Tafs för havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs för havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    @Norlandsfiskaren

    Jag kör denna FG i länk till borrefisket, nöjd än så länge. Sett andra videos men denna funkar bäst för mig. Senast jag körde HÖ så hade jag ett beteslås med lekande direkt på flätlina, snabbt reaktionsfiske som nån sa, inte märkt att de skyggar... (mao de hugger...)

    Fisken sliter sig säger du TS, menar du då inbrott eller att kroken släpper? Linbrott vid drill har jag mkt sällan, kanske slår du knuten fel eller har en dålig lina? Tar dem för hårt givet lindimension? Är det kroken som släpper så finns ju genomlöparbeten (ej prövat) och många som prövar enkelkrok förefaller nöjda.

    "Min" FG knut:
    https://youtu.be/pjzUb5QRKuk
    Vid fiske efter fjällöring så brukar jag köra med kort tafs på ca 25-50 cm FC. Rent generellt så tycker jag att jag har haft bättre fiske när jag kört på rund flätlina (Power Pro) istället för Fireline så jag tror ändå att linan har betydelse under vissa, men kanske inte alla betingelser. Ibland kan vattnet vara väldigt klart ute vid kusten så jag tänkte att jag skulle skarva på någon meter FC. Den modifierade Albrightknuten (som jag använde i övergången mellan FC och flätlina) är väldigt stark när man provdrar den hemma, men när den gått ett par timmar genom spöringarna så ser man att knuten (mer precist Firelinen) har nötts och den håller inte heller lika bra vid provdragning. Det skall tilläggas att jag inte limmat den. Det är möjligt att kontaktlim eller något kan göra övergångarna mjukare och minska nötningen. Jag kör för övrigt huvudsakligen med genomlöpare.

    Kommentera


    • #22
      Mmm... fireline, fused om det är den du menar har jag inte kört på många år. Den fransar vid slitage även om det ofta höll bra ändå (till spinnfiske allmänt, skarvade inte flätlina förr) som jag minns men inte kört den på säg 10år... Har olika flätlinor, Berkley TB, Sufix 832, Spiderwire Stealh Smooth 8 och YGK - är nöjd med dem alla.

      Pröva en sån flätlina och FG-knuten (hemma i lugn och ro!) och se hur det faller ut? Albrightknuten kanske slits fortare för att den är tjockare, "bygger mer" ?
      Senast ändrad av anteman; 2019-07-12, 18:31.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Mmm... fireline, fused om det är den du menar har jag inte kört på många år. Den fransar vid slitage även om det ofta höll bra ändå som jag minns men inte kört den på 10år... Har olika flätlinor, Berkley TB, Sufix 832, Spiderwire Stealh Smooth 8 och YGK - är nöjd med dem alla.

        Pröva en sån flätlina och FG-knuten (hemma i lugn och ro!) och se hur det faller ut? Albrightknuten kanske slits fortare för att den är tjockare, "bygger mer" ?
        Ja det rasslar ganska mycket i kasten så det känns som att knuten bygger ganska mycket. Jag skall prova att byta lina till veckan och testa den andra knuten. FC-tafsen är också onödigt tjock. Tack för hjälpen!

        Kommentera


        • #24
          Ok, lycka till, här samma knut som i min länk ovan men i animerad version.https://youtu.be/JsupznHQ4tw

          Det absolut viktigaste är att dra åt knuten ordentligt innan man avslutar/trimmar ändorna!!

          Ta till handskar eller ngt att linda upp lina på innan du drar åt. Kör man tunna dimensioner och bara händer så finns risken att man inte drar hårt nog eller så skär linan in i dina händer... tillräckligt hårt beror ju på dimension (hårdare med grövre) men när flätlinan lindad på tafsmaterialet fått en halvtransparent, ””våt”” färg så bör det räcka.

          Finns för övrigt många varianter och sätt att knyta, är den du prövar svår, kolla på YouTube och pröva en annan!
          Senast ändrad av anteman; 2019-07-14, 13:52.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ok, lycka till, här samma knut som i min länk ovan men i animerad version.https://youtu.be/JsupznHQ4tw

            Det absolut viktigaste är att dra åt knuten ordentligt innan man avslutar/trimmar ändorna!!

            Ta till handskar eller ngt att linda upp lina på innan du drar åt. Kör man tunna dimensioner och bara händer så finns risken att man inte drar hårt nog eller så skär linan in i dina händer... tillräckligt hårt beror ju på dimension (hårdare med grövre) men när flätlinan lindad på tafsmaterialet fått en halvtransparent, ””våt”” färg så bör det räcka.

            Finns för övrigt många varianter och sätt att knyta, är den du prövar svår, kolla på YouTube och pröva en annan!
            Jag misstänker att den lokala affären har ett ganska svagt utbud av linor så det blir nog en beställning på nätet. När man ändå kan välja bland många olika, vilken är den allra bästa linan på marknaden för närvarande i dimension runt 0.15 (för haspel)? Jag har i princip lagt av med flugfisket, men jag kom ihåg att jag körde med något knututjämnande lim för tafsen. Märket var ett annat men Loon har något liknande i UV Knot Sense. Vinner man något på att använda det eller något annat lim i och runt knuten?

            Kommentera


            • #26
              Frågan om "bästa flätlinan" har pågått på FS sedan 2001 typ...
              Det finns ingen bästa eftersom vi gillar lite olika egenskaper och dessutom har vi olika erfarenheter av samma (!?) lina på samma typ av rulle.

              Bland det senaste och dyraste är 12-trådig flätlina. De flesta jag har är 8-trådiga och än så länge är jag så pass nöjd med dem att jag inte anser 12:or vara värda den ganska ansenliga merkostnaden (typ 2-5ggr dyrare än mina 8:or) att jag tagit steget.

              De som prövat kanske anser att de är värda merkostnaden men jag är just nu helt nöjd med Spiderwire Stealth Smooth 8 i 0,10 som jag kört med på mina haspelrullar sedan sommaren 2017.

              Nästa gång blir det nog Suffix 832 0,13 som jag har liggandes, köpt på rea...

              Loon har jag inte prövat, skulle nog pröva utan först eftersom lim bygger det med och gör knuten styvare, hårdare genom öglorna...

              Provdrog några knutar med 0,42 nylon (ingen FC hemma) och gammal 20lb/0,23 PowerPro från USA jag hade hemma, jäkla vad stark den är...
              Senast ändrad av anteman; 2019-07-15, 14:37.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 138 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 209 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 388 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              50 svar
              12 023 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              680 svar
              57 383 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg DuffelDad  
              Arbetar...
              X