Fel kastteknik? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel kastteknik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fel kastteknik?

    Har i dag eksperimenteret med 2 utrustningar, ett med multi och ett med haspel, båda med relativt lätta kastvikter. Vanligtvis får man att veta, at multi er bedst til relativt tunga beten, men haspel till lättta.

    Multi: Amb. 4500 CS (ca. 20 år gammal) med Sufix monofil 0,28 mm, Fenwick BNH 8' 6'' , CW 10 – 20 gram. 2 bakelitvikter i centrifugalbroms + keramhybridlager m. Yellow Rocket fuel.

    Haspel: Daiwa Caldia 2500 med Sufix 0,13 (flät) , Shimano Beastmaster 8' , CW 7 – 21 gram.


    Med Møresilda 6 gram kastes – som genomsnitt av 10 kast 35 meter med haspel , och med multirullen 42 meter.


    Med Møresilda 10 gram 54 meter med Multi och 49 meter med haspel (genomsnitt 10 kast).


    I båda fallen motsägs teorin om ”Lätt till haspel, tungt til spin”. Jag kan säga att jag de senaste 25 år har fisket mest med multi, och vanligtvis med beten i intervallet 6 – 18 gram, men förstår inte, at mina experiment motsäger vores vanliga kunskap. Har någon en idé om, hva som er fel?


    Mvh jr

  • #2
    Fenwicken kanske helt enkelt är bättre än Beastmastern ?

    Kommentera


    • #3
      Till kompakta beten med lite luftmotstånd har jag också en förmåga att definitivt kasta lika långt eller längre med multirulle än haspel med relativt jämförbara utrustningar.
      Just det relativa i det hela kan göra viss skillnad här: exakt samma lina, spö, spöringar och spölängd kan möjligen utjämna resultaten för vissa.

      För några av oss andra är det mer naturligt att kasta med multirulle.
      Hade tidigare ett rejält dokument med kastlängder, hundratals uppgifter, som tyvärr försvann i en hårddiskkrasch. Flera av uppgifterna visade på att jag kastar de flesta vikter utom väldigt lätta och "fladdriga" beten ungefär lika långt med haspel som multi, ceteris paribos.
      Skillnaderna är åtminstone så små att jag inte bör välja ena eller andra rulltypen för att kasta längre.

      Mina två nuvarande lättaste utrustningar är Daiwa Alphas Air på ett MHX High Mod 2 som är 7 fot långt, kastvikt 2-12 gram samt Shimano Cardiff C2000SS på ett ABU Hornet Stinger Plus som är 6'8", klassat 2-14 men är mer 1-12 gram. Samma lina har använts, antingen Sufix Advance 0.20mm eller flätade Kairiki 0.15mm.
      Jag kastar beten från cirka 3-4 gram lika långt med båda och i vissa fall ett par meter längre med multiutrustningen.
      Det skiljer ungefär 9cm i effektiv klinga på dessa spön, haspelspöt laddar definitivt bättre under 5-6 gram så jag tror inte längdskillnaden är signifikant.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Fenwicken kanske helt enkelt är bättre än Beastmastern ?
        Ja, du har rätt, der er ca. 2 meter i Fenwick'ens favør. Tack för det svar.

        mvh jr

        Kommentera


        • #5
          Tack för dit svar, Jontak. Det ser ut som våre erfarenhater matcher.


          Mvh jr

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 192 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 240 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 511 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          52 svar
          12 426 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TiSo
          av TiSo
           
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          713 svar
          60 217 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Robbe511  
          Arbetar...
          X