Tafs för jerkbaitfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs för jerkbaitfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tafs för jerkbaitfiske

    Halloj

    Har inte riktigt varit inne på jerkbaits seriöst hittills, men köpte mig ett dedikerat spö för det i vintras.
    Köpte även en stel tafs, fick för mig att det var det man skulle ha för bästa släng på betena.

    Har slängt lite med den och tycker betet änna beter sig konstigt, (det kan ju vara jag också).
    Tycker även tafsen gör att betet sjunker med nosen vid vevstopp.

    Har läst massa trådar om vad man ska för bästa resultat osv... Blir dock inte riktigt klok på det.

    Så jag ställer frågan så här: Vad ska man välja som bara är "neutralt"?
    Som varken gör till eller från.

    Stel titantafs, mjuk titantafs. Eller bara knyta på en 0,9 Nylon/fluocarbon som jag kör på mina andra spön?

  • #2
    Enkeltrådig 75lb titantråd är favoriten.
    Mono/fc funkar men det händer allt för ofta att betet fastnar i tafsen

    Kommentera


    • #3
      Ok ok, låter rimligt med att en fc/nylon lättare trasslar sig.

      Du tycker inte att titantråden drar ner nosen på betena vid vevstopp?

      Kommentera


      • #4
        Darts 75 lbs 49 trådig kör jag med å den funkar klockrent
        mvh Felix
        hej

        Kommentera


        • #5
          1.2mm suffix (hard mono) som jag knyter själv.
          Ca 75-80cm & jag känner inte igen att betet fastnar i tafsen. Fungerar hur bra som helst.
          Bara ett kast till..

          Kommentera


          • #6
            Jag får köpa lite titantafs enligt ovan vid nästa tillfälle
            som jag är i storstan.
            Så länge så provar jag med en 0,9 nylontafs.

            tack för alla svar

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
              1.2mm suffix (hard mono) som jag knyter själv.
              Ca 75-80cm & jag känner inte igen att betet fastnar i tafsen. Fungerar hur bra som helst.
              Jag kör liknande, tror det är 1,0mm fc från Fladen. En kärringknut i ena änden som stopp för att kunna knyta huvudlinan. Ett beteslås utan lekande i andra änden. Enkelt att göra och väldigt lätt i vattnet.
              Det är många år sedan jag tyngde mina tafsar med lekande, inga som helst problem med tvinnade linor trots det.

              Känner inte igen att det skulle trassla mer med fc än titan. I varje fall inget som stör mitt fiske.
              Jag körde heldragen titan som jag knöt tidigare. Det jag inte gillar med titantafsar är att de inte förvarnar innan de går av. En wiretafs blir krokig och trasslig, en fc-tafs blir rispig av tänder men en titantafs som blivit deformerad kan gå av även om den ser fräsch ut. Det är säkert bara jag som inte lärt mig materialet ordentligt men jag litar inte riktigt på det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

                Jag kör liknande, tror det är 1,0mm fc från Fladen. En kärringknut i ena änden som stopp för att kunna knyta huvudlinan. Ett beteslås utan lekande i andra änden. Enkelt att göra och väldigt lätt i vattnet.
                Det är många år sedan jag tyngde mina tafsar med lekande, inga som helst problem med tvinnade linor trots det.

                Känner inte igen att det skulle trassla mer med fc än titan. I varje fall inget som stör mitt fiske.
                Jag körde heldragen titan som jag knöt tidigare. Det jag inte gillar med titantafsar är att de inte förvarnar innan de går av. En wiretafs blir krokig och trasslig, en fc-tafs blir rispig av tänder men en titantafs som blivit deformerad kan gå av även om den ser fräsch ut. Det är säkert bara jag som inte lärt mig materialet ordentligt men jag litar inte riktigt på det.
                Håller med om att titanen är knepig på det sättet att man inte ser när den är dålig , enda ggr jag har sett titan gå av det är med 50LB & det beror på att man knyter dom för hårt, men 75lb har jag aldrig sett gå av.

                Kommentera


                • #9
                  Körde mkt Bft stål Tafs till Shallow beten i början. Du får bättre side to side gång om du jerkar åt sidan eller uppåt istället för rakt ner.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                    Körde mkt Bft stål Tafs till Shallow beten i början. Du får bättre side to side gång om du jerkar åt sidan eller uppåt istället för rakt ner.
                    Ok. Får prova det vid nästa tillfälle.

                    Körde ett pass idag och jerkade lite vid ett par tillfälle och visst så får man väl in lite snits på det.
                    Mest att försöka få in rytmen med vevningen så man inte har slacklina när man ska göra nästa knyck.

                    Gav för övrigt inget, en liten snipa som
                    vill tugga på en pig shad jr var allt som dagen bjöd på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 281 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X