FC som huvudlina till aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FC som huvudlina till aborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det fungerar inte med alla spön att skarva på en lång tafs. Använder du ett spö med sk microringar så spelar det nästan ingen roll hur tunt du fått till skarvknuten. Men med ett spö med vanliga ringar och du använder en riktigt fin och tunn knut så är det inga som helst bekymmer. Det ska mycket till för att keramiken i toppöglan ska gå sönder av en tunt knuten knut. Det har faktiskt aldrig hänt mig. Snarare större risk med en fastknutet lekande. Nu är givetvis smaken som baken men vad i hela friden har ni fått för skräp i en knut som skadat toppöglan? En sten eller en stridsvagn :-). Lite sallad skadar knappast keramiken i ringen.

    Dessutom är det knappast en nyhet. Inom flugfisket har man använt påskarvade tafsar i åratal utan bekymmer. Utför man skarven med rätt knut och gör det snyggt så finns det inte mycket som sticker ut där något kan fastna. Gör du knuten fel så och den ser ut som en igelkott så lär du få bekymmer.

    Hur som helst så kan det vara värt att testa....för vissa som för mig så fungerar det galant. Jag har det inte på alla spön men på vissa så är det riktigt lysande
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-26, 21:42.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #22
      Skarvade linor innebär alltid en extra riskfaktor som jag inte tycker uppvägs av eventuella fördelar, men det är förstås upp till var och en att avgöra.

      Kommentera


      • #23
        Jag ser många fördelar med FC eller nylon till abborrfiske, knyter fortfarade på en tjockare FC-tafs i gäddrika vatten. Jag kör 0,25 till abborre. tycker man tappar mindre antal fiskar med FC/nylon. Dock ska tillägggas att jag föredrar lite styvare spön, typ bass-spön.

        Kommentera


        • #24
          Har fiskat mycket efter abborre. Kompisar som följer med fiskar ofta med enbart flätlina medan jag alltid använder en FC tafs på ca 60 cm.

          Det har hänt att jag dragit 10-20 abborrar vid såväl trolling som vanligt nötande med kast då de fått endast en abborre.

          Då brukar de vilja ha en likadan tafs och vips så börjar de få mer abborre.

          Brukar köra med ungeför 0,50-0,60 mm på min FC tafs.

          Gör alltid en ögla istället för att använda lekande där jag fäster tafsen i flätlinan så att jag inte förstör toppöglan.

          Kommentera


          • #25
            Jag kör uteslutande med flätlina med 0.7-1m ledare av antingen mono eller FC. Lär man sig FG-knuten så har man inga problem med att saker fastnar i ringar eller dylikt och den har 98-100% knutstyrka om man gör den rätt
            Click image for larger version

Name:	IMG_20180522_152409.jpg
Views:	1
Size:	526,4 KB
ID:	1787179

            Kommentera


            • #26
              Kör också flätlina och FC tafs med FG knut. Jag brukar undvika att ha tafsen så lång att knuten ligger i de översta ringarna under kastet. Det är det området på linan som slits mest. De få gånger jag har varit med om linan gått av i knuten är just då. Så antingen en kort tafs som inte vevas in i genom toppöglan eller så lång att den vevas upp på rullen. Oftast det senare.

              Kommentera


              • #27
                Vilken av Seaguar-linorna och Sunline-linorna kan du rekommendera?
                Finns ju några modeller av respektive fabrikat.

                Håller på att bli skogstokig på den fluorocarbonlinan jag har på min ena Ambassadeur Revo MGX 2-L, linan är en Berkley Trilene Professional Grade 0,28mm. Blir skatbo på skatbo om jag inte har lite friktionsbroms och nästan max på centrifugalbromsen. Den andra rullen (samma som ovan) har jag en Berkley Trilene Sensation 0,28mm (copolymer) på och har ingen friktionsbroms alls, centrifugalbromsen på knappt halva effekten och det funkar klockrent.

                Kommentera


                • #28
                  Jag har bara testat 3 olika berkley trilene, seaguar redlabel och abrazx alla betedde sig ganska lika seaguar linorna var kanske lite mjukare men fortfarande mer svår hanterliga än vanlig nylon/copolymer.
                  /Apa

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 215 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 241 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  55 svar
                  12 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  715 svar
                  60 815 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Arbetar...
                  X