Tafs för havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs för havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tjena, jag kör med ca 2m fluorocarbon skarvad med FG knut mot huvudlinan. Ett lekande med beteslås på ca 25mm i total längd. Det jag har snöat in på är krokvalet. Enkelkrok t.ex. Owner s-61 #1 funkar riktigt bra. Jag kan inte minnas att jag har tappat en enda fisk med dessa krokar. Detta kan vara något att testa om du inte provat med enkelkrok tidigare.

    Kommentera


    • #12
      Jag knyter ett no-twist lekande direkt på flätlinan, inte märkt att det skulle försämra HÖ fisket. Använder FC vid jiggfiske eller annan långsam presentation, HÖ fiske är snabbt och handlar om reaction strikes så tror inte det behövs FC och det är alltid ökad risk för linbrott med skarvad lina.

      Kommentera


      • #13
        Använd dig av FG knot och inget annat är mitt råd. Oavsett typ av fiske sammanfogar jag FC-tafsen med flätlina på detta sätt. Var väldigt noga när du gör knuten bara!
        Mvh,
        Lucas

        "Stockholm Fishing" @ Facebook

        Kommentera


        • #14
          Den verkar vara alldeles för avancerad för mig, Hahaha! Funkar inte dubbel grinner lika bra? Aldrig haft linneor i vilket fall. Annars får jag helt enkelt sätta mig och öva ikväll! Tack för alla tips! Intressanta svar allesammans!
          Ingen expert, bara en glad entusiast!

          Kommentera


          • #15
            Linbrott
            Ingen expert, bara en glad entusiast!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
              Intressant. Vilka storlekar kör ni med på lekande och beteslås. Kullagerlekande? Då de är skygga vill man väl använda de allra minsta?
              Tjääna
              Kör kulagerbeteslås i strl 4, finlirar jag blir det 8. lekandet 5 eller 6.
              Tjockleck på tafs 0,34. Kör med grinner slagen på dubbel lina när jag fäster lekandet i flätlinan och enkelt slagen i tafsknutarna

              Fördelen med beteslås som jag ser det är att du snabbare kan byta bete om du har följare som inte tar. Sen är jag ju så jä... lat så om jag var tvingad att knyta nytt varje gång jag byter bete så skulle det inte bli lika många betesbyten. Tycker också att det känns tryggare/starkare med lekande.

              Öring fångar jag regelbundet under en säsong, om jag fångar färre fisk med beteslås har jag ingen aning om. Men man kan ju tänka så här, om fisken inte bryr sig om en eller flera trekrokar så bryr den sig heller inte om ett lekande eller beteslås

              Kommer precis från Norge. Har fiskat röding och öring med mina tafsar i kristallklara vatten. Har haft grymt bra fiske med många fiskar runt kilot och några större. En dag körde jag med 0,40 tafs (glömde 0,30 i stugan) inga problem. Såg då också hur en röding va på min plastpärla (lysgrön) som jag har på lekandet för att skydda spöringarna.

              Vid abborfisket har jag flera gånger sett hur de attackerar pärlan.

              På dom igen
              Bb
              Senast ändrad av Barabajare; 2018-07-19, 16:30.
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #17
                Hittade små fina beteslås med kullagerlekande och endast kullagerlekande av mörket GTR på jigg.se. Nu skall jag testa lite olika varianter. Något som slog mig var hur man skall binda lekandet. Vilken ände skall vara närmast draget. På beteslåset jag köpte är den smala ändan närmast draget. Jag tänkte att den smala skulle vara först så den gör minst motstånd i vattnet. Spelar det någon roll tro?
                Ingen expert, bara en glad entusiast!

                Kommentera


                • #18
                  Vilken knut är bäst lämpad för att länka 2 m 0,37 mm FC till 0,15 mm Fireline? Jag prövade med Improved Albright och den klarar inte nötningen i spöringarna. Jag ser att någon rekommenderar FG (Sebile), men den verkar finnas i olika varianter?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
                    Vilken knut är bäst lämpad för att länka 2 m 0,37 mm FC till 0,15 mm Fireline? Jag prövade med Improved Albright och den klarar inte nötningen i spöringarna. Jag ser att någon rekommenderar FG (Sebile), men den verkar finnas i olika varianter?
                    Denna brukar funka fint:
                    Bifogade filer
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      @Norlandsfiskaren

                      Jag kör denna FG i länk till borrefisket, nöjd än så länge. Sett andra videos men denna funkar bäst för mig. Senast jag körde HÖ så hade jag ett beteslås med lekande direkt på flätlina, snabbt reaktionsfiske som nån sa, inte märkt att de skyggar... (mao de hugger...)

                      Fisken sliter sig säger du TS, menar du då inbrott eller att kroken släpper? Linbrott vid drill har jag mkt sällan, kanske slår du knuten fel eller har en dålig lina? Tar dem för hårt givet lindimension? Är det kroken som släpper så finns ju genomlöparbeten (ej prövat) och många som prövar enkelkrok förefaller nöjda.

                      "Min" FG knut:
                      https://youtu.be/pjzUb5QRKuk

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 399 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X