Spolens position under kast. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spolens position under kast.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spolens position under kast.

    Jag ibland læst, att Det spelar roll, om spolakslen hålls vertikalt eller horisontellt under kastet. Någon som vet? Och som kan förklara, varför där möjligen är en skillnad?




    Mvh jr

  • #2
    Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg
    Jag ibland læst, att Det spelar roll, om spolakslen hålls vertikalt eller horisontellt under kastet. Någon som vet? Och som kan förklara, varför där möjligen är en skillnad?




    Mvh jr
    Hej Ridders;

    På multiplikatorrullar med centrifugalbromsvikter som hos Ambassadeur 5000 och 6000 bör man under kastet hålla rullen med spolaxeln vertikalt så att centrifugalbromsen får en horisontell bana vilket ger en jämnare bromseffekt och minskad risk för övervarv "professional overruns"...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Old Firehand. Tack för din - som vanligt - hjälpsamhet och insikt. Har fisket med multirulle i mange år utan att verkligen förstå orsaken - trodde det var "overtro". Men det är logiskt när en tänker på det. I alla fall, om man bara använder 1 vikt i bromsen. Om man använder 2 diametralt motsatte bromsvikter antar jag att det inte spelar någon roll. Har jag rätt? Eller ....?

      Kommentera


      • #4
        Personligen tycker jag det har betydelse även med 2 eller fler vikter och fördel att ha rullen vertikalt oavsett så jag gör alltid så och det var faktiskt OF som lärde mig det för en massa herrans år sedan ;-)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg
          Old Firehand. Tack för din - som vanligt - hjälpsamhet och insikt. Har fisket med multirulle i mange år utan att verkligen förstå orsaken - trodde det var "overtro". Men det är logiskt när en tänker på det. I alla fall, om man bara använder 1 vikt i bromsen. Om man använder 2 diametralt motsatte bromsvikter antar jag att det inte spelar någon roll. Har jag rätt? Eller ....?
          Hej Ridders;
          I reservdelstuben till din Ambassadeur multirulle finns bl.a. extra knivbult, vevmutter, lås- och justeringsbrickor, skruvar och ett flertal bromsvikter i tre olika storlekar...
          Själv använder jag alltid bromsvikter i samma vikter och antal på båda spolpinnarna...
          När du kastar med din rulle pressas bromsvikterna ut mot centrifugalbromsbanan och bromsverkan är störst vid början av kastet...

          Den patenterade centrifugalbromsen av ABU´s berömda konstruktion är inbyggd i vevhuset, vilket dämpar linresning under spolens toppvarv i början av kastet och motverkar samtidigt onödiga backslag....

          Centrifugalbromsbanan ska vara torr och fri från olja. Du bör därför innan du börjar fiska torka av bromsbanan med en torr tyglapp samtidigt som du smörjer och oljar rullen...

          Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm



          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 216 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 241 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 542 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          55 svar
          12 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          715 svar
          60 832 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Arbetar...
          X