Tafs för jerkbaitfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs för jerkbaitfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Den hårda stela tafsen användes mycket i början av jerkeran. Ansågs förbättra gången på betens. Jag och de flesta andra? har sedan länge slutar använda den och kör med den vanliga i nylon eller FC istället. Går givetvis lika bra med titan eller vanlig ståltafs också
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-07, 11:53.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
      Halloj

      Har inte riktigt varit inne på jerkbaits seriöst hittills, men köpte mig ett dedikerat spö för det i vintras.
      Köpte även en stel tafs, fick för mig att det var det man skulle ha för bästa släng på betena.

      Har slängt lite med den och tycker betet änna beter sig konstigt, (det kan ju vara jag också).
      Tycker även tafsen gör att betet sjunker med nosen vid vevstopp.

      Har läst massa trådar om vad man ska för bästa resultat osv... Blir dock inte riktigt klok på det.

      Så jag ställer frågan så här: Vad ska man välja som bara är "neutralt"?
      Som varken gör till eller från.

      Stel titantafs, mjuk titantafs. Eller bara knyta på en 0,9 Nylon/fluocarbon som jag kör på mina andra spön?
      Hej Miller;

      Olika alternativ till material för att knyta egna tafsar för jerkbait, jiggar, skeddrag och vanliga wobbler har redan presenterats här många gånger...
      Att tillverka egna tafsar gör att man inte kan skylla på någon annan när tafsen går av....

      Följ mitt tips 24 av 34 nedan och du kommer att fånga många Stora Gäddor i år utan att tafsen går av .....

      24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
      Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-09, 10:13.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Den hårda stela tafsen användes mycket i början av jerkeran. Ansågs förbättra gången på betens. Jag och de flesta andra? har sedan länge slutar använda den och kör med den vanliga i nylon eller FC istället. Går givetvis lika bra med titan eller vanlig ståltafs också
        Precis det jag menade, eftersom han nyss börjat o hade köpt stel Tafs. Nu finns det ju massa material att tillgå. Men när jag började 2005 fanns det ju bara ståltafs och en titanium variant från Bft typ att tillgå.
        Och om TS nu fattar tycke för jerkfiske,, så dröjer det inte länge innan han börjar göra egna tafsa

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Hej Miller;

          Olika alternativ till material för att knyta egna tafsar för jerkbait, jiggar, skeddrag och vanliga wobbler har redan presenterats här många gånger...
          Att tillverka egna tafsar gör att man inte kan skylla på någon annan när tafsen går av....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Man läser ju allt som ofta inlägg där fabriksgrejer inte håller måttet.

          Därav min kärlek till fc/nylon, grinner och vanlig klassisk tre varvs betesknut för dom grövre dimensionerna.

          Har aldrig svikit mig så jag håller mig gärna till min, kanske något begränsade repertoar.


          Kommentera


          • #15
            Titanium knyter du med 2-3 varvs betesknut.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
              Titanium knyter du med 2-3 varvs betesknut.
              Ok, Kommer absolut att prova.

              Men gällande betets beteende i vattnet med dom olika alternativen så är jag ungefär på den nivån att jag skulle kunna ha en gummisnodd som tafs och ändå inte kunna säga att det är det som förstör betets gång.

              Skulle nog mest skylla på min egen bristande talang.

              Nej nu får det bli helg snart så man kan öva på rätta knycken.

              Kommentera


              • #17
                Ett rent jerk-bete får ju även olika gång och "häng" beroende på krokval, linval OCH val av tafs.

                För att ta ett ganska vanligt hårdbete för jerkfiske som exempel kan ju The Pig nämnas. Många verkar ha problem med att piggen kommer upp i ytan när den jerkas.

                Med en flätad lina ökar oftast flytkraften med linans diameter. En 0.35 - 0.40 flätlina är ofta vanlig vid jerkfiske efter gädda. Om man nu använder en kort och förhållandevis kort ståltafs (cykeleker) tillsammans med ett par tyngre krokar kommer betet och tafsen dra ner en bit av flätlinan under vattenytan vid vevstopp. När nu knycken i spöet görs sträcks linan och både tafs och bete följer med upp mot ytan.

                Om vi går ner lite i lindiameter kommer flytkraften att minska och mer lina dras ner under ytan av bete och tafs vilket gör att piggen inte stiger lika mycket mot ytan.

                Med lättare krokar på betet kommer tafsen dra ner betet med nosen före. Vid knycken kommer betet vändas uppåt snabbt. Med tyngre krokar minskar risken för det.

                Med en längre och lättare tafs av plastad wire får man mer lyftkraft från början och kan man även använda lättare krokar och lite grövre flätad lina med bättre häng i betet. Det har sina fördelar med att använda en tafs som är tyngre i linändan än i betesänden.

                En tafs av flourcarbon sjunker mer än man kan tro och med en längd på 60 - 80 cm kommer även den dra ner bete och lina mer när diametern ökar.

                Det är ett jäkla labbande innan man hittar rätt. Olika beten gör inte heller det hela enklare men om man begränsar sig till fem olika modeller av jerkbeten (men i flera olika färgval) blir fisket enklare och mer framgångsrik.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 192 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 511 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 426 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                713 svar
                60 215 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X