Abborre i kallt vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i kallt vatten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hade tänkt skriva ett likvärdigt inlägg men såg denna.
    Har fiskat i några mindre gölar senaste veckan, men inte ett enda napp (förutom en liten gäddsnipa). Tänkte att de skulle värmas upp lite fortare än i sjöarna. Men antar av kommentarerna här att samma teknik gäller i gölar som i sjö?

    Kommentera


    • #12
      Den här nöten förblir oknäckt för egen del!
      Idag var jag och farsan ute några timmar med båt i en liten sjö vi brukar fiska i, provade *allt* vi kunde komma på, dropshot, spinnare, pimpla från båten med vertikalpirk, till och med gammalt hederlig flötmete med mask.
      Inte ett pet.
      Från isen för ett par månader sedan kunde man få gott om småabborrar, och (får vi väl tro) sen i sommar kommer det återigen bli bra fiske, men just nu verkar det helt omöjligt. Deepern visade att vattentempen låg på 9-10C, så man tycker ju att de borde vaknat till liv åtminstone lite grann.

      Kommentera


      • #13
        Tråkigt att höra.
        Själv har jag tänk försöka ta mig ut fram åt helgen och försöka lite. Men det är Mälaren och den är ju fortfarande kall som fan.
        Nåja, om inte annat så får man väl passa på att njuta av en kopp kaffe i båten även om borrarna tjurar.

        *off topic*
        Nån som vet hur sugen gösen är på att hugga när vi har dagens förutsättningar?
        Både vertikalt och trolling?

        Kommentera


        • #14
          Vårtid tycker jag alltid att gösen är riktigt knepig, brukar inte få tag på dem förrän vattnet blir närmare badtemp.

          Hur kör du/ni abborrfisket runt den här tiden i Mälaren? Långsamt känns ju givet men på vilket djup och kring vilken typ av botten?

          Kommentera


          • #15
            Prova borre i Mälaren i helgen som var, hittade dom på djupet runt 12-13m bland betesfisk.
            Långsamt fiske med lite längre stopp så tog dom betet på botten.
            Vi fick inte många men skapligt snitt 0.5-0.9hg

            Kommentera


            • #16
              Ja, i Mälaren så här års blir det nog till att leta betesfisk med ekolodet och sen tänker jag nog börja med dropshot.
              Eventuellt kommer jag även köra vertikalt med en mindre jigg med ganska tung skalle.
              Funkar inte någon av dessa metoder så blir det väl till att ta fram "old trusty" (mitt pimpelspö med en vertikal pirk)

              Kommentera


              • #17
                Känns nästan skönt att höra, jag har så mycket jobb kvar innan jag kan sjösätta så det fina fisket kan f
                dock vänta ett vecka eller två.

                Kommentera


                • #18
                  Har sjösatt nu men det var inte det minsta lätt att hitta abborren i Mälaren idag, fick upp tre små 100-grammare och missade tre bra hugg på hela dagen. Är de kanske samlade någon helt annan stans för lek nu?

                  Kommentera


                  • #19
                    Hittade ett par borrar, en på 350 och en på 500 på ddn stora friliggande grynnan mitt i vårbyfjärden, den som ligger ostnordost om färjeläget på Ekerö.

                    Körde med tung skalle dvs 30g och relakxjigg.

                    var en annan båt som körde runt där med, de fick upp ett par borrar och en gädda runt 4 kg. De körde också mindre jiggar men lättare skallar.

                    Känns som de stod rätt djupt. Tror det var lite betesfisk där också men svårt att säga. Första borren var väldigt blek och hade en igel på huvudet. C&r på båda.

                    Detta var i onsdags.

                    Kommentera


                    • #20
                      Tog 2 igår, en obetydlig liten sak samt en på 640g, den tog en wingman perch 8cm i färgen herring lunch på ca 10m djup

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 264 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X