Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Spö, rulle. lina allt påverkar!

    Jag tycker alla faktorerna påverkar på sitt eget lilla sätt! jag vill gärna ha en rulle med hög utväxling och tunn bra lina till ett snabbt spö.....gärna med tunn topp av glasfiber. Till gös kör jag ett dragon och till mer riktat borrefiske ett hemmabygge med en 1.5 punds feedertopp.

    När det gäller tekniken håller jag på Push-up förutom att jag alltid droppar jiggen på spänd lina! "Mina" gösar här hemma tar gärna direkt på droppet.

    När man sedan ser till jiggen så bör man ha en sto repertoar av olika jiggar från små till stora av olika typer o färger, tunga o lätta....detta bara fortsätter..... För ett visst sätt att fiska i våra vatten (nerför en kant) så saknar jag faktiskt en jiggtyp....har klurat på hur den skulle se ut och det vi kommit fram till är en relaxbakdel fast med en platt och bred taperad framdel....gärna i färgen blåsilver med orange buk....en modell i trä börjar ta rätt form sen ska det bli en gjutform och sedan frammåt sommaren ska den hårdtestas på just nedåtfiske över kante som ligger på 8m...

    Jag vet inte hur mycket som blivit sagt om uppankringen men den anser jag mycket viktig..... Vissa platser ska fiskas från ett håll och en annan från en annat håll...oavsett om det blåser "fel"...

    Har ni märkt att ni har två kanter på ett djup/ränna eller ett större grund så finns det en "vilosida" där gösen ofta bara slöar och en sida där gösen är i gasen och äter gott/nappar "heta" sidan! På den heta sidan jagar gösen gärna en jigg men på vilosidan finns det inget som hjälper känns det som...trotts att det finns mängder av stora ekon.....Ska prova bottenmete i lite olika former till sommaren.....Det intressanta är att ibland kan du se på lodet att fisken på den lata sidan lättar från botten men jagar inte här?? Det verkar som om dom sveper över på den heta sidan av rännan för jakten......ÄVEN fast det finns betesfiskstimm på vilosidan....??????

    Gösen är kul för du kan testa mängder av olika teser som ploppar upp i skallen men dom funkar fortfarande bara ibland på storgösen! Happy Z

    Kommentera


    • #62
      Återupplivar tråden. Allt handlar ju om vilka kastvikter man vill åstadkomma bästa möjliga förhållanden för. Till 5 grams jiggar är väl UL grejor med 1-8 gram perfekt? Till 15 grams skallar och Relax kopyto 4L vill jag klara upp till 20-25 gram. Är inte konstigare än så... Optimalt vore ju att ha med sig 3 spön ut på borrepasset. En popper/ytbete/lättjerk utrustning med lätt spinnspö och lågprofilare, ett ul set med 750 rulle och <10 grams spö samt ett <25 grams haspelset med 1000-2500 storlek på rullen?



      Tur att man är gjord av pengar... not!
      Min blogg

      Kommentera


      • #63
        Vet någon om det finns ball head 8,5 grams jigghuvuden att få tag på? Tror Savage gear har football head men jag gillar inte football huvuden.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        17 svar
        3 216 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg harlequine  
        Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
        40 svar
        3 241 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 668 svar
        361 542 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HA-Lures  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
        55 svar
        12 670 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
        715 svar
        60 832 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg Utter
        av Utter
         
        Arbetar...
        X