fiskat för lite natt, men skulle aldrig lämna pannlampan på i onödan...
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Den här tiden på året finns det ingen mörk del på dygnet i mina krokar, dock en "mörkare än mitt på blanka dan"-del. (solnedgång kring kl22, soluppgång kring kl03, så en stund när det är lite skummare belysning).

                  Vad räknas som "nära stora djup"? Kikar på Eniros sjökortfunktion och ser att från spetsen på den udde jag fiskar från är det 120m till 3-meterskurvan, 210m till 6-meterskurvan och 400m till 10-meterskurvan. Är det att betrakta som "nära stora djup" i detta avseende? Har även sett en 20-meterskurva c:a 2,2km från uddens spets. Med sådana avstånd till sådana djup, skulle du rekommendera fiske så nära "djupt" vatten som möjligt eller kan det tänkas funka en bit in i de vikar som finns på uddens sidor, som ökar avstånden till beskrivna djupkurvor med upp till 350m?
                  Vet vad som är nära... Men! Du får ju fisk där du fiskar! Har läst någonstans att stort djup är 10 m. Fiskar du på en udde har du säkert ett blankstryk i ytan... Tecken på en ström... Är bra för sommarfisket... Nära tänker jag mer som att 10m-kurvan är nästan inom kasthåll...
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #10
                    Skulle varit vet inte... Dålig kontakt... Upptagen med att måla huset.
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X